۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۸

رفیعی آتانی خبر داد؛

آزمایشگاه سیاست گذاری و حکمرانی تاسیس شد

آزمایشگاه سیاست گذاری و حکمرانی تاسیس شد

رییس مرکز مطالعات شهر تهران گفت: آزمایشگاه سیاست گذاری و حکمرانی ایجاد شده است تا قبل اعمال سیاست یا وضع قانون اثر اجرایی آن را از طریق هوش مصنوعی بررسی کنیم.

عطاالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره فعالیت‌های مرکز مطالعات شهر تهران اظهارداشت: این مرکز قبل از انقلاب اسلامی تأسیس شده و یک مرکز ریشه‌دار برای مطالعات شهری است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و سال گذشته جشن ۵۰ سالگی آن را برگزار کردیم، گفت: بنابراین انباره دانشی قوی در این مرکز وجود دارد و هم به لحاظ ساختاری و مدیریتی تجربه خوبی در این مرکز وجود داشته است البته مرکز دچار تحولات بوده و دارای نقاط اوج و عطف هم بوده است.

وی افزود: بعد از انقلاب در دوران جنگ مانند بسیاری از موضوعات دیگر فعالیت مرکز مطالعات کند و نیمه متوقف شد و پس از جنگ فعالیت خود را جدی تر آغاز کرد همچنین در برخی دوره‌ها مرکز وضعیت بهتری داشته است البته نحوه ارتباط مدیر با شهردار و خود فرد مدیر در وضعیت مرکز حائز اهمیت بوده است و در کل روند رو به تکامل در این مرکز طی شده است.

رفیعی آتانی ادامه داد: اکنون مرکز در تراز یک معاونت است ولی قبلاً آن را زیر مجموعه یک معاونت بردند و آقای زاکانی به دلیل اهمیت این موضوع و تجربه شیرین مرکز پژوهش‌ها اهمیت ویژه به مرکز مطالعات داد و تحول ساختاری ایجاد کرد و جایگاه آن را ارتقا داد بنابراین از زیر مجموعه معاونت مرکز را خارج کرد و اکنون مرکز استقلال دارد و هم در سطح معاونت است.

رئیس مرکز مطالعات شهر تهران ادامه داد: کیفیت درونی و بیرونی مرکز اکنون افزایش یافته و به سمت پژوهشی شدن پیش رفته است. مرکز اکنون خودش پژوهشگر شده به غیر از اینکه از ظرفیت بیرونی هم استفاده می‌شود و این مرکز ظرفیت دارد که مشاور همه بخش‌های شهرداری تهران شود.

وی بیان داشت: همچنین این مرکز توانایی تبدیل به یک مرکز تربیت نیروی انسانی را دارد تا به طور مثال افراد، کارهای تخصصی شهری را در این مرکز فرا بگیرند و حتی بعداً کارهای اجرایی انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون با فعالیت مرکز کارگروه‌های علمی دو برابر شده است همچنین قبلاً مرکز ماهیت فنی مهندسی و عمرانی داشت و کمتر ماهیت آن اجتماعی بود ولی در این دوره بخش‌های جدی دارد؛ مثلاً معاونت مطالعات زیر ساخت و مطالعات سیاست گذاری و حکمرانی شهری که مطالعات اجتماعی زیر مجموعه آن است. همچنین گروه‌های علمی دقیق در حوزه خانواده، هنر، رسانه، سبک زندگی، نحوه تأمین مالی شهرداری و …داریم و مطالعات کلان حکمرانی و سیاست گذاری شهر در این مرکز صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز مطالعات شهر تهران اعلام کرد: ایجاد مرکز افکار سنجی برای با خبر شدن از نظر مردم مد نظر قرار گرفته است و کانون افکار سنجی تهران هم با پیشنهاد زاکانی در حال راه اندازی است همچنین به دنبال ایجاد یک شبکه نخبگانی در شهر هستیم و این موضوعات ساختاری و نه پروژه در مرکز مطالعات است.

رفیعی آتانی یادآور شد: همچنین تأسیس آزمایشگاه سیاست گذاری و حکمرانی شهری مد نظر قرار گرفت و ایجاد شده است تا قبل اعمال سیاست یا وضع مقرره و قانون اثر اجرایی را از طریق هوش مصنوعی و یا شبیه سازی کردن، پیش بینی کنیم. مثلاً یکی از مواردی که از طریق این آزمایش بررسی شد میزان خطرپذیری رانندگان شهر تهران و اینکه با چه منطق و ویژگی‌هایی خطر و ریسک می‌پذیرند، بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پروژه‌های مختلف داریم و برای امسال ۳۰۰ پروژه تعریف کردیم و همایش‌های مختلف در نظر گرفتیم. این دوره اصلاحات را جهت پیشرفت مرکز انجام دادیم تا چراغ پژوهش هم خاموش نشود.

کد خبر 6185275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha