۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۵

معاون سازمان توسعه تجارت:

موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا به زودی به صحن مجلس ارایه می‌شود

موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا به زودی به صحن مجلس ارایه می‌شود

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا در مجلس در دست بررسی قرار دارد و به زودی به صحن ارایه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری در مورد موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اوراسیا، اظهار کرد: موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا در مجلس ایران در دست بررسی قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی به صحن ارائه خواهد شد.

وی افزود: در صورت ابلاغ نهایی این موافقت‌نامه، ۸۷ درصد کد تعرفه‌ها میان ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا صفر خواهد شد.

قنادزاده تصریح کرد: برقراری تجارت آزاد با پاکستان و تجارت ترجیحی با عمان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد علت کاهش تجارت با روسیه گفت: عمده واردات ما از روسیه نهاده هاست که به جهت تنش‌هایی که پیش بینی می‌شد ذخایر نهاده‌ها را افزایش دادیم. عملاً در ۶ ماه اول پارسال نیازی به واردات چندانی در این بخش نداشتیم. البته باید صادرات به روسیه را افزایش دهیم اما اینکه واردات نهاده‌ها را متوازن کرده ایم اتفاق بدی نیست.

قنادزاده در پاسخ به سوال مهر در مورد تعداد رایزنان بازرگانی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲ رایزن بازرگانی مستقر داریم و ۱۱ رایزن هم در شرف اعزام هستند که در مجموع به ۳۳ رایزن می‌رسد.

به گفته وی، طبق برنامه ریزی ها تعداد رایزنان بازرگانی به ۶۰ رایزن خواهد رسید.

قنادزاده در ادامه اظهار کرد: یکی از پایه‌های اصلی برای رشد تجارت خارجی کشور فراهم سازی زیرساخت‌ها است. در سال‌های مختلف تهیه بسته‌های سرمایه گذاری بسیار مفصلی از جمله در حوزه کشتی، توسعه بنادر و … آماده شده است.

وی افزود: یکی از موضوعات جدی ما در عرصه بین‌الملل حاکمیت کریدورها است که برای دو کریدور شمال – جنوب و شرق به غرب کارهایی در حال انجام است. بنابراین لازم است برای بحث‌های سرمایه گذاری توسعه تجارت یک نمایشگاه یا رویداد تخصصی در حوزه سرمایه گذاری داشته باشیم که مخاطبین آن نیز افراد تخصصی باشند لذا برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی‌های سرمایه گذاری ایران در مهرماه امسال با همین هدف برگزار می‌شود تا زمینه‌های همکاری توسعه تجاری فراهم شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش‌های سرمایه گذاری خارجی ثبات قوانین و شرایط است، اظهار کرد: سرمایه گذار نیاز به امنیت روانی و ثبات در تصمیم‌گیری دارد، یکی از چالش‌های ما که باید به آن توجه کنیم اینکه ثبات قوانین را در حوزه سرمایه گذاری جدی بگیریم.

قنادزاده گفت: کشور ما به لحاظ جغرافیایی و وفور منابع مقصد جذابی برای سرمایه گذاری است اما باید به لحاظ قوانین نیز این جذابیت را حفظ کنیم.

همچنین محمود بازاری معاون سازمان توسعه تجارت در این نشست اظهار کرد: ۸۰ کشور برای شرکت در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران مهرماه به کشورمان می‌آیند. در این نمایشگاه مدل‌سازی جدیدی از تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری ارائه شده است.

وی افزود: این نمایشگاه همکاری و مشارکت بین‌المللی را برای کشورمان به‌ارمغان خواهد داشت که دستاورد مناسبی برای کشور و پیامی برای جهان است.

محمدرضا قادری مجری برگزاری نمایشگاه نیز گفت: از ۸۰ کشور برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شده است و انتظار می‌رود که در مراسم حضور یابند که از جمله این کشورها می‌توان به کشورهای همسایه، چین، روسیه، هند، کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد.

قادری گفت: پیش‌بینی می‌شود که بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها توسط ایرانیان مقیم کشورهای دیگر صورت گیرد به‌طوری که بر اساس آمارهای موجود ایرانیان مقیم خارج از کشور بعد از کشورهای چین، روسیه و امارات بیشترین سرمایه‌گذاری را در کشورمان انجام داده‌اند. این رویداد ۵ تا ۷ مهر ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 6185507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha