۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

رایزنی برای ایجاد رشته دراماتراپی در دانشگاه/ مدرس کم نداریم

رایزنی برای ایجاد رشته دراماتراپی در دانشگاه/ مدرس کم نداریم

دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران از رایزنی با وزارت علوم، دانشگاه آزاد و دانشگاه تهران برای ایجاد رشته دراماتراپی و هنردرمانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا خبر داد.

مجید امرایی دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران و عضو مؤسس اتحادیه رسمی دراماتراپی درباره برنامه‌های انجمن دراماتراپی ایران، به خبرنگار مهر گفت: انجمن در ۲ حوزه فعالیت می‌کند، یکی از حوزه‌ها حوزه آموزش است که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و آموزش مهارتی به فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای زیرگروه روانشناسی و هنرهای نمایشی داده می‌شود. دوره‌های آموزشی مدنظر یک ساله است و به افرادی که دوره را تمام می‌کنند گواهی انجمن دراماتراپی ایران اهدا می‌شود. پذیرش متقاضیان حضور در این دوره‌های آموزشی به صورت فصلی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه دیگری که در آن فعال هستیم حوزه توانمندسازی است. در این حوزه علاوه بر تهران در مراکز استانی دیگر نظیر کرمان، گیلان، خوزستان و فارس نیز فعالیت می‌کنیم و فارغ‌التحصیلان ما در آن استان‌ها به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهند.

امرایی یادآور شد: لازمه حضور در دوره‌های آموزشی انجمن دراماتراپی ایران این است که فرد یا باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای زیرگروه روانشناسی و هنرهای نمایشی باشد یا اینکه در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای هر کدام از این رشته‌ها مشغول به تحصیل باشد.

دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران با اشاره به رایزنی با وزارت علوم، دانشگاه آزاد و دانشگاه تهران برای ایجاد رشته دراماتراپی در مقطع ارشد و دکترا، تاکید کرد: ما در این حوزه مدرس کم نداریم. انجمن دراماتراپی حدود ۶۰ نفر را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا آموزش داده که می‌توانند در این رشته فعالیت کنند. ضمن اینکه سرفصل دروس و واحدها هم تعریف شده است.

وی اظهار امیدواری کرد حتی اگر دراماتراپی به عنوان رشته‌ای مستقل در دانشگاه در نظر گرفته نشد در کنار رشته‌های روانشناسی و هنرهای نمایشی به عنوان ۱۰ تا ۱۵ واحد مهارتی به دانشجویان آموزش داده شود.

عضو رسمی انستیتو هنردرمانی پاریس درباره فعالیت‌های بین‌المللی دراماتراپی ایران، گفت: به صورت فصلی ویدیوکنفرانس اتحادیه جهانی دراماتراپی را داریم. ایران عضو هیأت مؤسس اتحادیه جهانی دراماتراپی است که ۱۰۷ کشور عضو این اتحادیه هستند.

امرایی درباره دیگر فعالیت‌های انجمن دراماتراپی ایران توضیح داد: در حوزه چاپ و نشر هم فعال هستیم و نزدیک به ۷ کتاب تخصصی با موضوع نمایش درمانی منتشر کرده‌ایم. نشان بوعلی سینا را در حوزه دراماتراپی ثبت جهانی کرده‌ایم. بوعلی سینا ۱۰ قرن پیش از روش نمایش درمانی برای درمان بیماران خود استفاده کرده است. نشان بوعلی سینا سالانه به یک یا ۲ نفر فعال، حامی، مدرس یا پیش‌رو در حوزه‌های مرتبط با توانبخشی و بازتوانی اهدا می‌شود. تاکنون حسن عشایری، قطب‌الدین صادقی، هومن نامور، پرفسور ژان پیر کلاین رئیس انستیتو هنردرمانی پاریس و ادیته وی آر می، نشان بین‌المللی بوعلی سینا را دریافت کرده‌اند.

وی در پایان سخنان خود گفت: جشن سالانه انجمن در ماه مهر هر سال برگزار می‌شود که امسال هم این اتفاق می‌افتد. در این جشن از مراکز حامی و مراکز فعال در حوزه دراماتراپی و همچنین رسانه‌های حامی در حوزه دراماتراپی تجلیل می‌شود.

کد خبر 6186971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha