۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۴

حبیب زاده خبر داد؛

راه اندازی سامانه اکو از هفته آینده

راه اندازی سامانه اکو از هفته آینده

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز از راه اندازی سامانه اکو از هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر نشست خبری بهنام حبیب زاده مؤمن رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با محوریت ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در سی و دومین دوره هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ظهر امروز ١۵ مرداد ماه در سالن جلسات کانون برگزار شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، اظهار داشت: اقدام رژیم صهیونیستی مصداق جنایت بین‌المللی و خلاف همه اصول و موازین بین‌المللی است.

حبیب زاده با اشاره به ماده ۵۲ کنوانسیون وین و مصونیت دیپلماتیک افزود: افراد دارای مصونیت از حقوق قانونی مشخص برخوردارند علاوه بر این در اقدام تروریستی که منجر به شهادت شهید هنیه شد، تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران نیز نقض شد.

وی با اشاره به اجرای قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب‌وکارها به اشکالات این قانون اشاره کرد و گفت: در پی اجرای این قانون برای برگزاری آزمون وکالت، سطح سنجش علمی در این آزمون تنزل یافته است.

حبیب زاده در خصوص سطح علمی پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت گفت: در آزمون وکالت سال ۱۴۰۲، در مجموع ۳۹۴۴ قبول شدند و تاکنون برای ۳۲۸۹ از آنها پروانه وکالت صادر شده است و دوره سه ماهه نخست کارآموزی را سپری کرده‌اند؛ بنابراین به جرگه وکلا پیوستند و می‌توانند موکل بگیرند و در بازار کار فعالیت کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوالی دیگر گفت: در سال‌های گذشته با عناوین پرطمطراق کانون‌های وکلا به انحصارگرایی متهم شدند در حالی که اینگونه نبود و پذیرش کارآموز وکالت مبتنی بر قانون انجام می‌شد. امیدواریم که طرح‌های دو فوریتی مطرح شده و در دستورکار مجلس قرار بگیرد. ما دو تقاضا از مسؤولین داریم، یکی اصلاح قانون کسب و کار در حوزه نهادهای حقوقی کانون‌های وکلا و دادگستری و همچنین اصطلاح قانون تأمین مالی وزیرساخت‌ها که برای اولین بار اجازه داد کارشناس لیسانس حقوق بدون تجربه از شخصیت‌های حقوقی دفاع بکند. لکن در کشور ما یک قانون سفارشی در مجلس یازدهم تصویب کردیم که اجازه دادیم شرکت‌ها از افرادی استفاده کنند که تحت نظارت نهادی نباشد. قانون تسهیل ایجاد شد که باعث افزایش بازار شود اما اجازه داد حتی کسانی که کارآموز نیستند اجازه فعالیت وکالتی داشته باشند.

وی ادامه داد: رسالت ما دفاع از تمام مردم دنیا است و در قانون اساسی ما نیز وجود دارد. ۴٠ هزار انسان مظلوم در غزه به شهادت رسیدند و تمام اقداماتی که رژیم صهیونیستی انجام داده از مصادیق جنایت‌های بین المللی است. ما به عنوان یک نهاد مستقل ملی آمادگی داریم با استفاده از تمام ظرفیت‌ها در چند بخش کمک کنیم. حاضریم با همکاری وزارت امورخارجه که دغدغه دفاع از مردم مظلوم فلسطین را دارند با اسناد که مرتبط جرایم بین المللی است، از جمله کشتار جمعی حمله به بیمارستان‌ها و مدارس جمع آوری کرده و به سازمان ملل و دادگاه کیفری بین المللی ارائه دهیم و در این راستا اعلام آمادگی کامل داریم.

حبیب زاده ادامه داد: متأسفانه به شغل وکالت با نگاه اقتصادی نگریسته شده است و این ظلم به شغل وکالت است.

وی در پاسخ آزمون وکالت ١۴٠٣ گفت: برابر اعلام انجام شده و توافق کانون‌های وکلای دادگستری صورت گرفته امیدواریم آزمون کارآموزی در همان زمان مقرر انجام بگیرد، منابع آزمون اعلام شده سعی شده یک اعتبارسنجی منطقی از دانش آموختگان حقوق گرفته شود. سعی شد در فصل گرما این آزمون گرفته نشود و تفاوت آنچنانی با سال‌های گذشته نداشته است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوالی بیان کرد: امروز کارنامه‌ها وجود دارد که نشانگر وضعیت قبول‌شدگان است اما آیا قانون وکلای دادگستری مرکز برای ارتقا پیشرفت علمی برنامه‌ای داشته؟ قطعاً داشته با تمام آسیب‌ها سعی کردیم بهترین دوره و آموزش‌ها را ارائه کرده.

وی افزود: در هشت دوره تخصصی با همکاری مرکز جامع علمی کاربردی دوره‌های تخصصی برای وکلا و کارآموزان برگزار کردیم، بیش از هزار نفر از همکاران ما در این دوره‌ها شرکت کردند و پس از پایان دوره‌ها با موفقیت و بعد از دریافت گواهی ما در فایل شخصی فرد درج می‌کنیم که شخص دارای تخصص در زمینه حقوقی است. این دوره‌ها شروع شده و ظرف دو ماه آینده گواهی دریافت خواهند کرد.

حبیب زاده در خصوص تخلفات انتظامی بیان کرد: بسیاری تصور دارند که در درون نهاد وکالت هیچ سیستم نظارتی وجود ندارد در حالی که مطابق قانون اخذ پروانه و استقلال وکیل دادگستری تحت نمره دهی شهروندان است و اگر تخلفی صورت گیرد می‌توانند به ارکان انتظامی رجوع کنند. در دوره سی و دوم ٣٠ درصد به دادیاران ما اضافه شده و یک شعبه انتظامی به دادگاه‌های انتظامی ما اضافه شده است.

وی افزود: سامانه ابلاغ‌های الکترونیک را ایجاد کرده هفته آینده تحت عنوان سامانه اکو راه اندازی خواهد شد. این سامانه می‌تواند اگر شکایتی نسبت به وکیل دادگستری دارند به صورت الکترونیکی ثبت شکایت کنند. و این منجر به کاهش مراجعه به دادگستری خواهد بود. هر ابلاغ به وکیل و کارآموز که داریم از طریق این سامانه صورت خواهد گرفت.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: در حال حاضر تعدادی از وکلای ما توانستند پروانه خود را تمدید کنند.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال آفرینی ما باید زمینه اشتغال کارآموزان و وکلای جوان را فراهم کنیم تا بازار کار خوبی را بتوانند پیدا کنند. الزامی شدن وکالت یک دغدغه مهمی است که باید در مجلس پیگیری شود. انتظار داریم در آینده به سوی تخصصی شدن وکالت حرکت کنیم. با قوه قضائیه همکاری‌های در این خصوص صورت گرفته است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: یکی از رسالت‌های وکلای دادگستری این است که به شهروندان که نیاز به حمایت قضائی دارند کمک کنند. بیش از ٧٠٠ نفر وکیل در این راستا در اداره معاضدت به ما کمک می‌کنند. در سال ١۴٠٢ حدود ٣٨٠٠ پرونده معاضدتی را همکاران ما وکالت تسخیری آن‌ها را بر عهده داشتند. و از ابتدای سال ١۴٠٣ حدود ١١۵٠ پرونده معاضدتی را همکاران ما پذیرفتند.

حبیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص کمک قضائی به ایرانیان خارج از کشور گفت: ما آمادگی داریم از هر ایرانی که به نوعی حقوق اش در سراسر دنیا تضعیف شده حمایت کنیم، لازم است در این زمینه به ما مراجعه و اطلاع رسانی شود، چنین تقاضایی از ما تا به امروز نشده است و برای محقق شدن این امر نیاز به ارتباط دو سویه است.

کد خبر 6187020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha