۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۷

وزیر علوم:

صنایع مختلف رتبه‌های برتر کنکور را بورس می‌کنند

صنایع مختلف رتبه‌های برتر کنکور را بورس می‌کنند

وزیر علوم گفت: اکنون شرایط را به گونه ای فراهم کردیم که صنایع مختلف رتبه‌های برتر کنکور را بورس و موقعیت کارورزی را برای دانشجویان ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشست خبری که امروز سه شنبه ۱۶ مرداد به مناسبت روز خبرنگار در وزارت علوم برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت خبرنگاران در عرصه علم و فناوری گفت: اقدامات تحولی وزارت علوم و تمامی دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مورد نیاز برای اقدامات بعدی در کتاب «راه نشان» منتشر شده است.

وزیر علوم با بیان این‌که اولین رویکرد وزارت علوم این بود که «تجربه را ارزان نخریم»، گفت: این رویکرد به این معنی است که از تجربیات مدیران گذشته استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در جهت اجرای این رویکرد، در شروع مسئولیت از وزیران علوم سنوات گذشته دعوت کردیم و ایده‌ها و نقطه نظرات آنها را در حوزه آموزش عالی شنیدیم.

زلفی گل ضمن بیان اینکه در ابتدای فعالیت انتقاداتی که نسبت به وزارت علوم مطرح می‌شد، به صورت طرح پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: ۲۲ طرح در روزهای اول فعالیت تعریف شد و در اختیار مؤسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی قرار داده شد تا از طریق پژوهش و تحقیق جلو برویم.

وی ادامه داد: یکی از انتقادات نسبت به وزارت علوم این بوده که آموزش، مهارت محور نیست یا اینکه تحقیقات نیاز محور نیست. این انتقادات را به صورت سوال مطرح کردیم و آنها را به صورت طرح پژوهشی تعریف کردیم تا راهکار به ما بدهند.

وزیر علوم در مورد رویکرد دیگر وزارت علوم گفت: رویکرد بعد وزارت علوم، همسو کردن منافع ملی و منافع فردی در قوانین و آئین‌نامه‌ها بود. اینکه زمانی که به افراد امتیاز می‌دهیم، بر این اساس چیزی است که فرد به منابع ملی اضافه می‌کند. بر این اساس نظام سنجش و انگیزش جدیدی طراحی کردیم تا ارزیابی ما و امتیازات مثل پایه‌های تشویقی حقوق بر اساس عملکرد افراد باشد.

شرایط فراهم است تا صنایع مختلف رتبه‌های برتر کنکور را بورس کنند

وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال این بودیم که فعالیت متعارف دانشگاهیان تبدیل به فعالیت‌های متمایز شود. یعنی اینکه ما اقداماتی انجام دهیم تا برای مثال عضو هیأت علمی که کتاب می‌نوشته به او انگیزه دهیم تا کتابش در سطح ملی ارزش آفرین شود و همچنین کتاب‌ها از بومی و ملی به بین‌المللی تبدیل شوند.

زلفی گل به اقدامات انجام شده برای جذب و نگهداشت نخبگان اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات بورس صنعت بود که سال گذشته سایپا هزار بورس برای رتبه‌های برتر قرار داد ولی به دلیل شرایط سختگیرانه ای که این شرکت داشت حدود ۳۶۸ نفر بورس شدند.

وی ادامه داد: همچنین شرایط فراهم است تا صنایع مختلف رتبه‌های برتر کنکور را بورس کنند و شرایط کارورزی، کارآموزی و کاربینی برای دانشجویان فراهم است.

وزیر علوم گفت: رویکرد دیگر سیاست‌های کارمزدی به جای روزمزدی بود که فرد بر اساس میزان فعالیت بر اساس کاری که انجام می‌دهد، امتیاز بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین سیاست شفافیت اداری را در دستورکار قرار دادیم و ارزیابی هر کارمند بر اساس سرعت مکاتبات انجام می‌گیرد.

برای اولین بار قبل از انتصاب هر رئیس دانشگاه از او برنامه گرفتیم

به گفته زلفی گل؛ برنامه محوری یکی دیگر از رویکردهای وزارت علوم بود و برای اولین بار قبل از انتصاب هر رئیس دانشگاه از او برنامه گرفتیم و برنامه‌های او را اصلاح می‌کردیم.

وی ادامه داد: همچنین در احکامی که صادر کردم مأموریت هر یک از افراد مشخص بود و مشاور راهبردی بر اساس اجرای احکام آن‌ها ارزیابی می‌کرد.

وزیر علوم ادامه داد: نکته دیگر که سه سال در برنامه ما بود استفاده از هوش مصنوعی بود. سامانه‌های ویژه ای در این زمینه تأسیس شد. ما در دنیایی وارد می شویم‌که هوش مصنوعی تعیین کننده آینده دنیا است و ما نمی توانیم‌ نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

زلفی گل در ادامه به سامانه نان اشاره کرد و افزود: اکنون ۲۰ هزار نیاز در سامانه نان ثبت شده است و وزارت نفت ۶۰۰ نیاز در این سامانه ثبت کرده است. یعنی این سامانه همرسان نیاز جامعه با فکر خوب است. طرح استاد محور را ایجاد کردیم و شرط آن این است که موضوع دکتری دانشجویان در سامانه نان ثبت شده باشد.

از هوش مصنوعی نهایت استفاده را داشتیم

وی ادامه داد: قبلاً فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها قابل رصد نبود الان با سامانه فرنما که ایجاد شده است تمام این فعالیت‌های فرهنگی قابل رصد است. می‌توانیم در حال حاضر برای دانشجویان کارنامه فرهنگی صادر کنیم. سامانه صدف‌ها در این دوره ایجاد شد که اختراعات راثبت می‌کند سیاست ما این بوده که از هوش مصنوعی نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی ادامه داد: الزامات حرفه‌ای جز برنامه‌های ما بود چون ما قرار است دانشجوی پاسخگو تربیت کنیم. اول باید خودمان پاسخگو باشیم.

وزیر علوم افزود: سیاست دیگری که داشتیم و انتقاد به وزارت علوم می‌شد این بود که چرا وزارت علوم مقاله محور است؟ ما آمدیم معاونت فناوری و نوآوری را تأسیس کردیم تا این مشکل برطرف شود که خوشبختانه پارک علم و فناوری و مراکز رشد صاحب پیدا کرد و صندوق عالی علوم و فناوری را تأسیس کردیم. تور فناوری، دستیار فناوری را اجرا کردیم بنابراین انتقادی که به وزارت علوم می‌شد مبنی براینکه برنامه‌ای برای تبدیل علوم به فنون ندارید. رفع شد.

وی به آئین‌نامه ارتقا اساتید اشاره کرد و افزود: قبلاً اعلام‌ می شد که تمام امتیاز ارتقا از مقاله است ولی الان به ۹ مورد افزایش داده ایم.

وزیر علوم افزود: در برنامه توسعه هفتم احکام ویژه برای وزارت علوم آورده شده است که اگر اجرایی شود ارتقا بسیار خوبی ایجاد خواهد شد.

بالای ۳۵ درصد تولیدات علمی دانشگاه‌ها با مشارکت بین المللی صورت می‌گیرد

وی در ادامه درباره تعاملات بین المللی دانشگاه‌ها گفت: بالای ۳۵ درصد تولیدات علمی دانشگاه‌ها با مشارکت بین المللی صورت می‌گیرد و در این سه سال در زمینه دیپلماسی علمی اقدامات خوبی انجام دادیم.‌همچنین آئین نامه تعاملات علمی ملی و بین المللی که وجود نداشت را ایجاد کردیم. همچنین براساس این آیین‌نامه اگر اعضای هیأت علمی خارج از تقویم آموزشی بخواهند سفر علمی داشته باشند امتیاز دریافت می‌کنند.

وی درباره تمهیدات ویژه درباره دو دانشگاهی که با تحریم مو اجه هستند گفت: ردیف ویژه برای این دو دانشگاه در قانون بودجه پیش بینی شده است.

وی درباره طرح آمایش آموزش عالی نیز گفت: براساس طرح آمایش اگر جایی دو تا سه دانشگاه دولتی تحت عناوین مختلف باشد برنامه ما این بود که مسئولان شهرستان صورت جلسه کرده و به نتیجه برسند تا به یک‌مرکز تبدیل شود.

وی یاد اورشد: در برابر اجرای طرح آمایش آموزش عالی مقاومت‌های محلی و منطقه‌ای وجود دارد که اجرای آن را کند کرده است. ولی براساس مصوبه شورا آن تعدادی را که شورا مشخص کرده بود را عملیاتی کردیم.

کد خبر 6187780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha