۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۵

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

نمایشی که با فروش خودروی کارگردان تولید شد/ پناه بردن به تئاتر

نمایشی که با فروش خودروی کارگردان تولید شد/ پناه بردن به تئاتر

کارگردان نمایش «مرگ و دختر جوان» که قرار است در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود، این نمایش را با هزینه شخصی و فروش خودروی خود تولید و برای اجرا آماده کرده است.

محمدحسن علمایی کارگردان نمایش «مرگ و دختر جوان» که قرار است از ۲۴ مرداد در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: با متن «مرگ و دختر جوان» نوشته آریل دورفمان سال ۹۳ و در دوران دانشجویی آشنا شدم. وقتی متن را خواندم خیلی با آن ارتباط برقرار کردم و تصمیم گرفتم در اجراهای کلاسی و دانشجویی آن را روی صحنه ببرم. آن موقع سه ماه برای اجرا تمرین کردیم و الان یک سال است که برای اجرای عمومی آن تمرین می‌کنیم. یک اجرا در جشنواره «هم آغاز» داشتیم و اثر برای اجرای عموم در مجموعه تئاتر شهر پذیرفته شد.

وی یادآور شد: در ابتدا با حدود ۱۲ بازیگر برای اتودکردن هماهنگ کردم ولی چون نقش‌ها سخت و تمرین‌ها چالش‌برانگیز بود با ۳ گروه بازیگری تمرین‌های نمایش را انجام دادیم. از بخشی از تمرین‌ها نمایش برای من از فاز اجرایی خارج و فاز پژوهشی به خود گرفت. متن به لحاظ ثقیل و سنگین بودنش دراماتورژی شد و قرار است به شیوه‌ای نو اجرا شود. نمایش به صورت دوسویه اجرا می‌شود و ایده‌هایی نو در اجرای آن مدنظر است که تماشاگر را غافلگیر می‌کند.

علمایی با بیان اینکه نمایش «مرگ و دختر جوان» با سه گروه بازیگری سه‌تایی اجرا می‌شود، افزود: هر گروه ۵ شب روی صحنه می‌روند و بعد از پایان اجرای نمایش در مجموعه تئاتر شهر، در سالن‌ها و شهرهای دیگر هم اجرا خواهیم داشت.

کارگردان «مرگ و دختر جوان» معتقد است، اجرای این متن در حال حاضر خیلی ضرورت اجرا دارد و بازخوانی و اجرای دوباره‌اش خالی از لطف نیست و مخاطب با شیوه جدید روایتی که گروه مدنظر قرار داده ارتباط می‌گیرد.

وی درباره چالش‌های اقتصادی موجود در راه تولید این اثر نمایشی، تأکید کرد: شغل اصلی من کار دیگری است و از آن طریق درآمد دارم. نام گروه ما «تئاترتراپی» است و با تئاتر به نوعی تراپی می‌کنیم تا زندگی‌مان قابل تحمل‌تر شود. همه بچه‌های گروه نیاز به این فضا داشتیم تا از فضایی که به آن تعلق نداریم فاصله بگیریم و کاری را که به آن علاقه‌مند هستیم، انجام دهیم و نقطه امنی برای خود ایجاد کنیم و از کاری که می‌کنیم لذت ببریم. به سراغ تهیه‌کننده و سرمایه گذار نرفتم که اگر می‌رفتم هم قطعا جواب نمی‌گرفتم. تنها دارایی‌ام یک خودرو بود که فروختم و هزینه کار کردم چون از جایی تولید و اجرای این متن برای من خیلی مهم شد.

علمایی ادامه داد: حدود ۵۰۰ میلیون تومان تاکنون هزینه کار شده است و این هزینه بالاتر هم می‌رود. مطمئنم پولی که هزینه کردم تأمین نمی‌شود ولی تلاشم این است که حتی در حد هدیه از بازیگران و عوامل گروه قدردانی کنم. در واقع دست تنها نمایش «مرگ و دختر جوان» را تولید کردم.

این کارگردان جوان تئاتر درباره اجراهای آینده نمایش «مرگ و دختر جوان»، گفت: ما به مدت ۱۵ شب در تئاتر شهر اجرا داریم و بعد از آن حداقل به ۲ ماه استراحت نیاز دارم و قصد دارم درآمدی که از کار دیگرم دارم صرف اجراهای دیگر نمایش «مرگ و دختر جوان» کنم. دوست دارم مخاطبان در سالن‌ها و شهرهای دیگر با کار من مواجه شوند و نظرشان را درباره اجرا بدانم.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: دوست دارم بدانم کاری که یک سال عمرم را برای آن گذاشتم به چه جایی رسیده است. صمیمانه از گروه بازیگران و عوامل نمایش که خالصانه یک سال پای کار ایستادند و جا نزدند قدردانی کنم.

در این نمایش ملیحه آقایی، حمیده هاشمی، سحر لطفی، حسین امتی، کامیار احمدی، حسین ولی زاده، کیارش کام رو، سالار بابابیگلو و محمدحسن علمایی ایفای نقش می‌کنند.

عکس از یاسمین یوسفی‌راد است.

کد خبر 6188124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha