۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۴

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری:

سیاست ما در نظارت بر پرونده‌ها تقویت استفاده از هوش مصنوعی است

سیاست ما در نظارت بر پرونده‌ها تقویت استفاده از هوش مصنوعی است

رییس دیوان عالی کشور گفت: سیاست ما در نظارت بر پرونده‌ها تقویت استفاده از هوش مصنوعی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور با اشاره به افزایش آمار ورودی پرونده‌ها و اطاله دادرسی در دیوان عالی کشور از قول مساعد کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در زمینه اصلاح قانون خبر داد و با تاکید بر تلاش مضاعف برای تسریع در رسیدگی‌ها، عنوان کرد: اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری در اولین دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی با اشاره به عملکرد یک سال گذشته دیوان عالی کشور افزود: اقدامات مؤثری در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و اجرای سیاست‌های ریاست قوه قضائیه با تلاش و همراهی قضات و کارکنان انجام شده است و امیدواریم در سال آینده نیز اقدامات موثرتری صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به تجلیل از قضات دیوان عالی کشور، گفت: امیدواریم این تشویق‌ها و تجلیل‌ها مستمر باشد چرا که تمامی قضات و همکاران ما استحقاق تشویق را دارند.

وی با بیان اینکه اتقان آرا بسیار مهم است، اظهار کرد: وظیفه اصلی دستگاه قضائی احقاق حق و صدور حکم است و فصل خصومت و رفع اختلاف نقطه محور اصلی دستگاه قضائی است، نظارت بر اجرای قانون در محاکم از وظایف احصاء شده دیوان عالی کشور است که اگر به درستی صورت گیرد نسبت به اتقان آرا در محاکم بدوی و تجدید نظر تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به فناوری‌های روز و استفاده مناسب از هوش مصنوعی بیان کرد: سیاست قوه قضائیه بر تقویت استفاده از هوش مصنوعی است و این موضوع در دستور کار قرار گرفته، اما باید زیرساخت‌های لازم صورت گیرد و انشاالله اقدامات موثرتری در گام دوم انجام شود. نظارت بر اتقان آرا و اجرای قانون در محاکم بیشتر از گذشته خواهد بود.

وی افزود: مقام معظم رهبری اتقان آرا را یکی از محوری‌ترین مسائل قرار داده‌اند و مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه باید تعامل، همکاری و هم‌افزایی با محاکم و دیوان عالی کشور را با هدف شناسایی آسیب‌ها و علل ضعف در اتقان آرا داشته باشد. یکی از علل ضعف، کثرت کار و پرونده‌ها است، اما هرساله باید درصد آرا متقن نسبت به سال گذشته بیشتر باشد و این موضوع می‌تواند محصول همکاری دیوان عالی کشور و مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه به راه‌اندازی ۴ کارگروه در رابطه با پرونده‌های حقوقی، کیفری، خانواده و مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این کارگروه‌ها ثمرات و برکات فراوانی در دیوان عالی کشور داشته‌اند. در بحث خانواده حساسیت بیشتری است و مشکلات فراوانی وجود دارد که می‌طلبد مرکز پژوهشگاه با این کارگروه‌ها تعامل بیشتری داشته باشند تا به هدف اصلی که همان اتقان آرا در کشور است برسیم.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه: عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی آرا موجب حکمرانی قضائی می‌شود

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در جشنواره آرای قضائی که به میزبانی دیوان عالی کشور برگزار شد با تاکید به جایگاه رفیع دیوان عالی کشور، نقش آرای دیوان عالی را در پویایی و تأثیرگذاری بر جامعه مؤثر خواند و اظهار کرد: ۳ ویژگی عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی آرا، آن را با اجتماع پیوند می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با طرح امکان تنظیم‌گری قوه قضائیه در حاکمیت، عنوان کرد: تنظیم‌گری از طریق آرای موجه قضات و پیوند رأی با جامعه امکان پذیر می‌شود و دستگاه قضائی با توجه به اختیارت قانون اساسی از طریق نهاد رأی می‌تواند تکالیف قانونی خود را به طور متوازن انجام داده و به عنوان تنظیم‌گر عمل کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی با اشاره به ویژگی آرای متقن، گفت: آرای موجه با ۳ ویژگی عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی می‌تواند علاوه بر تنظیم روابط افراد، ابزار مهمی برای حکمرانی قضائی باشد.

در پایان این جلسه، در جشنواره رأی مرداد ماه ۱۴۰۳ با محوریت آرا در دیوان عالی کشور، دادسرا و دادگاه عالی قضات، از آقایان حسن غفارپور، رئیس شعبه سوم دیوان عالی کشور، حسن عباسیان، رئیس شعبه هشتم دیوان عالی کشور، عبدالعلی اللهیاری، رئیس شعبه دوم دادگاه عالی انتظامی قضات و محمد خاکباززاده، دادیار دادسرای انتظامی قضات تجلیل شد.

همچنین در این مراسم ضمن پاسداشت خاطره همکاران قضائی درگذشته، از مرحوم قاضی جواد اسلامی، رئیس فقید شعبه سی‌وچهارم دیوان عالی کشور در بخش ویژه تقدیر به عمل آمد و پژوهشگاه در اقدامی ماندگار، برگزیده‌ای از آرای این قاضی فرهیخته را در قالب کتاب منتشر کرد و ضمن رونمایی، این کتاب را در اختیار قضات حاضر در جشنواره قرار داد.

کد خبر 6189848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha