۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۵

افروز مطرح کرد؛

خودمراقبتی مهمترین عامل برای ایجاد سلامت جسمانی و روحی است

خودمراقبتی مهمترین عامل برای ایجاد سلامت جسمانی و روحی است

یک استاد دانشگاه در همایش فرهنگ و خانواده گفت: خودمراقبتی مهمترین عامل برای ایجاد سلامت جسمانی و روحی است و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین همایش فرهنگ و خانواده با حضور اساتید حوزه روانشناسی و خانواده در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

این‌برنامه با حضور غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران، حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، شیوا مقدم رئیس فرهنگسرای خانواده و فرهاد چنگیزی روانشناس همراه بود که در آن درباره خودمراقبتی، تکنیک های مراقبت از خود در ارتباط با خود، دیگران، اجتماع صحبت شد.

در ابتدای نشست شیوا مقدم رئیس فرهنگسرای خانواده گفت: خود مراقبتی اقدامات وفعالیت‌های آگاهانه، آموخته شده و هدفداری است که مردم برای خود، فرزندان وخانواده شان انجام می دهند تا تندرست بمانند، شیوه‌های دستیابی به خودمراقبتی در جوامع مختلف متفاوت است ولی یکسری از نیازهای اساسی و بنیادین در همه مشترک است که در نهایت به آرامش و نشاط در خانواده برسند.

سپس حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از سوی سازمان بهداشت جهانی ۲۴ جولای مصادف با ۲ مرداد را به عنوان روز خومراقبتی نامگذاری شده است افراد، جوامع،دنیا درباره خودمراقبتی حقایقی را به اشتراک می گذارند تا به مردم آموزش بدهند که چه طور می توان مراقب خود باشیم، اساساً خودمراقبتی چیست و چرا بر آن تاکید می شود. خودمراقبتی توانایی افراد، خانواده و جوامع که آگاهی هایی را برای ارتقا سلامت به دست آورند و تصمیماتی را اتخاذ کنند که با کمک و یا بدون کمک مراقبین بهداشت باشد.

وی افزود: نظریه های مختلفی درباره خود مراقبتی مطرح است اما بنیاد بین المللی خودمراقبتی چهارچوبی پیرامون هفت «ستون» برای خودمراقبتی ارائه کرده است. سواد سلامت یکی از این موارد است یعنی متوان به درک اطلاعات ارائه شده توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی و یافتن و استفاده از منابع اطلاعات بهداشتی خودتان اشاره کرد. سلامت روانی از دیگر موارد است که شامل خودآگاهی نسبت به احساسات و نگرش های خود، داشتن هدف در زندگی، خوش بینی و احساس تعلق و حمایت شدن است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: فعالیت بدنی یکی دیگر از موارد است و در این مورد می توان به فعالیت هایی که به طور قابل توجهی سلامت، تناسب اندام و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، اشاره کرد. همچنین تغذیه سالم یکی دیگر از موارد خودآگاهی به شمار می رود و شامل خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، عدم مصرف الکل، و محدود کردن گوشت های فرآوری شده است. اجتناب یا کاهش خطر یکی دیگر از موارد است. یعنی کاهش رفتارهایی (از جمله مصرف دخانیات) که مستقیماً خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهند. بهداشت خوب هم از دیگر موارد به شمار می‌رود. اقداماتی که به حفظ سلامت و جلوگیری از گسترش بیماری ها و عفونت ها کمک می کند.

پیروی گفت: استفاده منطقی و مسئولانه از محصولات، خدمات، تشخیص ها و داروها از دیگر موارد به شمار می رود که شامل استفاده صحیح از داروهای تجویزی، محصولات بهداشتی طبیعی و دریافت مراقبت های پزشکی منظم است. خودمراقبتی در سلامت روان نیاز به افزایش سواد سلامت روان دارد بدین معنی که خودآگاهی افراد در مورد اختلالات روان افزایش یابد و به شناسایی، مدیریت و پیشگیری از این اختلالات کمک کند چراکه سواد سلامت روان جامعه یکی از مهم‌ترین پیش‌بینی کننده‌های سلامت روان است.

در ادامه غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران درباره خودمراقبتی گفت: خود مراقبتی عنوانی است که برای به دست آوردن آرامش و شادابی در زندگی بسیار ضروری است، خود مراقبتی به معنای مراقبت از خود و پرهیز از رفتارهای مخرب و حرکت در مسیر شکوفایی است، داشتن آگاهی از نیازهای جسمی و روحی، مراقبت از غذا، ورزش و خواب مناسب، مشاهده و کنترل احساسات و استفاده از راهکارهای مثبت برای مقابله با تنش ها، فقط برخی از نمونه‌های خودمراقبتی هستند.

وی در پایان گفت: خودمراقبتی مهمترین عامل برای ایجاد سلامت جسمانی و روحی است و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن وجود دارد. در تمام دنیا کرامت و ارزش‌های انسانی مورد تاکید است و همه دولت‌ها تلاش می‌کنند تا جان انسان‌ها را نجات دهند در موضوع خود مراقبتی ما در ابتدا باید خودشناسی داشته باشیم و برای خود قیمتی قائل باشیم تا بتوانیم از خود و اعضای خانواده مراقبت کنیم و زندگی خوب و موفقی داشته باشیم.

کد خبر 6191497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha