۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۱۱

با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی؛

نشان ملی و جهانی گز اصفهان رونمایی شد

نشان ملی و جهانی گز اصفهان رونمایی شد

اصفهان- نشان ملی و جهانی گز اصفهان طی آئینی با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشان ملی گز اصفهان در حاشیه برگزاری سومین آئین نکوداشت ثبت ملی این شیرینی اصفهانی عصر شنبه در محل هتل عباسی رونمایی شد.

در این آئین علی اصغر شالبافیان حسین‌آبادی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: لازم است در ابتدا ادای احترام کنم به همه کسانی که شیرینی گز را به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی میراث ناملموس اصفهان معرفی و ثبت ملی کردند.

وی، یکی از مهمترین خصوصیت اصفهانی‌ها را مهمان نوازی عنوان کرد و افزود: گز مؤلفه هویتی برای نشان دادن مهمان نوازی اصفهانی‌ها است.

نشان ملی گز اصفهان رونمایی شد

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اصفهانی‌ها گز را برای میهمان آماده می‌کنند و برای همین، حفظ این هویت طی سالیان جای تقدیر دارد.

شالبافیان ابراز داشت: از نگاه ما آنچه که می‌تواند برای آشنایی مردم با نحوه زندگی و دیدنی‌های یک شهر، جذابیت داشته باشد، جاذبه گردشگری محسوب شود و به همین منظور رویدادهایی چون ثبت ملی گز به عنوان میراث ناملموس اصفهان و رویدادهایی مشابه را برگزار می‌کنیم‌.

وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۸۰۰ رویدادی که برای گردشگران جذاب بوده، ثبت شده است، خاطرنشان کرد: شهر تاریخی اصفهان مؤلفه‌های دیگر در حوزه میراث ناملموس مانند گز دارد که از جمله آنها می‌توان به خوراک بریونی، خورش ماست و دوغ و گوشفیل اشاره کرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اضافه کرد: تورهای بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی نیز یکی از جاذبه است که در دستور کار حوزه گردشگری قرار گرفته است.

نشان ملی گز اصفهان رونمایی شد

در ادامه علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز با اشاره به اینکه شیرینی گز هویت و میراث ناملموس این شهر است، اظهار داشت: بدیهیات امروز و تاریخ نشان داده است که اگر این میراث ناملموس را معرفی و ثبت نکنیم مورد سرقت قرار می‌گیرد.

وی افزود: همانطور که سرقت ادبی وجود دارد، سرقت هویتی هم وجود دارد، چطور هویت شاعری چون مولوی یا زنده رود ما را سرقت می‌کنند؟ شیرینی گز اصفهان را هم اگر ثبت نکنیم هویت آن را می‌دزدند.

در ادامه حشمت‌الله انتخابی فعال حوزه میراث فرهنگی و محیط زیست اصفهان با انتقاد از اینکه درمورد میراث فرهنگی به ویژه میراث ناملموس اصفهان بسیار ترک فعل شده است، اظهار داشت: این ترک فعل نه تنها از نهادها مسؤول بلکه مردم اصفهان هم بوده است.

نشان ملی گز اصفهان رونمایی شد

وی با بیان اینکه حتی افراد تحصیل کرده ما در مورد گز اطلاعات بسیار کمی دارند، افزود: اگر صنف تولید کننده گز و شیرینی یک در هزار درآمد خود را صرف پژوهش و اطلاع رسانی درباره این میراث ناملموس می‌کردند، فضای مجازی مملو از اطلاعات نادرست نبود و ما وظیفه داریم از میراث فرهنگی ناملموس اصفهان حفاظت کنیم.‌

همچنین مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما امروز جمع شدیم تا یکی از ثمرات حرکت جمعی را در کنار هم‌جشن بگیریم و از کسانی که اتفاق بزرگ ثبت جهانی گز اصفهان را رقم زدند، تقدیر کنیم.

وی ادامه داد: سه سال پیش که این اتفاق افتاد در نقطه‌ای بودیم که در این خطه کمتر نام و نشان گز اصفهان را مشاهده می‌کردیم اما امروز بعد از سه سال به نقطه‌ای رسیدیم که گز به عنوان عنصر هویتی اصفهان معرفی می‌شود.

نشان ملی گز اصفهان رونمایی شد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: باید بر میراث ناملموس و عناصر هویتی شهر اصفهان تعصب داشت و باید بر مهمترین عنصری که بدون آن هویت اصفهانی نمی‌ماند و آن هم رودخانه زاینده رود است، تعصب داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، شیرینی گز اصفهان اواخر سال ۱۴۰۰ در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.

حدود ۹۰ درصد شیرینی گز ایران در اصفهان تولید می‌شود.

کد خبر 6191779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha