۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۰۶

امام جمعه بوشهر:

منطقه ویژه علم و فناوری ایران در استان بوشهر عملیاتی شود

منطقه ویژه علم و فناوری ایران در استان بوشهر عملیاتی شود

بوشهر- امام جمعه بوشهر گفت: بوشهر به عنوان منطقه ویژه علم و فناوری ایران انتخاب شده ولی با وجود گذشت چندین سال هیچ اقدامی در این خصوص توسط مسئولان نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری عصر شنبه در دیدار رئیس و کارکنان جهاد دانشگاهی استان بوشهر اظهار کرد: شناسایی نظام مسائل ملی و استانی اهمیت بسیار زیادی دارد که باید در دستور کار باشد.

وی افزود: مسائل ملی را باید شناسایی کرد که چه ضعف و قوت‌هایی وجود دارد و برای ۵۰ سال آینده روی آن کار کرد. در آینده جهان حوزه ترانزیت و نظام الکترونیک علم و سیستم‌های فوق پیشرفته موبایلی و پزشکی الکترونیک بسیار مهم و مؤثر است.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر شناسایی نظام مسائل استان بوشهر و پرداختن به آن بر اساس اولویت تصریح کرد: بعد از شناسایی برای آن دانش، تولید علم فناوری و هم منابع انسانی نیاز است.

وی با تاکید بر اقتصاد دریا محور و دریا پایه گفت: دریا یک گنج است و اقتصاد دریا بسیار مهم است. استان بوشهر اسناد بالادستی کاملی دارد، اما مشکل در مدیریت اجراست.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به تلاش‌های خود جهت انتخاب بوشهر به عنوان منطقه ویژه علم و فناوری ایران گفت: با وجود گذشت چندین سال از این اتفاق اما تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص توسط مسئولان نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی خدمات خوبی داشته است افزود: جهاد دانشگاهی در بوشهر با سختی‌هایی تأسیس شد اما از زمان تأسیس منشأ آثار و برکات خوبی بوده است.

وی با بیان اینکه در عرصه دانش بنیانی نیاز به تحول جهشی داریم ابراز داشت: در یک تمدن کهن علمی به سر می‌بردیم به ویژه در رشته‌های استراتژیک مثل نجوم و پزشکی و علوم پایه مثل ریاضی و علوم تجربی و… اما یک اتفاق تلخ رخ داد و آن انقطاع حرکت رو به جلو در علم بود و مسیر ما را از توسعه جامعه علمی متوقف کردند.

صفایی بوشهری ادامه داد: عرصه دانشگاهی در یک چهارچوبی قرار گرفت که خروج از آن بسیار سخت بود، و برای اینکه رشد علمی بر پایه‌های اساسی نباشد نهضت ترجمه را طراحی کردند و در حوزه تکنولوژی، کاملاً وابستگی را نهادینه کردند.

آیت الله صفایی بوشهری بیان داشت: کشور اگر می‌خواهد مستقل باشد باید در عرصه تولید علم دارای شاخص‌های بالای جهانی باشد و مدیران ارشد کشور بایستی نگاه فوق روز داشته باشند.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه کشور نیازمند به تحول جهشی است گفت: حدود ۲۰ سال عقب افتادیم و دانشگاه‌های ما را طوری طراحی کردند که در یک چارچوب خاص قرار بگیرد و کل علم دانشگاه در همان دانشگاه محصور باشد و دانشگاه هیچ رابطی به تولید علم، و علم به فناوری، و فناوری به ثروت نداشته باشند.

وی تاکید کرد: در جهاد دانشگاهی روی متدولوژی آموزش و ایجاد فرهنگ و نهادینه کردن فرهنگ موفقیت و پیشرفت در تحصیل باید کار کرد و در این راستا باید از حوزه مدیریت دولتی علم به مدیریت دولتی غیر علم حرکت کرد.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در اندیشه دگردیسی مدیریت علم است گفت: موفقیت علمای سابق هم در همین بود که در چارچوب مدیریت دولتی قرار نداشتند.

کد خبر 6191878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha