۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۸

کارگردان انیمیشن با مهر مطرح کرد؛

شخصیت‌های «چل پله زیر زمین» چگونه خلق شد؟/انتقال مهارت‌های آموزشی

شخصیت‌های «چل پله زیر زمین» چگونه خلق شد؟/انتقال مهارت‌های آموزشی

تهیه کننده و کارگردان مجموعه انیمیشن «چل پله زیر زمین» با اشاره به خلق شخصیت‌های این مجموعه بیان کرد که هر یک از شخصیت‌ها ترکیبی از موجودات و گیاهان هستند.

علیرضا طاهری کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه انیمیشن «چل پله زیر زمین» که این روزها فصل چهارم آن در شبکه نهال در حال پخش است، درباره بازه سنی مخاطبان این سریال به خبرنگار مهر گفت: مخاطبان مجموعه انیمیشن «چل پله زیر زمین» کودکان زیر ۱۲ سال هستند. ما از اول انگیزه بالایی داشتیم که این مجموعه انیمیشن را برای کودکان بسازیم و معتقدیم فرهنگ سازی از این نسل آغاز می شود و نتایج مهمی در آینده کشور دارد.

وی ادامه داد: گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال را انتخاب کردیم چون ذهن آماده‌ای برای یادگیری دارند و از سوی دیگر بسیار کنجکاو و علاقه‌مند نسبت به محیط پیرامون خود هستند و این مجموعه انیمیشن می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری روی این گروه سنی داشته باشد.

کارگردان «چل پله زیر زمین» تصریح کرد: امیدوارم این مجموعه انیمیشن با توجه به مخاطبان بسیاری که در بین کودکان دارد، ادامه یابد و ما معتقدیم هنوز مهارت‌ها و نکات آموزشی بسیاری به عنوان سوژه در اختیارمان قرار دارد که می‌توانیم به این گروه سنی به طور جذابی منتقل کنیم. فکر می‌کنم کودکان بهترین گروه مخاطبان هدف این مجموعه هستند چرا که می‌توانند در آینده یک کشور تاثیرگذار باشند.

شخصیت‌های «چل پله زیر زمین» چگونه خلق شد؟/انتقال مهارت‌های آموزشی

طاهری افزود: به طور مثال پرداختن به موضوع محیط زیست یکی از مهمترین مسائل فرهنگی است که فرهنگ‌سازی در نگهداری آن نتایجش را در سالیان دور نشان خواهد داد. موضوعاتی مانند حفظ محیط زیست، مهارت‌های زندگی مانند مهارت‌های نرم و مهارت حل مساله و آشنایی با ثروت ملی از مهمترین موضوعاتی‌ است که تلاش کردیم بتوانیم مخاطبان را نسبت به آن‌ها آگاهی ببخشیم.

وی درباره اهمیت نگاه روانشناسی در مجموعه بیان کرد: نویسنده این مجموعه انیمیشن خانم نسیم خراشادی زاده مطالعات گسترده‌ای را در زمینه موضوعات روانشناسی کودک انجام داده است و در هنگام نگارش داستان‌ها نیز با افراد متخصص مشورت می‌کرد. همچنین ناظر کیفی این اثر آقای پویا افضلی نیز که از کارگردانان و متخصصان حوزه انیمیشن است و سال‌ها در این صنعت به طور حرفه‌ای کار می کند، ما را در امور تربیتی و روانشناختی کودکان در کنار موارد فنی راهنمایی کرد.

تهیه‌کننده «چل پله زیر زمین» در ادامه یادآور شد: مهمترین مولفه ای که به جذابیت این مجموعه انیمیشن کمک کرده، در درجه اول جهان داستان و شخصیت‌های منحصر به فرد آن است، سعی شده است تا شخصیت‌ها، هم به لحاظ تیپ شخصیتی و هم به لحاظ فرم و رنگ طراحی از کلیشه‌ها متفاوت باشند و بتوانند عنصری فانتزی را به کار اضافه کنند. داستان‌های فانتزی نیز با کشمکش‌های بسیاری همراه است که در کنار موسیقی شاد و شخصیت‌های بامزه و پُررنگ و لعاب می‌تواند از خصوصیات و جذابیت‌های این انیمیشن باشد که کودکان را ترغیب به تماشای آن می‌کند.

شخصیت‌های «چل پله زیر زمین» چگونه خلق شد؟/انتقال مهارت‌های آموزشی

طاهری ادامه داد: ما در هر قسمت به یک موضوع مهم پرداختیم و داستان هر قسمت ترکیبی از یک مهارت زندگی و یک سفر هیجان‌انگیز توسط گروه قهرمانی است. از ابتدا قصد داشتیم هم مفاهیم مهمی همچون محیط زیست و ثروت‌های ملی را به کودکان که آینده‌سازان کشور هستند، منتقل کنیم و هم سرگرمی مناسبی را برای این نسل تهیه کرده باشیم.

وی درباره همکاری‌ با دیگر اعضای تیم توضیح داد: تولید انیمیشن بدون کار گروهی امکان‌پذیر نیست و همه تیم‌های تولید انیمیشن نیازمند همدلی و هدف مشترک در ساخت هستند. خوشبختانه روحیه کار گروهی در تیم تولید این مجموعه بسیار پُررنگ است. عوامل از لحاظ زمان‌بندی بسیار تحت فشار بودند اما تمام تلاششان را کردند تا بهترین خروجی را داشته باشند که نتیجه آن استقبال مخاطبان از این مجموعه انیمیشن است.

طاهری تاکید کرد: همه تیم سعی کردند بهترین کار خود را ارائه دهند و همه هم عقیده بودیم که انیمیشنی تولید شود که بتواند مخاطب کودک را پای تلویزیون یا پلتفرم ها نگه دارد. به همین دلیل فکر می‌کنم گرچه در همه بخش‌ها هنوز می‌توانیم به لحاظ کیفی رشد کنیم اما تلاش‌های بسیاری برای تولید این اثر شده است.

شخصیت‌های «چل پله زیر زمین» چگونه خلق شد؟/انتقال مهارت‌های آموزشی

وی درباره موسیقی این سریال انیمیشن نیز عنوان کرد: موسیقی از ابتدا برای ما بسیار مهم بود و سعی کردیم در تولید آن از متخصصان خوب بهره‌مند شویم تا جایی که ناظر کیفی این انیمیشن رضایت خود را از بخش موسیقی اعلام کردند. همچنین تاثیر موسیقی تیتراژ به قدری بالاست که بازخوردهایی از والدین داشتیم که با شنیدن آن کودکان با اشتیاق پای تماشای «چل پله زیر زمین» می‌نشینند.

کارگردان «چل پله زیر زمین» درباره الگوهای ساخت کاراکترهای خیالی اظهار کرد: هر کدام از شخصیت‌ها ترکیبی از موجودات و گیاهان هستند و از این نظر به نوبه خود یکتا هستند. سعی کردیم از لحاظ فرم و رنگ و شخصیت‌پردازی نیز طوری عمل کنیم که برای مخاطب جذاب و در عین حال همه موجودات در کنار شخصیت‌های انسانی هارمونی و هماهنگی داشته باشند. به طور مثال شخصیت «بادکنک» بسیار احساسی و زودرنج است و شخصیت «زیپی» که ترکیبی از درخت و کانگرو است به مسایل زیست محیطی بسیار اهمیت می‌دهد و یا شخصیت «کلنجک» یک خرچنگ پرنده و بسیار اهل مطالعه و تحقیق است.

وی در ادامه درباره همکاری با هنرمندان شهرستان برای ساخت انیمیشن گفت: اگرچه استودیو قاف که مجری تولید این انیمیشن است، در شهر قزوین فعالیت می‌کند اما هنرمندان از استان‌ها و شهرهای مختلف ایران همچون لرستان، سیستان و بلوچستان، شیراز، تهران، کرج، همدان و بابل به طور دور کاری در تولید این انیمیشن نقش داشته‌اند. حتی بخشی از دوبله نیز در شهر قزوین انجام و مابقی در تهران ضبط و صداگذاری شده است. تولید در شهرهای کوچکی مانند قزوین مشکلاتی همچون کمبود نیروی انسانی متخصص را تجربه می‌کند که توانستیم از طریق آموزش و ایجاد بستری برای همکاری از راه دور راه حل‌هایی برای آن بیابیم و خدا را شکر موفق بودیم.

طاهری در پایان بیان کرد: تاکنون سعی کرده‌ایم هم از نظر کارشناسان و متخصصان استفاده کنیم و هم از مخاطب کودک بازخورد بگیریم و به نظرم این ۲ مقوله در کنار هم بسیار ضروری و مفید هستند. قطعا برای ساخت فصل‌های بعد تمام تلاشمان را می‌کنیم تا مانند گذشته از نظر و بازخوردها استفاده کنیم و در جهت کامل‌تر شدن قدم برداریم.

کد خبر 6192378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha