۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۵

چلّه شعور «مجله مهر»؛/۳۷

نیازمند؛ فرستاده‌ای از سوی شما به روز قیامت

نیازمند؛ فرستاده‌ای از سوی شما به روز قیامت

امام حسین (ع) درباره نیازمندی به یاران خود فرمود: «او می‌گوید: من فرستاده شما هستم اگر چیزی به من بدهید آن را می‌گیرم و برایتان به آنجا (قیامت) می‌برم؛ وگرنه با دستانی تهی بر آن در می‌آیم».

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: انفاق، مفهومی وسیع‌تر از صدقه را شامل می‌شود. از نظر مفسران، انفاق به اموال اختصاص ندارد و از هر آنچه رزق الهی است می‌توان انفاق کرد. هدف انفاق را برپایی عدالت اجتماعی و تقویت ایمان و برادری در جامعه دانسته‌اند.

فرهنگ انفاق در میان شیعیان در زمینه‌های مختلفی ظهور دارد؛ برای نمونه، شیعیان و میزبانان در پیاده روی اربعین آنچه را در توانشان هست به زائران امام حسین (ع) می‌بخشند و غذا، آب و اسکان آنان را تأمین می‌کنند. خرج‌کردن برای والدین و خویشاوندان، یتیمان، فقیران و جهاد از دیگر موارد مهم مصرف انفاق نیز قلمداد می‌شود.

«مجله مهر» در سی و هفتمین روز از نذر چهل روزه خود در «چلّه شعور» به نقل قول‌هایی از امام حسین (ع) می‌پردازد که در آنها جملاتی درباره انفاق آمده است. این متن از چهارمین باب از کتاب حکمت نامه امام حسین (ع) به قلم محمد ری شهری انتخاب شده است.

نیازمند را دست خالی به قیامت نفرستید

مستدرک الوسائل: روزی مستمندی درخواست کمک می‌کرد. امام حسین فرمود: «آیا می‌دانید که او چه می‌گوید؟». گفتند: نه ای فرزند پیامبر خدا!

فرمود: «می‌گوید: من، فرستاده شما هستم اگر چیزی به من بدهید آن را می‌گیرم و برایتان به آنجا (قیامت) می‌برم؛ وگرنه با دستانی تهی بر آن در می‌آیم».

مال، برایت باقی نمی‌ماند

نزهة الناظر - از امام حسین :

«مالت اگر برای تو نباشد، تو برای اویی. پس آن را باقی مگذار که برایت باقی نمی‌ماند و آن را بخور، پیش از آن که تو را بخورد!»

فرجام بخل

الذریة الطاهرة - به سندش، از امام حسین: پیامبر خدا فرمود: «مرد یا زنی نیست که در هزینه‌ای مورد رضایت خدا تنگ بگیرد جز آنکه چندین برابر آن را در ناخشنودی خدا هزینه می‌کند».

سزاوارترین مردم به انفاق

الاختصاص - به نقل از حسن بن علی جلال از جدش، از امام حسین:  شنیدم که پیامبر خدا (درباره انفاق) می‌فرماید: «با عائله‌ات آغاز کن: مادر پدر، خواهر و برادرت. سپس هر که نزدیک‌تر و نزدیک‌تر [است].»

کد خبر 6193473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha