۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۴

گزارش مهر؛

بخشی از مطالبات پرستاران فارس با تمهیدات استانی به ثمر نشست

بخشی از مطالبات پرستاران فارس با تمهیدات استانی به ثمر نشست

شیراز- با تمهیدات استانی و پیگیری‌هایی که انجام شده، بخشی از مطالبات پرستاران بیمارستان‌های استان فارس پرداخت شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سمیه رعیتی: جامعه پرستاری به عنوان یکی با احترام‌ترین مشاغل کشور همواره در خدمت مردم بوده است که این خدمت‌ها با سختی‌های زیادی عجین شده که توجه به نیازهای جامعه پرستاری توسط مسئولین امر در این حوزه را می‌طلبید.

بعد از یک دهه از تصویب قانون تعرفه گذاری نظام سلامت در مجلس شورای اسلامی و اجرا نشدن قانون به صورت کامل، اضافه کاری‌های اجباری و عدم پرداخت منظم دستمزد پرستاران در کنار شیفت‌های طولانی و خسته کننده، فشار کاری بالا خصوصاً در بیمارستان‌های دولتی و در کنار کمبود پرستار باعث شد که کیفیت خدمت رسانی به بیماران در بیمارستان‌ها با مشکلاتی روبرو شود.

موضوع مهم‌تر در زمینه مطالبات پرستاران، عدم قرار دادن شغل پرستاری جز مشاغل سخت و زیان‌آور بود که باعث شده بود پرستاران بعضاً تا بعد از سن بازنشستگی هم در بیمارستان‌ها بکارگیری شوند و این موضوع در حالی است که با اجرای این قانون هم پرستاران با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شوند و هم امکان جذب پرستاران جدید برای دولت در زمان‌های مختلف بهتر فراهم می‌گشت. همین مساله موجب بروز مطالباتی در بین جامعه پرستاری در استان فارس شد که با پیگیری‌های صورت گرفته بخشی از این مطالبات مرتفع شده است.

بخشی از مطالبات پرستاران فارس با تمهیدات استانی به ثمر نشست

پیگیری رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفت

برای گرفتن پاسخ در خصوص مطالبات پرستاران استان فارس به سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفتیم.

مهرداد شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مطالبه‌گری پرستاران از استان فارس و شهر شیراز آغاز نشده است، گفت: این مطالبات بحق در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه این مطالبه‌گری بحث امروز، دیروز یا روزهای اخیر نیست بلکه یک سال است قشر پرستاران در کل کشور به دنبال پیگیری مطالبات خود هستند، افزود: پرستاران خواستار رفع مشکلات هستند.

در ادامه وی به مطالباتی اشاره کرد که درخواست و مطالبه به حق پرستاران بود و اغلب آنها کشوری است و مرتفع کردن آن در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور و حتی وزارت بهداشت نیست.

کم بودن حقوق پرستاران، از جمله مواردی بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد و افزود: در این مطالبه که الحق به جا هم بوده قشر پرستار خواهان افزایش سه برابری حقوق خود شدند که قطعاً این امر خارج از اختیارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده و حتماً باید در مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری و مصوب شود.

پایین بودن مبلغ اضافه‌کاری نیروی کادر درمان و پرستاران دیگر مطالبه‌ای بود که شریفی این درخواست را نیز منطقی و بجا دانست و گفت: متوسط مبلغی که بابت اضافه‌کاری به همکاران پرداخت می‌شود، قریب به ۲۵ هزار تومان است که با کسر مالیات بسیار ناچیز خواهد بود. به همین خاطر در استان فارس و با مساعدت استاندار و شورای تأمین فارس، مصوبه‌ای را گرفتیم که به صورت استانی قیمت افزایش یابد.

بخشی از مطالبات پرستاران فارس با تمهیدات استانی به ثمر نشست

افزایش ۲و نیم برابری مبلغ اضافه کاری پرستاران

معاون درمان علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مقرر شد در اضافه کار عملکردی، اگر پرستاری ۱۰۰ ساعت اضافه کاری انجام دهد مبلغ ذکر شده ۲ و نیم برابر شود. در همین راستا از اول اردیبهشت مصوبه اجرا و پرداخت صورت گرفت.

شریفی بر این نکته نیز تاکید کرد که افزایش قیمت اضافه کار جز اختیارات علوم پزشکی و حتی وزارت بهداشت هم نیست، اظهار کرد: این موضوع از اختیارات و وظایف سازمان اداره استخدامی کشور است که از رسانه‌ها تقاضا داریم به عنوان مطالبه عمومی پرستاران این امر را پیگیری کنند.

سومین درخواست پرستاران، پرداخت فوق‌العاده خاص بود که به گفته این مقام مسئول، این موضوع نیز در مجلس شورای اسلامی مصوب و قرار بر این شد که ۱۰ همت بابت کل کشور در نظر گرفته شود که متأسفانه دستورالعمل ابلاغ شد، اما توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار نشد.

وی چهارمین درخواست پرستاران را نیز مطالبه‌گری عادلانه و قابل قبولی برشمرد و افزود: مباحث رفاهی کارکنان موضوعی است که طبق نامه مخبر، معاون اول دولت شهید رئیسی می‌بایست از محل اعتبارات جاری دریافت شود که در دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت این مبلغ را بر عهده خود دانشگاه گذاشتند که از محل درآمد اختصاصی پرداخت شود.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تأخیر در پرداخت مطالبات آخرین مطالبه پرستاران است، اظهار کرد: هر چند در رتبه‌بندی پرداخت‌های پرستاری بین ۷۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور، علوم پزشکی شیراز رتبه چهارم را دارا است، اما علت اصلی پرداخت مطالبات پزشکان، پرستاران و کادر درمان این است که طلب‌های ما توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت نشده و تا کنون قریب به ۳ هزار میلیارد تومان طلبکار هستیم که اگر پرداخت شود کل مطالبات تمامی کارکنان علوم پزشکی در همه حوزه‌ها قابل پرداخت خواهد بود.

کد خبر 6194169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      1 0
      همه مشکلات پرستاری را انداختن به دولت و اینجوری مشکلات پرستارها راحل کردند آفرین به علوم پزشکی