۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۹

معتضد:

جنایات آمریکا منحصر به کودتای ۲۸ مرداد نیست

جنایات آمریکا منحصر به کودتای ۲۸ مرداد نیست

خسرو معتضد گفت: در رابطه با آمریکا نباید فقط نسبت به کودتای ۲۸ مرداد شکایت کنیم، چون که جنایات آمریکا منحصر به ۲۸ مرداد نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو معتضد در مراسم رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که در لانه جاسوسی برگزار شد، گفت: در رابطه با آمریکا نباید فقط نسبت به کودتای ۲۸ مرداد شکایت کنیم، چون که جنایات آمریکا منحصر به ۲۸ مرداد نیست.

وی با استناد به اسنادی تاریخی افزود: آمریکا تا سال ۱۳۲۰ با ایران روابط عادی داشت، در زمان حاضر شهید رئیسی در آخرین سفر خود به آمریکا ۳ هزار لوح گلی مربوط به دوران هخامنشیان را به کشور بازگرداند. اما همچنان از این الواح گلی در آمریکا موجود است و این‌ها نشان می‌دهد که تخت جمشید در ارائه پرداخت حقوق ساخته شده است نه مانند دیوار چین بدون توجه به حقوق کارگران.

این پژوهشگر تاریخ در رابطه با رابطه آمریکا با ایران ادامه داد: در سال ۱۸۸۵ با آمریکا قرارداد مودت و کشتیرانی منعقد کرده بودیم و ترامپ از این قراردادها بی‌اطلاع بود، ما با مردم آمریکا هیچ مشکلی نداشتیم. در دوران رضا شاه هم رابطه ایران با آمریکا عادی بود.

معتضد همچنین در بخشی از سخنانش ضمن مرور انواع و اقسام جنایت‌های آمریکایی‌ها در ایران در تاریخ‌های مختلف، بیان کرد: دولت آمریکا در دوره ترومن برای آنکه از نفت ایران بهره‌برداری کند و با طرح انگلیسی‌ها مقابله کند طرفدار حزب دموکرات ایران شد، با آیت الله کاشانی و مصدق ارتباط برقرار می‌کردند و همین‌ها زمینه‌ساز کودتای ۲۸ مرداد شد.

وی افزود: از سال ۱۳۳۰ آمریکایی‌ها به دنبال کودتا در ایران بودند، حتی رزم‌ناو ۶۰ هزار تنی در شط العرب آوردند و ما نیروی دریایی نداشتیم و ۲۵ سال ایران را غارت کردند و در ۲۸ مرداد یک میلیون دلار را که فقط ۷۵ هزار دلار آن را خرج کردند به شیوه آرام تقسیم کردند و مرحوم طیب که طرفدار شاه بود، در کودتا فعالیت کرد. افرادی که برای کودتا از طریق طیب پول آمریکایی‌ها را گرفته بودند ۵۰۰ یا ۶۰۰ نفر بیشتر نبودند.

معتضد بیان کرد: دکتر مصدق قانون مدار بود، او نه جمهوری‌خواه بود و نه قصد تغییر ایران را داشت و معتقد بود شاه ایران هم باید مانند شاه دانمارک باشد. مطبوعات انگلیسی مرتب القا می‌کردند که مصدق می‌خواهد ایران را کمونیست کند و حزب توده در این مسیر نقش مهمی داشت.

وی با یادآوری برخی از وقایع تاریخی در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد، گفت: مصدق خودش که فرد قانون نداریم بود با احترام هم دستگیر شد. او در دادگاه مانند یک استاد حقوق سخن گفت دادگاه را ۹۹ خبرنگار خارجی و داخلی پوشش داد و اینطور دنیا با چهره علمی مصدق آشنا شدند و شیفته او شدند.

معتضد در رابطه با دادگاه مصدق بیان کرد: مصدق و این دادگاه گفت من به شاه گفتم اینقدر در امور مملکت دخالت نکند. مصدق کشور را که در تحریم بود با ۶۰۰ میلیون تومان اداره می‌کرد، حتی پول نفت مدت‌ها بود که به ایران تحویل داده نمی‌شد. هرچند که در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران در دادگاه لاهه پیروز شد.

کد خبر 6194190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha