۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۶

با افتتاح چهارمین مجلس؛

نگارگران «روضه بهشت» را روایت کردند/ سوگ سیدالشهدا تصویر شد

نگارگران «روضه بهشت» را روایت کردند/ سوگ سیدالشهدا تصویر شد

نمایشگاه‌ گروهی نگارگری «روضه بهشت» که چهارمین مجلس این مجموعه نمایشگاه‌ها بود، عصر سه‌شنبه ۲۳ مرداد در گالری عالی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه‌های گروهی «روضه بهشت» در چهارمین مجلس با ۱۰ تابلوی نگارگری از محمدباقر آقامیری، امیرحسین آقامیری، مرتضی پورشاندیز، حسین حبیبی، جمشید سرحدی، مینا صدری، حسین عصمتی، مهدی فرخی، خشایار قاضی‌زاده و فاطمه منظوری در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.

این مجلس با پرده‌خوانی و رونمایی از تابلوی نماز حضرت زینب (س) و ورود اهل بیت امام حسین (ع) به شام اثر زنده‌یادحسن اسماعیل زاده آغاز شد و مرشدمحسن میرزاعلی با نقل عاشورایی دل‌های عزاداران سیدالشهدا (ع) را روانه کربلا کرد.

نمایشگاه با ورود بزرگان حوزه هنرهای تجسمی افتتاح شد و بازدیدکنندگان نظاره‌گر پیوند میان تفکر و احساسات برگرفته از باورهای عاشورایی هنرمندان نگارگر شدند.

در میان انبوهی از طرح و رنگ که هر یک تاکیدی بر جمله «ما رایت الا جمیلا» زینب (س) دارند، تابلویی از امیرحسین آقامیری روی دیوار رفته که به گفته خودش از حب حسین بن علی (ع) نشات گرفته تا در قاب تابلو، تصویری از کاروان اسرای کربلا را نشان دهد.

آقامیری درباره این اثر توضیح داد: اینکه زنیب (س) فرمود چیزی جز زیبایی ندیدم جمله‌ای است که همیشه در ذهنم ثبت کرده‌ام و همین باعث شده تا تلاش کنم که ارزش‌هایی که در نهضت عاشورا و واقعه کربلا بوده را تصویر کنم. یکی از آثار عاشورایی‌ام تابلوی اسرای کربلاست که صبر و استقامت اهل بیت امام را در این مسیر طولانی نشان می‌دهد و به این می‌پردازد که با این همه سختی و مصیبتی که بر سر اهل بیت امام آمد، اسرای کربلا چقدر صبوری داشتند.

وی افزود: در تابلوی اسرای کربلا سعی کردم صبر و استقامت اهل بیت امام حسین (ع) و طولانی بودن راه را نشان دهم و به این بپردازم که چگونه اسرا مشقت‌ها را تحمل کردند. در این اثر با انتخاب رنگ خواستم به جمله حضرت زینب (س) اشاره کنم.

آقامیری که معتقد است برای خلق اثر عاشورایی باید در آغاز امر، دل هنرمند عاشورایی باشد، گفت: ما در فرهنگ عاشورایی بزرگ شده‌ایم و از کودکی در جامعه دینی با این فرهنگ آشنا شده‌ایم بنابراین طبیعی است که همه ما بعد از مدتی نسبت به این فضا احساس دین کنیم و فکر کنیم وظیفه‌ای داریم و باید کاری برای نهضت عاشورا انجام دهیم. در این میان نگارگر وظیفه خود می‌داند که با تصویرگری گوشه‌ای از ارزش‌های کربلا را نشان دهد.

این هنرمند نگارگر تاکید کرد: معتقدم که در آثار عاشورایی باید ارزش‌های عاشورا را تصویر کرد و نه فجایعی که اشقیا خلق کردند چراکه نشان دادن و علنی کردن یک گناه از انجام آن بدتر است و ما قرار نیست خونریزی سپاه یزید را که صرفاً ما را قصی‌القلب می‌کند، نشان دهیم.

حسین عصمتی که اثرش با عنوان «حضرت ابوالفضل العباس (ع)» در چهارمین مجلس «روضه بهشت» به نمایش در آمده نیز درباره اثر خود توضیح داد: این تابلو را در سال ۱۳۸۱ خلق کردم و از آنجا که آن زمان روی آثار نگارگری قدیم مطالعاتی داشتم اثرم هم متاثر از نگارگری ادوار گذشته خلق شده است. در نگارگری قدیم تکنیکی به نام تشعیر وجود دارد که به عنوان حاشیه از آن استفاده می‌شده و جنبه تزئینی و محتوایی داشته است. در این تکنیک در اطراف نگاره معمولاً از رنگ طلا روی رنگ تیره استفاده می‌شده تا تلالو بیشتری به تصویر بخشد.

وی ادامه داد: در تابلوی «حضرت ابوالفضل العباس (ع)» لحظه‌ای را که حضرت عباس (ع) برای آوردن آب راهی می‌شود و بچه‌ها دور وی حلقه می‌زنند را به تصویر کشیده‌ام و سعی کرده‌ام فضایی عاطفی و روحانی همراه با لطافت خلق کنم که در مرکزیت آن حضرت عباس (ع) قرار گرفته است. شمایل حضرت در این تابلو ویژگی‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای چون ابروهای کمان و صورت گرد و چشمان بادامی را دارد و با ساده‌سازی خاص همچون شمعی که به پیرامون نورافشانی می‌کند، تصویر شده است.

خشایار قاضی‌زادهکه اثرش تلفیقی از نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نگارگری است، درباره اثر خود گفت: در این تابلو مظلومیت، رشادت و جوانی حضرت علی‌اکبر (ع) را مدنظر داشتم و فرشتگانی که حضرت را احاطه کرده‌اند و سوگوار به میدان رفتن وی هستند را نشان داده‌ام.

وی بیان کرد: این اثر را ۲۳ سال پیش خلق کرده‌ام و آن زمان مثل عزاداران محرم احوال خود را به تصویر کشیده‌ام. تکنیک این اثر ترکیبی از اکرلیک و گواش و آبرنگ است که روی مقوای کار شده و فضای حزن و اندوه را در چهره فرشتگان و آرامش و تسلیم بودن در برابر حق را در صورت حضرت علی اکبر (ع) نشان می‌دهد.

مهدی فرخی نیز که تابلوی «سوگ» را در چهارمین مجلس نمایشگاه «روضه بهشت» دارد درباره اثری که در سال ۱۳۸۴ خلق کرده است، گفت: هنرمندان به موضوع عاشورا به شکل خاصی نگاه می‌کنند و این حماسه، عظمت مفهومی، موضوعی، احساسی و موقعیتی دارد که هر هنرمند را ترغیب می‌کند تا از یک سمت و سو به آن بپردازد و از همین حیث هم هر یک از آثار با دیگری متفاوت است. من در تابلوی «سوگ» به شام غریبان پرداخته‌ام که در میان نخلستان حضرت زینب (س) مانند کوهی استوار قرار گرفته و اعضای خانواده را در آغوش خود نگه داشته است.

در آیین افتتاحیه چهارمین مجلس نمایشگاه‌های گروهی «روضه بهشت» هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی و پیشکسوتان حوزه نگارگری چون محمدعلی رجبی دوانی و عبدالحمید قدیریان، حشمت‌الله نوروزی، علی انسانی شاعر پیشکسوت و محمد خراسانی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران حضور داشتند.

چهارمین مجلس نمایشگاه‌های گروهی «روضه بهشت» تا ۳۱ مرداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ میزبان بازدیدکنندگان است.

کد خبر 6195628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha