۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۰۹

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان:

تربیت قرآنی و روایی چشم انسان را به اندازه ظرفیت وجودی باز می کند

تربیت قرآنی و روایی چشم انسان را به اندازه ظرفیت وجودی باز می کند

انصاریان با اشاره به اینکه در عصر حاضر حمله به واقعیت بسیار شدید است گفت: در این حملات افراد بسیاری بی دین می‌شوند. اما کسانی که اهل قرآن و روایت هستند تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت دهه آخر ماه صفر در حسینیه هدایت به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: درباره انسان، بیش از پنجاه سال است که بعد از قرآن و روایات کتاب‌های زیادی را مطالعه کردم، یادداشت‌های زیادی هم درباره این موجود ویژه خانه هستی نوشته ام، مسائل بسیار مهمی از این مطالعه‌ها نصیبم شد نخست اینکه آنچه درباره انسان تألیف شده ناقص است و کامل نیست. تعداد کمی از مردم دنیا خودشان را بر اساس مطالب آن کتاب‌ها ساختند اما ساختمان ساخته شده بر اساس آن مطالب ناقص کامل نشد.

وی افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید علم نزد ما است و جای دیگر نروید و اگر بروید اشتباه کرده اید؛ در علم زمینیان سخنان نیکو نیز هست اما چه مقدار نیکو است آن مهم است. منظور امام از علم این نبوده که بفرماید علم کیهان شناسی، ستاره شناسی، زمین شناسی نزد ما است بلکه منظورشان همان دانشی است که به حقیقت انسان را می‌سازد نزد آنان و قرآن است.

انصاریان با بیان اینکه همواره دانشمندان و اندیشمندان اذعان دارند که دانش و علوم انسانی همیشه در حال پیشرفت و تحول است عنوان کرد: علوم دنیایی علم ثابتی نیست چرا که همواره در حال تغییر است بر همین اساس نمی‌توان به آن تکیه کرد. این عالمانی که درباره انسان کار کردند در واقع راسخون در علم نیستند و قرآن به این مهم تاکید دارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه همه حقایق از آن خدا است و هرگز تغییر نمی‌کند گفت: هرگز علومی که نزد خداوند است دچار نقص نمی‌شود قرآن نیز بدون نقص است چرا که قرآن فراتر از زمان و مکان است. کسانی که قرآن را می‌شناسند و می‌دانند که در این کتاب چه خبر است به این مهم تاکید دارند. با توجه به آیات پایانی سوره حشر که درباره خداوند بیان شده می‌توان فهمید که هر آنچه فلاسفه دنیا درباره خداوند می‌گویند آن چیزی نیست که وجود دارد.

وی افزود: قرآن می‌فرماید من پشتیبان شما مؤمنان واقعی هستم، من قدم‌های اعتقادی، اخلاقی و ایمانی شما را نسبت به حقیقت در دنیا و آخرت ثابت نگاه می‌دارم؛ از عمر دانش فلسفه شش هزار سال است که می‌گذرد و بیش از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح طرح این علم پایه ریزی شد اما بزرگترین علما تا به امروز سر دو موضوع نزاع علمی دارند و تا کنون این مساله حل نشده است که در این عالم اصل، ریشه، واقعیت وجود است یا ماهیت است؟ ماهیت اصیل است و وجود اصیل نیست یا وجود اصیل است یا ماهیت اصیل نیست؟ یکی از موضوعات آنان نیز الهیات است. قرآن کریم می‌فرماید خدا منزه است از مسائلی که درباره او توصیف می‌کنند.

انصاریان با اشاره به اینکه در عصر حاضر حمله به واقعیت بسیار شدید است گفت: در این حملات افراد بسیاری بی دین می‌شوند. اما کسانی که اهل قرآن و روایت هستند و حقایق را از عالمان واجد شرایط می‌شوند تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و به بخشی از حقایق آگاه هستند. خداوند متعال به این باور کنندگان حقایق می‌فرماید من آنان را یاری می‌رسانم تا در مسیر حق ثابت قدم باشند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هیچ قدرت و جاذبه‌ای در دنیا نمی‌توانست یاران امام حسین (ع) را از ایشان جدا کند عنوان کرد: علت اینکه کتاب‌های زمینی از انسان مطالب ناقصی دارد این است که نگارندگان این کتاب‌ها خالق انسان نیستند. قرآن و روایات درباره انسان مطالب بسیار کاملی بیان می‌کند مبنی بر اینکه این انسان از کجا آمده؟ به کجا می‌رود؟ و…؛ همه علوم در نزد قرآن و اهل بیت (ع) است.

وی در پایان گفت: مطلب دومی که از این کتاب‌ها فهمیدم این است که بیش از نود درصد انسان‌ها از خودشناسی غافل هستند. همین گرگ درنده اسرائیل که برای حفظ یک صندلی چند کیلویی جان هزاران نفر را گرفته است یک نمونه از غافلان است. آنان به گمان اینکه مبادا این نوزادان چند سال بعد به سوی ما تفنگ بگیرند اقدام به قتل عام این بی گناهان کرده است. بنابراین نشناختن خدا و خود و متصل نبودن به علم حقیقی سبب می‌شود آدمی به این مرحله از پستی برسد. تربیت قرآنی و روایی چشم انسان را به اندازه ظرفیت وجودی آدمی باز می‌کند.

کد خبر 6195877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha