۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۶

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

بسیجیان باید در پیشرفت کشور و تثبیت جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند

بسیجیان باید در پیشرفت کشور و تثبیت جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند

مشهد- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیجیان به‌عنوان پیشقراولان سیاسی و انقلابی کشور لازم است در پیشرفت کشور و تثبیت جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن رضایی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اساتید بسیجی جهادگر تبیین (گفتمان انقلاب اسلامی؛ بایدها و نبایدها) که در مشهد مقدس در حال برگزاری است، اظهار کرد: بسیجیان به‌عنوان پیشقراولان سیاسی و انقلابی کشور لازم است در پیشرفت کشور و تثبیت جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از بسیجیان خواست در این روزها فعالیت‌های خود را افزایش دهند و به موضوع «تبیین» به‌عنوان یک وظیفه مهم بپردازند.

وی با اشاره به مفهوم تبیین، توضیح داد: این مفهوم می‌تواند دو کاربرد متفاوت داشته باشد: یکی برای توجیه وضع موجود و دیگری برای پیشروی در میدان آینده. تبیین برای تشریح و توجیه وضع موجود در مواقع خاص می‌تواند یک استراتژی مفید باشد، لیکن در شرایط کنونی تبیین باید بیشتر برای میدان و پیشروی به جلو به کار گرفته شود.

رضایی در ادامه به تاریخچه‌ای از تبیین برای میدان اشاره کرد و گفت: بعد از فروپاشی تمدنی چند صد ساله در ایران، این مفهوم توسط امام خمینی (ره) و در جریان انقلاب اسلامی به جامعه ایران وارد شد. تبیین برای پیشروی و نه برای سکون و درجا زدن، گفتمان غالب نیروهای انقلابی گردید.

دبیر شورای عالی اقتصادی سرای قوا از نقش تبیین در دوران دفاع مقدس نیز سخن گفت و افزود: این تبیین‌ها نه تنها سوالات و ابهامات ذهن‌ها را برطرف می‌کرد، بلکه مردم را برای حضور در میدان نبرد و پیشروی آماده می‌ساخت.

وی با تأکید بر نیاز به تبیین برای میدان در زمان حال، افزود: میدان کنونی ایران باید با توجه به سه عنصر اصلی اقتدار، فرهنگ و تجارت برنامه‌ریزی شود.

رضایی به اهمیت شناخت سرزمین و مردم ایران اشاره و بیان کرد: ایران دارای دو نعمت بزرگ سرزمینی، یعنی ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک، و یک نعمت اجتماعی، یعنی مردم است که می‌تواند قدرتی عظیم در منطقه ایجاد کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سیاستمداران خواست تا این ویژگی‌های ایران را درک کرده و بر اساس آن، سیاست‌های داخلی و خارجی کشور را تنظیم کنند.

وی به اهمیت جغرافیای اقتصادی ایران نیز اشاره کرد و افزود: ایران در چهارراه اقتصادی دنیا قرار دارد و جاده ابریشم از این سرزمین عبور می‌کرد. در زمان صفویه ایران بیش از تولید داخلی، از تجارت بهره‌مند بود و تجارت باعث رونق اقتصادی کشور می‌شد.

رضایی با تأکید بر اینکه سرزمین ایران قابلیت تولید قدرت و ثروت را دارد، به ضعف در ایران‌شناسی اشاره کرد و گفت که بسیاری از فرصت‌های عظیمی که این سرزمین در اختیار ما قرار می‌دهد، نادیده گرفته شده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بر اهمیت مردم تأکید و اضافه کرد: مردم ایران باهوش، خلاق و نوآور هستند و جزو ملت‌های فرهنگ‌ساز به شمار می‌روند. ایرانی‌ها با فرهنگ‌سازی خود، توانسته‌اند در برابر فرهنگ‌های وارداتی مانند فرهنگ غربی مقاومت کنند و هویت خود را حفظ کنند.

وی از تلاش‌های طولانی‌مدت برای از بین بردن آثار تمدنی و فرهنگی ایران یاد کرد و گفت: با وجود این تلاش‌ها، ملت ایران به دلیل ویژگی‌های فرهنگی و حماسه‌آفرینی خود، همچنان مقاوم مانده‌اند.

رضایی به نقش انقلاب اسلامی در تاریخ ایران اشاره و آن را به‌عنوان یک بسیج تاریخی توصیف کرد که از زمان انقلاب آغاز شده و تا ظهور ادامه خواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خاطره‌ای از یکی از رزمندگان بسیجی در دوران جنگ تحمیلی، تأکید کرد: بسیجیان به‌عنوان افرادی مسئول از سوی خداوند، با قاطعیت به میدان می‌رفتند و با ایمان به پیروزی، به آزادی بشریت و از جمله قدس و تحقق اهداف بزرگ انقلاب فکر می‌کردند.

وی به نقش تبیین در آینده پرداخت و گفت: تبیین دیروز برای پیروزی در انقلاب و جنگ بود، اما تبیین امروز باید برای میدان‌های جدید فرهنگی و اقتصادی باشد.

رضایی اضافه کرد: آنچه تا کنون به دست آمده است، یعنی اقتدار، باید حفظ و اما نباید به آن اکتفا شود، سه مؤلفه اصلی اقتدار علم، تدبیر و فناوری است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این‌ها باید با قدرت نظامی و نیروهای مسلح ترکیب شوند، اما برای ساختن یک تمدن جدید، فرهنگ و تجارت نیز باید در کنار این اقتدار قرار گیرند.

وی از ضرورت تبیین برای فرهنگ‌سازی و اقتصاد و تجارت در جامعه امروز سخن گفت و افزود که این تبیین باید ارزش‌های متناسب با روحیات جوانان را ایجاد کند و آن‌ها را به میدان بکشاند.

رضایی بر اهمیت فرهنگ‌سازی و تجارت به‌عنوان ارکان حیاتی برای تقویت اقتدار کشور تأکید کرد و گفت: «تجارت به معنای کریدورها و حمل‌ونقل است و در حال حاضر، با ایجاد کریدورهای حمل‌ونقل توسط کشورهای مختلف در اطراف کشور، قصد بی خاصیت سازی تجارت ایران را دارند.»

کد خبر 6196008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha