۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۳۹

به دلیل ابتلا به آلزایمر؛

جنا رولندز از دنیا رفت/ مرگ یک بازیگر تاثیرگذار

جنا رولندز از دنیا رفت/ مرگ یک بازیگر تاثیرگذار

جنا رولندز بازیگر «زنی تحت تاثیر» و «دفترچه خاطرات» در ۹۴ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، جنا رولندز که با بازی تاثیرگذار خود در فیلم «زنی تحت تاثیر» الهام‌بخش یک نسل بود و در بسیاری از فیلم‌های جان کاساوتیس و همچنین فیلم عاشقانه «دفترچه خاطرات» بازی کرد، دیروز چهارشنبه در ۹۴ سالگی از دنیا رفت.

حدود ۲ ماه پیش نیک کاساوتیس پسر او که کارگردانی مادرش را در «دفترچه خاطرات» برعهده داشت خبر داد که این بازیگر برنده ۳ جایزه امی و ۲ نامزد اسکار به آلزایمر مبتلا شده است.

نقش آفرینی رولندز در نقش میبل لانگتی در درام «زنی تحت تاثیر» نقشی بود که برای وی نوشته شده بود و وی با بازی در آن در سال ۱۹۷۴ به کارگردانی همسرش جان کاساوتیس، نخستین نامزدی اسکار خود را کسب کرد. «گلوریا» در سال ۱۹۸۰ دیگر فیلم به یادماندنی وی است که به کارگردانی همسرش ساخته شد و برایش دومین نامزدی اسکار را به ارمغان آورد. وی به پاس تلاشش در سینما جایزه اسکار افتخاری سال ۲۰۱۵ را دریافت کرد.

رولندز پس از فوت همسرش در سال ۱۹۸۹ به بازیگری ادامه داد و به ویژه در فیلم‌های فرزندانش که بازیگر-کارگردان بودند، ظاهر شد. او در اولین کارگردانی پسرش نیک، در فیلم «قلاب ستاره‌ها را باز کنید» (۱۹۹۶)، فیلم موفق «دفترچه خاطرات» (۲۰۰۴) و «زرد» (۲۰۱۲) و همچنین در فیلم «انگلیسی شکسته» (۲۰۰۷) ساخته دخترش زویی نقش‌آفرینی کرد. وی در درام «کتاب مقدس نئونی» ترنس دیویس در سال ۱۹۹۵ که داستانش در دهه ۱۹۴۰ جورجیا اتفاق می‌افتاد نیز نقش اصلی را برعهده داشت.

وی با ۲ فیلمی که سال ۲۰۱۴ بازی کرد و شامل کمدی علمی تخیلی «بخشی در هر میلیارد» با بازی فرانک لانگلا و اقتباسی از نمایشنامه «رقص برای شش هفته» با جاشوا جکسون می‌شد، برای آخرین بار در برابر دوربین ظاهر شد.

رولندز اولین نقش خود را سال ۱۹۵۸ در کنار خوزه فرر در کمدی رمانتیک «هزینه بالای عشق ورزیدن» بازی کرد و در «شجاعان تنها هستند» در سال ۱۹۶۲ در نقش مادری با شخصیت محکم در برابر کرک داگلاس ظاهر شد و در «کودکی در انتظار» در سال ۱۹۶۳ در نقش مادر مشکل‌دار یک پسر معلول ذهنی به کارگردانی کاساوتیس جلوی دوربین رفت.

این بازیگر در ۱۰ فیلم از جمله «چهره‌ها» (۱۹۶۸)، «مینی و مسکوویتز» (۱۹۷۱)، «شب افتتاحیه» (۱۹۷۷) و «چشمه‌های عشق» (۱۹۸۴) با کاساوتیس همکاری کرد. وی با کارگردانان دیگر هم کار کرد که پل مازورسکی برای «طوفان» در سال ۱۹۸۲، پل شریدر در «نور روز» در سال ۱۹۸۷ و وودی آلن برای «زنی دیگر» در سال ۱۹۸۸ از جمله آنها هستند. همکاری او با کاساوتیس شاخصه سینمای مستقل آمریکا دهه ۷۰ و دهه ۸۰ بود.

رولندز مانند همسرش در فیلم‌های جریان اصلی هم کار کرد تا هزینه فیلم‌های مورد نظرش را تامین کند که بازی در «هشدار دو دقیقه‌ای» و پیش از آن در فیلم ایتالیایی «تفنگ مک‌کین» ساخته جولیانو مونتالدو در سال ۱۹۶۸ با بازی کاساوتیس و پیتر فالک از جمله آنهاست.

وی همچنین یک کارنامه موفق در تلویزیون از خود به جای گذاشت که برایش ۸ نامزدی امی کسب کرد و ۳ جایزه را به دست آورد شامل جایزه سال ۱۹۸۷ برای بازیگر نقش اول در سریال «داستان بتی فورد»، جایزه سال ۱۹۹۲ نقش اول بازیگر زن برای «چهره یک غریبه» و جایزه سال ۲۰۰۳ برای نقش مکمل زن در سریال «کوری هیستریک» می شود.

رولندز همچنین در سال ۲۰۰۴ برای بازی در نقش شخصیت اصلی در سریال «خانم ریچی شگفت‌انگیز» محصول شوتایم برنده جایزه امی روزانه شد. او نقش دختر عجیب بت دیویس را سال ۱۹۷۹ در فیلم تلویزیونی «غریبه‌ها: داستان یک مادر و دختر» بازی کرد و در سال ۱۹۸۵ در فیلم تلویزیونی «یک یخبندان زودرس» در نقش مادری بازی کرد که پسرش متوجه می‌شود او مبتلا به ایدز است. این فیلم به عنوان اولین فیلم درام بزرگ درباره بحران اچ‌آی‌وی / ایدز شناخته می‌شود.

جنا رولندز که در دانشگاه ویسکانسین تحصیل کرده بود، در نیویورک در آکادمی هنرهای دراماتیک تحصیل کرد و چند ماه پس از آشنایی با جان کاساویتس در سال ۱۹۵۴ با وی ازدواج کرد. وی در دهه ۱۹۵۰ در تلویزیون کار کرد و سال ۱۹۵۲ برای اولین بار در برادوی روی صحنه رفت.

از رولندز فرزندانش، نیک، زوئی و الکساندرا و چند نوه و همسر دومش رابرت فارست که سال ۲۰۱۲ با وی ازدواج کرد، به جا مانده است.

کد خبر 6196842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha