۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۷

حیاتی با مهر مطرح کرد؛

زائر اربعین می‌تواند حامل پیام مردم فلسطین باشد

زائر اربعین می‌تواند حامل پیام مردم فلسطین باشد

مسئول هیأت هنر گفت: هر زائر اربعین حسینی در مسیر پیاده روی اربعین با همراه داشتن نمادی از مقاومت مردم فلسطین همچون چفیه می‌تواند حامل پیام مظلومیت مردم فلسطین باشد.

علی حیاتی مسئول هیأت هنر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پویش «با چفیه می‌آییم» گفت: این پویش با پیشنهادی توسط هیأت هنر آغاز شد. ما به هیأت‌ها و آنهایی که می‌خواهند به زیارت آقا عبدالله (ع) در اربعین بروند، پیشنهاد دادیم که لازم است در این همایش سالانه بین المللی عشاق امام حسین (ع) اقدام اساسی در راستای اهداف سیدالشهدا (ع) انجام دهیم. زیرا امام حسین (ع) نماد مبارزه با ظلم، دفاع از مظلوم و آزادگی است. ا توجه به شرایط امروز دنیا و اتفاقاتی که خصوصاً در غزه و فلسطین می‌افتد، برای عاشق امام حسین (ع) پسندیده نیست که نسبت به این موضوعات بی تفاوت باشد بلکه باید در این مسیر پیاده روی اربعین واکنشی از خود نشان دهد.

وی ادامه داد: پیشنهاد اهالی هیأت هنر این بود که زائران مسیر پیاده روی اربعین می‌توانند یک کار کوچک، ساده و بی دردسر انجام دهند یعنی همه می‌توانند همراه خود نمادی از فلسطین همچون پرچم، استیکر، سربند و دیگر محصولات صنایع فرهنگی داشته باشند.

مسئول هیأت هنر گفت: در میان محصولات، پیشنهاد ما چفیه یا کوفیه بود. نمادی که این روزها از شرق تا غرب عالم تبدیل به نماد مقاومت مردم فلسطین شده است. یعنی دانشجویان ایالات مختلف آمریکا، مردم اروپا، ژاپنی‌ها، چینی‌ها و کره‌ای ها برای حمایت از مردم فلسطین از چفیه استفاده می‌کنند. تقریباً چفیه تبدیل به یک نماد بین المللی شده است.

وی افزود: پیشنهاد اهالی هیأت هنر این بود که اگر در راهپیمایی شرکت می‌کنید، یک چفیه همراه خودتان داشته باشد. اولاً آنکه چفیه یک ابزار کاربردی در این سفر است که استفاده‌های فراوانی می‌شود از آن داشته باشیم. دوماً همین چفیه حامل پیامی از مقاومت مردم فلسطین است. زمانی که زائران بسیاری از این چفیه در مسیر راهپیمایی اربعین استفاده کنند، تصاویر بسیاری از که این موضوع به جهان مخابره می‌شود و در نهایت شاهد حمایت عظیمی از مردم فلسطین در مسیر راهپیمایی اربعین خواهیم بود.

حیاتی گفت: پس از آنکه ما پیشنهاد همراه داشتن چفیه را به اهالی هیأت‌های مختلف دادم، به مرور دیگر گروه‌های جامعه از این پیشنهاد خوشش شان آمدند. حتی صداوسیما هم پای کار آمد و در نهایت همه دست به دست هم دادند تا پویش «با چفیه می آییم» شکل بگیرد. ما بذر این پویش را کاشتیم و امروز شاهد شکل گرفتن این پویش توسط هیأت‌ها و نهادهای مختلف هستیم.

وی ادامه داد: شاید زبان شعارها، سرودها و مداحی‌های مان، زبان بین المللی نباشد و فهمیده نشود اما انجام برخی از اقدامات، تصاویری از خود بر جای می‌گذارند که کارکرد رسانه‌ای دارند. یکی از آن اقدامات همراه داشتن چفیه در مسیر اربعین است. ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم چراکه خود اربعین به این فرصت ضریب می‌دهد. یعنی اربعین نقطه‌ای است که همه افراد از اقصی نقاط مختلف جهان به زیارت آقا امام حسین (ع) می‌روند و این امر می‌تواند اثرگذاری کار را تشدید کنند. افراد از نقاط مختلف در این مسیر حضور می‌یابند و تصاویر این رویدادها را در کشورهای خود مخابره می‌کنند. انشالله این امر می‌تواند سبب ایجاد اتفاقات مؤثر باشد.

مسئول هیأت هنر با اشاره به تأثیرگذاری نمادها در رویدادهای مهم فرهنگی همچون اربعین حسینی گفت: یکی از کارکردهای نمادها یادآوری است. گاهی المان‌ها و بافتی که روی چفیه استفاده می‌شود، فرد می‌تواند از آن برای سربند، پیکسل، برچسب و پرچم بهره مند شود و آن را گسترش دهد.

وی ادامه داد: عموماً اهالی هیأت هنر یا دانشجو هستند و یا فارغ التحصیل شده اند. آنها تلاش‌هایی در این زمینه داشته اند و محصولاتی را آماده کردند. همچنین فایل‌هایی طراحی و به صورت رایگان در صفحات مجازی قرار داده شده است تا هر کسی امکان تولید داشته باشد، می‌تواند آن را به چاپ برساند و از آن استفاده کند.

حیاتی گفت: یکی از ویژگی‌های محصولات فرهنگی این است که هیچ گاه از بین نمی‌رود. یعنی علاوه بر آنکه در سفر اربعین همراه زائر است، پس از بازگشت از سفر می‌تواند آن محصولات را با ذکر خاطره‌ای برای خود به یادگار داشته باشند و آن را در گوشه‌ای از خانه، روی کتابخانه، طاقچه، میز تحریر و غیره بگذارد.

وی افزود: هیأت هنر به مناسب اربعین محصولاتی را آماده کرده است که شامل پرچم کوله، سربلند و حمایل (حمایلی ویژه بانوان که روی چادرها و مانتوهای شان می‌اندازند تا نوشته‌ها و طراحی‌ها قابل رویت باشد) است. همچنین از این حمایل ها می‌توانند برای جستجوها و ممانعت از گم شدن زائران استفاده کرد. طراحی‌های ویژه ای برای این حمایل ها انجام شده است.

مسئول هیأت هنر گفت: سربند برای آقایان و مچ بند از دیگر محصولاتی بوده که توسط هیأت هنر برای زائران اربعین حسینی آماده شده است. همچنین یکی دیگر از محصولاتی که هیأت هنر آن را آماده کرده کتیبه کوله است. زائران می‌توانند کتیبه را پشت کوله‌های شان به سادگی نصب کنند. از آنجا که یکی از رسانه‌های جدی و اثرگذار در اربعین «پشت کوله» است. زیرا زائران پشت هم در مسیر اربعین حسینی قدم بر می‌دارند و زائری که پشت کوله اش طرحی را نصب کرده باشد، زائر پشت سری اش می‌تواند آن طرح را ببیند و بخواند.

وی ادامه داد: برای پرچم‌های بزرگی که کاروان‌ها و حتی زائرانی که به صورت انفرادی در مسیر اربعین قدم بر می‌دارند، طراحی‌هایی داشته ایم. همچنین طراحی استیکر برای زائران هم از دیگر اقداماتی است که اهالی هیأت هنر انجام داده اند.

حیاتی در پایان گفت: گاهی اوقات ما به دنبال انجام کارهای بزرگ هستیم. برای مثال تصاویری که این روزها از غزه مخابره می‌شود، بسیار آزاردهنده است و دوست داریم کاری برای این مردم مظلوم غزه و فلسطین انجام دهیم درحالی که نمی‌توانیم کار بزرگی از دست مان بر نمی‌آید. یعنی نمی‌توانیم سلاح در دست برداریم به مبارزه با اسرائیل برویم. اما می‌توانیم کارهای کوچک همچون استوری گذاشتن در صفحات شخصی مان یا همراه داشتن نمادی از مقاومت مردم فلسطین را در نقاطی همچون مسیر اربعین انجام دهیم. یا حتی در مسیر اربعین از مردم فلسطین صحبت کنیم و به تبیین مسائل شان بپردازیم. گاهی انجام کارهای کوچک می‌تواند راه و مسیر را برای کارهای بزرگ باز کند. ما نباید کارهای کوچک را نادیده بگیریم.

کد خبر 6197659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسین IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
      0 0
      چه خبر خوبی