۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۳

کار در عمق ۳۹۰ متری زمین؛

روایت کارگرانی که سختی می خرند تا نان حلال در بیاورند/گنج پدرانه

روایت کارگرانی که سختی می خرند تا نان حلال در بیاورند/گنج پدرانه

بیرجند- کارگران معدن مس قلعه زری مانند هزاران کارگر دیگر ایران زمین سختی کار در عمق زمین را می خرند تا شرافت تأمین رزق حلال برای خانواده شان را به دست آورند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همیشه می‌گویند «سخت ترین و زیان‌آورترین» شغل جهان است. شغلی که هر روز باید با یک کلاه ایمنی بر سر به عمق چندین کیلومتری زمین بروی و بعد از چند ساعت در این هوای گرم تابستانی با سر و رویی پر از خاک و زغال گرفته برگردی.

خیلی‌ها می‌گویند کارگری در معدن به قیمت جان است، اما اینجا در معدن مس قلعه زری شهرستان خوسف کارگرانی هستند که معتقدند معنای کارگری شرافت و رزق حلال و لبخندی است که بر لب همسر و فرزندانشان نشانده می‌شود.

معنای کارگری در معدن مس

اینجا در معدن مس قلعه زری خوسف گاه به عمق ۳۹۰ کیلومتری زمین می‌روند تا از دل زمین ارمغانی به بالا آورند و روزی خود را از دل زمین کسب کنند. به چهره شأن که می نگری شرمنده می‌شوی شرمنده آن دست‌های پینه بسته اما چهره‌هایی پر از امید و لبخند.

یک روز گرم تابستانی است در حالت عادی و معمولی نیز گرمای هوا کلافه‌ات می‌کند و این کارگران شگفتی ساز این شرایط را در عمق زمین تحمل می‌کند.

پای صحبت شأن می‌نشینم تا از زبان آنان از کار در معدن بپرسیم و درس تلاش و شرافت از کارگران سرزمین مان بیاموزیم.

محمد سنگکی از کارگران معدن مس قلعه زری شهرستان خوسف با اشاره به اینکه حدود دو سال است در معدن مس شهرستان خوسف کار می‌کند، گفت: کار ما از اول صبح ساعت حدود پنج شروع می‌شود و تا حدود ۹ و نیم صبح ادامه دارد.

خشکسالی من را به کارگری در معدن مس کشاند

وی با تأکید بر اینکه در عمق زمین گرما به شدت بالا است، افزود: البته خوشبختانه علی رغم این گرمای شدید تاکنون برای کارگران هیچ اتفاقی نیفتاده است و می‌دانیم که بالاخره هر شغل و حرفه‌ای سختی‌های خاص خودش را دارد و ما هم راضی به رضای خداوند هستیم.

کارگر معدن مس قلعه زری گفت: من اول دامدار بودم ولی خشکسالی باعث شد نتوانم کارم را ادامه دهم و در نهایت در معدن مس مشغول به کار شدم.

وی اظهار کرد: من چهار فرزند دارم و معتقدم لقمه نان حلالی که با سختی به دست می‌آورم در تربیت آنان مؤثر خواهد بود و این درسی است که همه ما از گذشتگان و نیاکان خود آموخته‌ایم.

روایت کارگرانی که سختی می خرند تا نان حلال در بیاورند/گنج پدرانه

حقوق معوقه نداریم

سنگکی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون حقوق معوقه نداشته‌ایم، یادآور شد: هر چند کار در معدن سخت است اما خداوند را شکرگزارم که حداقل در مقایسه با دامداری از نظر بیمه و مسائل مرتبط با آن تأمین هستم.

وی یادآور شد: صبح اول وقت گاهی با همکاران و گاهی هم با موتور سیکلت خودم را به محل کارم می‌رسانم.

حسین هنرمند که چند ماهی است در معدن مس قلعه زری شهرستان خوسف مشغول فعالیت است، اظهار کرد: من اول کاسب کار بودم ولی قسمت و سرنوشت من را به سمت کارگری در عمق زمین کشاند.

کار عمیق ۳۹۰ کیلومتری زمین ترسی ندارد

وی با اشاره به اینکه من در عمق زمین تنها به کار و کسب رزق حلال فکر می‌کنم، گفت: بسیاری از افراد از کار در عمق ۳۹۰ متری زمین وحشت دارند ولی من از همان روزهای ابتدایی کار از این موضوع ترس و وحشتی نداشتم.

هنرمند ادامه داد: هنوز چند ماهی است که کارم را در معدن شروع کرده‌ام و می‌دانم در ابتدای کار شرایط از جهات مختلف سخت است ولی کم کم حقوق و مزایای افراد افزایش پیدا می‌کند.

در نیستی عمق زمین فقط به خدا فکر می‌کنم

وی با بیان اینکه عمق زمین تاریک است و در آن نیستی انسان بیشتر به خدا فکر می‌کند، اظهار کرد: من ساعت حدود ۵ صبح کارم را شروع می‌کنم و حدود ساعت ۱۰ صبح نیز کار من به پایان می‌رسد.

محمد محمودی که سابقه ۱۷ سال کارگری در معدن مس قلعه زری دارد نیز با لبخندی به ما می‌گوید که به واسطه سختی کار در معدن اینجا با ۲۰ سال بازنشسته می‌شوند و او نیز در آستانه بازنشستگی است.

وی با بیان اینکه هوا در زیر زمین به شدت گرم و خفه کننده است، یادآور شد: برای تأمین هزینه‌های زندگی و معیشت خانواده سختی‌های کار را تحمل کرده و توکل بر خدا می‌کنیم و امیدواریم این رزق حلال به زندگی و معیشتمان برکت بدهد.

محمودی لبخندی می‌زند و می‌گوید البته کم کم به کار در زیر زمین عادت می‌کنیم به گونه‌ای که بعد از مدتی روی زمین نمی‌توانیم کار کنیم!

روایت کارگرانی که سختی می خرند تا نان حلال در بیاورند/گنج پدرانه

قراردادهای کوتاه مدت مشکل کارگران کشور

علی هنرپیشه، رئیس شورای کارگری معدن قلعه زری نیز درباره مطالبات کارگران معدن گفت: یکی از مشکلاتی که کارگران در کشور و از جمله در خراسان جنوبی دارند این است که قراردادهای کوتاه مدت است که البته در مجموعه معدن مس قلعه زری قراردادها یک ساله است.

وی بیان کرد: ما خواستار این هستیم که در این زمینه تدبیری اندیشیده شود و مطالبات تشکل‌های کارگری در این زمینه مد نظر قرار گیرد.

هنرپیشه با اشاره به اینکه حدود ۹۶ درصد قراردادهای کارگران کل کشور قراردادهای موقت است، یادآور شد: کارگران در زمینه کاری خود سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند ولی انتظار امنیت شغلی و کاری را دارند.

رئیس شورای کارگری معدن قلعه زری که سابقه ۱۵ سال کارگری را دارد، یادآور شد: از طرف دیگر افزایش حقوق‌های کارگری به هیچ وجه با تورم همخوانی ندارد و با این میزان حقوق نمی‌توان هزینه‌های زندگی را تأمین کرد.

سه نسل در معدن مس قلعه زری بازنشسته شده است

حسین سربیشه ای مقدم مدیر معدن مس قلعه زری در حاشیه بازدید خبرنگاران از معدن مس قلعه زری شهرستان خوسف اظهار کرد: در حال حاضر در معدن مس قلعه زری سه نسل بازنشسته شده‌اند که نشان قدمت کار و فعالیت در این مجموعه است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۵۶ نفر نیرو داشتیم که الان به تعداد ۴۶۷ نفر رسیده است.

مدیر معدن مس قلعه زری ادامه داد: همگی کارگران ما بیمه هستند و خدا را شکر می‌کنیم که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی نیز حقوق و مزایای کارگران معدن عقب نیفتاده است.

سربیشه ای مقدم با بیان اینکه در زمینه ایمنی و موضوعات رفاهی کارهای بسیار خوبی در معدن مس قلعه زری رخ داده است، گفت: در دو سال اخیر انبار مواد مرکزی ما تجهیز شده و در زمینه تجهیزات ایمنی نیز تلاش‌های ویژه ای صورت گرفته است.

روایت کارگرانی که سختی می خرند تا نان حلال در بیاورند/گنج پدرانه

تلاش در راستای مسائل رفاهی

مدیر معدن مس قلعه زری شهرستان خوسف اظهار کرد: در راستای مسائل رفاهی در دو سال گذشته برای خانواده کارگران کلاس‌های آموزش گلیم بافی، نقاشی، کارهای فنی و… گذاشتیم که مورد استقبال قرار گرفته است.

کار در معدن استخراج گنج از دل زمین است اما به نظر می‌رسد گنج‌های اصلی نه طلا و مس و ده‌ها فرآورده دیگر که همین کارگرانی است که شرافتمندانه برای کسب روزی حلال و داشتن یک زندگی آبرومندان سخت‌ترین کار دنیا را پذیرفته‌اند.

کسانی که الگوهای نجابت و تلاش در این سرزمین هستند. پدرانی که سختی می‌خرند تا برای اعضای خانواده خود آرامش و رفاه ببرند.

کد خبر 6197788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha