۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۰

جعبه کپسول آتش نشانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

جعبه کپسول آتش نشانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در ادامه، با ما همراه باشید تا بررسی کنیم یک جعبه کپسول آتش نشانی چه ویژگی‌های دیگری نیز باید داشته باشد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزات ایمنی که باید در تمام ساختمان‌های مسکونی، تجاری، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های صنعتی و غیره وجود داشته باشد، جعبه کپسول آتش نشانی است. این جعبه یک ابزار بسیار ضروری و اضطراری و درواقع محل نگهداری تمام ملزومات مهم آتش نشانی اعم از کپسول آتش نشانی، قرقره، هوزریل و شیلنگ برزنتی است. از آنجایی که این جعبه یک ابزار بسیار مهم در یک ساختمان به‌شمار می‌رود، باید ساخت و نصب آن براساس ضوابط، الزامات و استانداردهای ایمنی جهانی باشد. برای مثال، یکی از ویژگی‌های این جعبه‌ها، ساخت آن‌ها از جنس فولاد و استیل، برای مقاومت در برابر عوامل محیطی و ضربه‌های سخت احتمالی است. در ادامه، با ما همراه باشید تا بررسی کنیم یک جعبه کپسول آتش نشانی چه ویژگی‌های دیگری نیز باید داشته باشد.

جعبه کپسول آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزات ایمنی است که در ساختمان‌های مختلف تجاری، مسکونی، صنعتی و بیمارستانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و ابزاری برای اطفای حریق است. در جعبه آتش‌نشانی، ابزارها و تجهیزات مختلف اطفای حریق ازجمله کپسول آتش نشانی (کپسول پودری و کربن‌دی‌اکسید)، نازل آتش نشانی، قرقره و شیلنگ برزنتی، هوزریل و کوپلینگ و هیدرانت قرار می‌گیرند. براساس ظاهر و کاربرد، دو نوع مختلف جعبه کپسول آتش نشانی وجود دارد که شامل جعبه تک‌کابین و دو کابین است.

در جعبه‌های تک‌کابین، تنها یک ابزار ایمنی جای می‌گیرد، اما در جعبه‌های دو کابین افقی و عمودی که به آن‌ها جعبه‌های دوقلو و دوطبقه نیز گفته می‌شود، می‌توان ترکیبی از تجهیزات مانند کپسول، چند نازل شیلنگ، تبر و قرقره را جای داد. قیمت جعبه آتش نشانی دو کابین، بیشتر از تک کابین است. استفاده از جعبه آتش نشانی در اغلب مکان‌ها ازجمله بیمارستان، کارخانه، کارگاه، سوله، مراکز خرید و … توصیه می‌شود. قابل به ذکر است که اگر در زمان ساخت ساختمان جایگاهی برای این تجهیزات در نظر گرفته نشده باشد، امکان تعبیه و نصب جعبه کپسول آتش نشانی روکار نیز وجود دارد. همچنین، می‌توانید درصورت لزوم برای محوطه کارگاه یا ساختمان نیز از انواع جعبه‌های مخصوص محوطه استفاده کنید تا تجهیزات ایمنی را در محوطه ساختمان یا کارگاه نیز در دسترس داشته باشید.

ویژگی‌های مهم جعبه کپسول آتش نشانی

از آنجایی که فایر باکس یک ابزار و تجهیزات ایمنی و اضطراری بسیار مهم در ساختمان‌های مختلف است، باید ساخت و نصب آن طبق الزامات و ضوابط بوده و ویژگی‌هایی استاندارد داشته باشد. برخی از ویژگی‌های مهم جعبه آتش نشانی در ادامه ذکر شده است.

کاربری آسان و همه‌گانه

جعبه آتش نشانی تنها ابزاری برای استفاده آتش‌نشانان آموزش‌دیده و حرفه‌ای نیست و در صورت بروز هرگونه آتش‌سوزی در ساختمان، ممکن است نیاز باشد تا افراد عادی نیز از آن استفاده کنند. به همین دلیل، طراحی باکس جعبه آتش نشانی باید به شکلی باشد که افراد غیر آتش‌نشان و غیرحرفه‌ای که آموزشی در این زمینه ندیده‌اند نیز بتوانند در زمان اضطرار، از تجهیزات داخل آن به‌راحتی استفاده کنند.

دارا بودن قفل آسان‌بازشو

برای حفاظت و امنیت بیشتر در زمان بروز حوادث حریق، در سال‌های اخیر سازمان‌های آتش نشانی استفاده از قفل و کلید را در جعبه کپسول آتش نشانی ممنوع اعلام کرده‌اند. چراکه در صورت استفاده از قفل و کلید، در زمان بروز حریق، مدت‌زمان زیادی برای دسترسی به تجهیزات داخل جعبه نیاز است. به همین دلیل، یکی از تمهیدات و ویژگی‌های جدیدی که در طراحی جعبه آتش نشانی تعبیه‌شده است، استفاده از قفل‌های آسان‌بازشو یا قفل‌های باکی است. این قفل‌ها جایگزین خوبی برای قفل‌های سامسونتی، زیمنسی و غیره هستند و برای باز و بسته شدن به کلید نیازی ندارند و به‌سادگی در مدت‌زمان کوتاهی می‌توان آن‌ها را باز کرد.

ابعاد مناسب

طبق ضوابط و استانداردهای اطفای حریقی که از سوی سازمان آتش نشانی ابلاغ شده‌است، تمام جعبه‌های آتش نشانی باید به شکلی باشند که تمام تجهیزات و ابزارهای آتش نشانی لازم به‌صورت مناسب داخل آن‌ها قرار بگیرند و میان همه قسمت‌ها نیز حداقل ۲.۵ سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد. همچنین، جای‌گیری وسایل باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان تمام متعلقات را به‌سادگی و بدون درگیری و اتلاف وقت استفاده کرد. همچنین، حداقل ابعاد برای جعبه کپسول آتش نشانی تک‌کابینه که درون آن‌ها قرقره و شیلنگ ¾ اینچی به طول ۲۰ متر قرار می‌گیرد نیز، باید ۷۵ در ۶۵ سانتی‌متر باشد. ابعاد جعبه‌های دو کابینه ممکن است باتوجه‌به کاربردی که دارند متفاوت باشد.

جعبه کپسول آتش نشانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

پوشش رنگ مناسب

به‌طورکلی، رنگ جعبه‌های آتش نشانی قرمزرنگ است. کارشناسان و متخصصان آتش نشانی نیز توصیه می‌کنند که رنگ این جعبه‌ها باید به رنگ قرمز باشد؛ اما درصورتی‌که در طراحی آن‌ها از رنگ دیگری به‌جز قرمز استفاده شود، رنگ انتخابی باید به‌گونه‌ای باشد که با رنگ محیط پیرامون آن تفاوت داشته و به‌سادگی قابل‌تشخیص باشد. علاوه‌بر این، پوشش رنگ در فایر باکس باید به‌گونه‌ای باشد که از بدنه در مقابل آسیب‌هایی چون فرسودگی و زنگ‌زدگی محافظت کند. با استفاده از پوشش رنگ مناسب، جعبه کپسول آتش نشانی می‌تواند برای مدت‌زمان طولانی‌تری در برابر عوامل زیست‌محیطی چون رطوبت و خوردگی ماندگاری داشته باشد.

ضخامت ورق مناسب

بر اساس استانداردهای جهانی آتش نشانی، ضخامت ورق یک باکس جعبه آتش نشانی باکیفیت باید ۱ الی ۲ میلی‌متر باشد. استفاده از ورق با ضخامت مناسب، استحکام و پایداری جعبه و مقاومت آن در مقابل ضربه و فشار را افزایش می‌دهد. ورق با ضخامت کم‌تر از یک میلی‌متر، منجربه افتادگی قرقره، سست شدن ورق‌های نگه‌دارنده نازل، قطع شدن مسیر جریان آب و همچنین باز نشدن راحت درب جعبه در طولانی‌مدت می‌شود.

جنس ورق مناسب

یکی دیگر از ویژگی‌های یک جعبه کپسول آتش نشانی که باید موردتوجه قرار بگیرد، جنس ورق آن است. جنس ورق باید از ورق‌های استیل و فولادی مقاومی باشد که در کارخانه‌های معتبر، تحت شرایط استاندارد ساخته شده‌اند. همچنین، برخی تولیدکنندگان از انواع ورق استنلس استیل نیز برای ساخت جعبه آتش نشانی استفاده می‌کنند که آن را برای استفاده در مناطق مرطوب مناسب می‌کند. استفاده از جنس ورق مناسب، منجربه مقاومت در مقابل عوامل خارجی شده و عمر مفید و کیفیت جعبه را افزایش می‌دهد.

جنس لولای باکیفیت

یکی از ویژگی‌های باکس جعبه آتش نشانی، به‌کارگیری لولاهای آبکاری‌شده یا ساخته‌شده از فولاد ضدزنگ یا لولای غیرفلزی است که در برابر شرایط محیطی مختلف مقاومت دارند. چراکه آب‌وهوای مرطوب می‌تواند منجربه زنگ‌زدگی و خوردگی لولا، کاهش انعطاف آن و دشواری باز و بسته کردن درب جعبه کپسول آتش نشانی شده و با کوچک‌ترین ضربه نیز دچار شکستگی شود.

جعبه کپسول آتش نشانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

نتیجه‌گیری

جعبه آتش نشانی ابزاری مهم و ضروری جهت نگهداری تجهیزات اطفای حریق مانند کپسول آتش نشانی، هوزریل، قرقره هوزرک و غیره است که حتماً باید در تمامی ساختمان‌های تجاری و مسکونی، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، مراکز آموزشی، کارگاه‌ها، سوله‌ها، فروشگاه‌ها و … نصب شود. همان‌طور که در این مقاله به آن پرداختیم، جعبه‌های آتش نشانی ویژگی‌های مشخصی دارند و ساخت و نصب آن‌ها باید طبق الزامات و اصول استاندارد انجام شود. برای ایمنی بیشتر و پیشگیری از خطرات احتمالی، پیشنهاد می‌کنیم حتماً در محل کار یا ساختمان زندگی خود، به نصب و تعبیه یک جعبه کپسول آتش نشانی اقدام کنید.

برای خرید جعبه و تجهیزات آتش نشانی، می‌توانید به وبسایت مجموعه نیکوکار sfnfirebox.com که یک مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی و ایمنی معتبر و باسابقه است مراجعه کرده و پس از اطلاع از قیمت جعبه آتش نشانی، اقدام به خرید محصول موردنظر خود کنید. این مجموعه با به‌کارگیری متخصصان و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، توانسته به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جعبه آتش نشانی و تجهیزات اطفای حریق تبدیل شود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6197913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha