۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۷

رمضانی مطرح کرد؛

عضویت دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی

عضویت دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور گفت: عضویت مردم در کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۴۰۰ به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. همچنین الان بیش از ۵۰ میلیون کتاب در کتابخانه‌ها موجود است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره اقدامات و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها صبح امروز شنبه ۲۷ مرداد ماه برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست گفت: یکی از اولویت‌های ما در نهاد اصلاح قانون بود که خوشبختانه در کمیسیون فرهنگی پیش رفت منتها به خاطر تراکم موارد، فرصت مطرح شدن در صحن مجلس فراهم نشد، اما به ما قول اصلاح قانون داده شده است.

وی افزود: نکته دیگر آئین نامه اجرایی قانون است که در دستور کار دولت است. پیش نویسی در ارشاد بررسی و به توافق رسید و موضوع در کمیسیون و صحن مجلس بررسی و تصویب شد. بحث بودجه هم در مجلس و دولت مطرح شد که قولش را شهید رئیسی داده بود تا معیشت کتابداران پیگیری و دسترسی مردم به کتاب در سراسر کشور تسهیل شود بخشی از این موارد صورت گرفت. هیچ مصوبه قانونی نیست که در حقوق همکاران ما اعمال نشده باشد ولی در مزایا بخاطر کمبود منابع مالی مشکلاتی داریم. به امید خدا بخاطر فضای دولت چهاردهم امید داریم این هم حل شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه گفت: چند مساله مالیاتی و بیمه هم وجود داشت که حل شده است. شناساندن موقعیت کتابخانه‌های عمومی به دستگاه‌ها، مسئولین و نهادها یکی از تلاش‌های ما بوده است. پیشرفت خوبی در تشکیل جلسات به ریاست استانداران و فرماندهان داشتیم. حضور شهید رئیسی در برنامه‌های ما و دستوراتشان در تاریخ نهاد بی سابقه است. ظرفیت کتابخانه‌های عمومی متفاوت از گذشته است و هر چقدر نهادها بیشتر توجه کنند، اثرگذارتر است.

رمضانی گفت: عضویت مردم در کتابخانه‌های عمومی حتی با وجود کرونا ۷۵۵ هزار نفر عضو بودند که در سال ۱۴۰۰ به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. همچنین الان بیش از ۵۰ میلیون کتاب در کتابخانه‌ها موجود است. ۲۷۷۹ کتابخانه نهادی الان داریم و این روند ادامه دارد و هفته دولت باز بیشتر می‌شود. در شروع دولت تعداد سالن‌های مطالعه شصت سالن بود و الان ۱۳۷ سالن‌های مطالعه داریم. همچنین توجه دولت به پروژه‌های نیمه تمام در سفرهای استانی خوب بوده و تمام پروژه‌های کتابخانه‌های مرکز ما افتتاح و تعداد قابل توجهی در آستانه افتتاح هستند. در عرصه کتابخانه‌های سیار در ابتدای کار دولت سی کتابخانه داشتیم و امروز ۵۵ کتابخانه سیار داریم. دستور شهید رئیسی برای فعال شدن خودروسازان برای راه اندازی کتابخانه‌های سیار روستایی هم در دست پیگیری است. ما چند جشنواره کتاب و عشایر در سراسر کشور داشتیم و تلاش کردیم توجه ما به مراکز استان‌ها نباشد و عدالت فرهنگی را در عرصه کتابخانه‌های عمومی محقق کنیم.

وی افزود: متوسط سن مدیران ما در سراسر کشور ۴۴ سال بود و حدود بیست درصد مدیران ما در سراسر کشور خانم‌ها بودند که عموماً نیز عملکرد موفقیت آمیزی داشتند. همچنین ما در سی استان کشور حاضر بودیم و از نزدیک همکارانمان را ملاقات کردیم. تصویب برنامه و بودجه ما نیز در این دوره صورت گرفت. ما راه اندازی جشنواره هدهدسفید و کتابخانه‌ها و راه اندازی برنامه تلویزیونی و کتاب را را در این دوره داشتیم. توجه به گروه‌های خاص مثل نابینایان، ناشنوایان و سالمندان برایمان حائز اهمیت بود. تنوع طراحی این کتابخانه‌ها با ایجاد فضاهای تعاملی و اتاق علم از اقدامات ما در این دوره بود. در حال حاضر ششصد محفل ادبی بزرگسال و صد محفل کودک و نوجوان در کشور فعال است و ذیل این محافل اتفاقات خوب تولید کتاب صورت گرفته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها ادامه داد: ما در حوزه فناوری و به روزرسانی کتابخانه‌ها و سکوی علم و فناوری فعال شدیم و تلاش می‌کنیم همه مطالبات مردم در عرصه فناوری اطلاعات را به راه بیاندازیم. مباحث مربوط به جی‌ای اس و وب جی‌ای اس هم در این میان مطرح است که نسخه الکترونیک آن را با همکاری دانشگاه تهران راه می‌اندازیم و در راستای توسعه کتابخانه‌ها، کارهای الکترونیک مختلفی خواهیم داشت. ۱۰۴ ساختمان و ۲۶ زمین از سوی خیرین در این مدت دریافت شده است و تلاش داریم این موارد را افزایش دهیم. همچنین ایجاد مراکز مشاوره با همکاری کمیته امداد در کتابخانه‌ها نیز اتفاق مبارکی بود که در این دوره رقم خورد.

رمضانی با اشاره براینکه ما وضعیتمان به لحاظ کتابخانه ای از کشورهای منطقه بهتر است، گفت: شاید تنها کتابخانه قطر و ترکیه قدری از ما بهتر باشد وگرنه شرایط ما حتی به لحاظ عشایری از دیگر کشورها بهتر است. منتها ما نمی‌شناسیم و اگر با منطق خیلی کشورها آمار بدهیم، آمارمان خیلی بیش از این است. اگر کتابخانه مرکزی اراک افتتاح شود ما بزرگترین کتابخانه عمومی خاورمیانه را خواهیم داشت. منتها تهران با این همه امکانات کتابخانه مرکزی ندارد و این مایه ضعف ماست.

وی درباره اربعین حسینی و شعار کتاب آزادگان حسین (ع) در مرزهای شمال غرب و غرب و جنوب غرب دوستان ما فعال هستند، گفت: بچه‌ها عمده اوقات فراغت مسیر را مشغول هستند و برنامه‌های متنوعی در مرزها تدارک دیدیم. نکته دیگر در برنامه‌های دکتر صالحی محورهایی که بیان شده بخشی در دولت سیزدهم هم بود و این اتفاق خوبی است که برنامه‌ها از بین نرود و به نتیجه برسد مثل عدالت فرهنگی و صنایع خلاق که شعار ما هم بود. سند خواندن، چه ما باشیم یا نباشیم باید به سرانجام برسد. ما هیچ کاری را متوقف نکردیم و همه را پیش می‌بریم و در نهایت به جایی برسیم که شهری فاقد کتابخانه نداشته باشیم و حداقل ۱۵۰ کتابخانه تا نیمه سال آینده برسیم که همین الان هم جلو هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره خرید کتاب گفت: براساس آمار خانه کتاب ۱۴۰ هزار کتاب هر سال منتشر می‌شود که حالت ایده آل پولی که برای خرید کتاب هر سال داریم کمتر از ۵۰ میلیارد تومان است و ما هم در کمبود هستیم، نکته دیگر کمبود فضا هم در خیلی کتابخانه ها مثل عشایری و روستایی داریم. نکته پنهانی در زمینه خرید کتاب نیست تقریباً سال قبل چند هزار میلیارد هزینه نهاد بوده و در سایت هم هست. هزینه پرسنلی نهاد هم منجر به تولید کتاب می‌شود، لذا من از کلیت هزینه پرسنلی نهاد دفاع می‌کنم ما کارمندی روتین نداریم، تولید محتوا می‌کنیم.

رمضانی در پایان گفت: ما از ۴۱۷ ناشر در این دوره خرید کردیم. کتابخانه مرکزی رشت از نظر ما آماده است و برقش را استان باید حل کند، کتابخانه مرکزی بندرعباس و اراک هشتاد درصد آماده است و به محض تحویل ما آماده بهره برداری طی سه ماه هستیم.

کد خبر 6198209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha