۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۲

تشخیص عسل طبیعی+ ۱۰ باور غلط!

تشخیص عسل طبیعی+ ۱۰ باور غلط!

بسیاری از افراد عسل را جایگزین قند و شکر می‌کنند تا سلامتی خود را تضمین کنند، غافل از اینکه عسل تقلبی دشمن سلامتی آنها می‌شود.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، تشخیص عسل طبیعی از تقلبی یکی از چالش‌های افرادی است که عسل بخشی از جیره غذایی آنها را شامل می‌شود.

بسیاری از افراد عسل طبیعی را جایگزین قند و شکر می‌کنند تا سلامتی خود را تضمین کنند، غافل از اینکه عسل تقلبی دشمن سلامتی آنها می‌شود و آنجاست که باید گفت: صد رحمت به قند و شکر!

باورهای غلط در تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

یک سری باورهای غلط برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی باب شده و تا حدودی توسط عموم مردم پذیرفته شده که متاسفانه هیچکدام از اینها منبع علمی نداشته و توسط هیچ نهاد علمی یا سازمان‌های مواد غذایی سراسر جهان پذیرفته شده نیست، که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱. غلظت عسل

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که عسل باید غلیظ باشد، ولی غلظت یا ویسکوزیته عسل عامل تعیین کننده‌ای نیست، چرا که بسیاری از عسل‌های طبیعی و با کیفیت هستند که از غلظت پایینی برخوردار هستند.

عسل‌های: بهار نارنج، مرکبات، گاوپونه و اقاقیا عسل‌های پر طرفداری هستند که غلظت کمی دارند و در مقابل عسل‌های: آویشن، مریم گلی، زول غلظت بالاتری دارند و اینها هم جزو عسل‌های با کیفیت محسوب می‌شوند.

پس نتیجه می‌گیریم که: غلظت عسل طبیعی به نسبت به شهد تغذیه شده توسط زنبور، نوع گیاه و رطوبت منطقه برداشت عسل می‌تواند متفاوت باشد و عامل تعیین کننده‌ای نیست!

۲. رنگ عسل طبیعی

شهد تغذیه شده توسط زنبور و همچنین نژاد زنبور عسل می‌تواند در رنگ عسل تاثیرگذار باشد، همچنین نحوه انبارداری و نگهداری عسل نیز می‌تواند رنگ آن را تغییر دهد.

پس این باور غلط است که عسل طبیعی باید حتماً تیره باشد یا عسلی که روشن باشد طبیعی نیست! و یا بالعکس!

مثلاً عسل اقاقیا رنگ روشن دارد و عسل‌کنار قرمز رنگ و تیره است ولی هر دو این عسل‌ها طبیعی هستند و طرفداران مخصوص به خود را دارند.

۳. تست عسل با چوب کبریت!

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر قسمت گوگرد دار چوب کبریت را به عسل آغشته کرده و سپس بر روی بدنه کبریت بکشند باید روشن شود و اگر روشن نشود عسل تقلبی است!

هنوز مشخص نیست که مخترع این روش چه کسی بوده ولی این روش یک روش غلط و باوری غلط برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی است.

۴. مزه عسل باید در دهان نماند!

یک تصور غلط دیگر این است که: مزه عسل نباید در دهان بماند! در صورتی که این تصور غلط بوده و در تشخیص عسل طبیعی از تقلبی یک روش خنده آور است!

شاید کسی که این روش را اختراع کرده، تابحال طعم عسل‌های تک گل را نچشیده باشد!

بطور مثال طعم عسل‌های معطری چون: بهار نارنج، گشنیز، زول، عسل‌کنار به‌راحتی می‌تواند تا ۵ تا ۶ و دقیقه و حتی بیشتر در دهان باقی بماند، همانطور که خیلی از خوراکی‌های کاملاً طبیعی همین حالت را در دهان ایجاد می‌کند.

پس نتیجه می‌گیریم که این‌روش هم برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی کاملاً نادرست است!

۵. تست عسل با دستمال کاغذی!

یکی دیگر از روش‌های غلط برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی تست عسل با دستمال کاغذی است!

مقداری عسل را روی دستمال کاغذی می‌ریزند، اگر رطوبت و خیسی اطراف عسل را گرفت تقلبی و اگر اطراف عسل خیس نشد طبیعی است.

هرچند عسل طبیعی این خاصیت را دارد که رطوبت و خیسی را روی دستمال کاغذی پس نمی‌دهد ولی از کجا معلوم که عسل تقلبی هم همین حالت را داشته باشد!؟

کما اینکه مرباجات، شیره انگور و خرما هیچکدام عسل نیستند ولی روی دستمال کاغذی که بریزیم رطوبت پس نمی‌دهند!

پس این روش هم برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی ناکارآمد است و نمی‌توان به آن استناد کرد!

۶. تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با مورچه!

باور غلط دیگری که وجود دارد، این است که اگر مورچه‌ها به عسل جذب نشوند، عسل طبیعی است.

مورچه شیرینی را بو می‌کشد و جذب آن می‌شود، کما اینکه زنبورها سوراخ‌های ریز کندو را با ماده‌ای بنام بره موم می‌پوشانند تا از ورود مورچه‌ها و دیگر حشرات به کندو جلوگیری کنند.

کافیست شما هم امتحان کنید و ظرفی آغشته به عسل طبیعی را در مسیر مورچه‌ها قرار دهید، تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد!

که البته هر چیز شیرینی مورچه‌ها را به خود جذب می‌کند. پس نتیجه می‌گیریم که این روش نیز علمی نیست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

۷. تشخیص عسل با انگشت!

برخی افراد عسل را بر روی انگشت خود قرار می‌دهند و بر اساس غلظت آن قضاوت می‌کنند. در حالی که این روش نیز نمی‌تواند معیاری معتبر برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی باشد.

۸. عسل طبیعی نباید شکرک بزند!

تصور غلط این است که شکرک زدن عسل نشانه‌ای از تقلبی بودن آن است. این باور نادرست است؛ شکرک زدن می‌تواند هم در عسل طبیعی و هم در عسل تقلبی رخ دهد و به شرایط نگهداری و نوع عسل بستگی دارد.

عسل طبیعی می‌تواند از ۳ ماه تا ۳ سال پس از برداشت قندک بزند، که به آن رس بستن می‌گویند، عسل رس بسته نیز توسط برخی فروشگاه‌های عسل فروخته می‌شود و طرفداران فراوانی دارد.

البته توضیحات درباره رس بستن انواع عسل بسیار بوده و از حوصله این‌مقاله خارج است.

۹. تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با زرده تخم مرغ!

باز هم مشخص نیست مخترع این روش غیر علمی چه‌کسی بوده!؟

در این روش مقداری عسل را بر روی زرده تخم مرغ ریخته و آن را هم می‌زنند، اگر زرده تخم مرغ به حالت پخته شده در آمد عسل طبیعی و اگر در نیامد عسل تقلبی است!

این روش هم در کنار روش‌های دیگر هیچ منبع علمی ندارد!

۱۰. تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با ناخن!

می‌گویند: مقداری عسل را روی ناخن بریزید، اگر سر بخورد و پایین بیاید تقلبی ولی اگر در جای خود باقی بماند طبیعی است!

این روش هم برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی غیراصولی بوده و هیچ منبع علمی ندارد!

تشخیص عسل طبیعی+ ۱۰ باور غلط!

بهترین راه برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی چیست؟

بهترین راه برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی فقط و فقط «ارائه نمونه به آزمایشگاه» است. (تصویربالا)

هیچکدام از روش‌های بالا شیوه صحیح برای تشخیص عسل طبیعی نیستند و نخواهند بود.

از آنجایی که هزینه این آزمایش برای مصرف‌کننده خانگی بصرفه نیست، توصیه ما این است که فقط از مکان معتبر عسل تهیه کنید، فروشگاه‌های صاحب‌نام معمولاً اعتبار خود را با اجناس تقلبی به خطر نمی‌اندازند.

زنبورداری علی بابا

فروشگاه زنبورداری علی بابا تولید کننده عسل طبیعی و ژل رویال

یکی از فروشگاه‌های صاحب نام در تولید عسل‌طبیعی در کنار سایر فروشگاه‌های عسل «زنبورداری علی بابا» است. «زنبورداری علی بابا» فقط عسل تولید نمی‌کند بلکه محصولات دیگر زنبور عسل مانند: ژل رویال، موم عسل، بره موم، زهر زنبورعسل، گرده گل را نیز تولید کرده و عسل را با قیمت عمده در بازار به فروش می‌رساند.

چهار دهه سابقه تولید عسل طبیعی و دارا بودن ۱۲۰۰۰ کندوی عسل از ویژگی‌های شاخص این زنبورداری است که عسل‌های تک گل و طبیعی را از دامنه‌های کوه‌های زاگرس و دشت‌های جنوب ایران به منزل شما می‌آورد.

جهت خرید عسل طبیعی مستقیم از زنبورداری علی بابا و اطلاع از قیمت روز عسل طبیعی عبارت: «عسل علی بابا» را در گوگل جستجو کنید.

زنبورداری علی بابا تمام مجوزهای لازم را برای یک فروشگاه مواد غذایی ارگانیک دارد. عزیزانی که با روش‌های خرید اینترنتی آشنا نیستند می‌توانند با مدیریت فروش شماره ۰۹۱۲۲۳۷۰۳۶۶ تماس بگیرند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6198412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha