۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۵

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد؛

افزایش ۳۴ درصدی خرید گندم در آذربایجان شرقی

افزایش ۳۴ درصدی خرید گندم در آذربایجان شرقی

تبریز-رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۳۴ درصدی خرید گندم در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: ثبت خرید ۴۷۲ هزار و ۳۹۵ تن گندم تا امروز افزایش ۳۴ درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۵۱ هزار و ۸۷۰ تن بود را نشان می‌دهد.

وی افزود: امسال ۲۲ هزار و ۵۰ تن بذر نیز از کشاورزان استان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در استان تا شهریور ادامه خواهد داشت، ادامه داد: تعداد ۶۷ مرکز خرید گندم در آذربایجان شرقی فعال است و گندم تولیدی کشاورزان زحمتکش را دریافت می‌کنند.

فتحی در خصوص آخرین وضعیت مطالبات و پرداختی‌های گندمکاران استان نیز اظهار کرد: مجموع بهای کل گندم خریداری شده از گندمکاران استان تا به امروز ۸۳ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال است که هشت هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال در حدود ۱۰ درصد آن پرداخت شده است و ۷۴ هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال مطالبه گندم کاران است که به زودی پرداخت خواهد شد.

وی افزود: از مجموع سطح اراضی کشت گندم استان تاکنون ۳۶۳ هزار هکتار شامل ۳۲۰ هزار هکتار گندم دیم (۷۸ درصد) و ۴۳ هزار هکتار گندم آبی (۷۴ درصد) برداشت شده است و ۱۲ رقم اصلی گندم دیم و ۶ اصلی رقم گندم آبی در استان تولید می‌شود.

وی گفت: گندم صدرا، هشترود، باران، آذر ۲، آفتاب، کوهدشت و دهدشت برای گندم دیم و ارقام پیشگام، سالار، حیدری و میهن برای گندم آبی از جمله ارقام جدیدی هستند که به گندمکاران استان معرفی شده و بر اساس توصیه‌های کارشناسان شناسانده شده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت تولید گندم، اظهار کرد: گندم در بین محصولات کشاورزی، بالاترین مصرف محصولات راهبردی را دارد و حداقل سرانه مصرف گندم در ایران ۱۵۰ کیلوگرم برای هر نفر در سال است و حدود ۴۰ درصد از کالری مورد نیاز هموطنان ما از گندم تأمین می‌شود.

کد خبر 6199367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha