۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۳

انواع پنیر آشپزی و استفاده جالب هر کدام در آشپزی

انواع پنیر آشپزی و استفاده جالب هر کدام در آشپزی

پنیرها از نظر بافت به ۳ دسته نرم، نیمه‌سخت و سخت تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربردهای مختلفی در آشپزی دارند. در ادامه با هر یک از انواع این پنیرها آشنا می‌شویم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، پنیرها، دنیایی از طعم‌ها و بافت‌های متنوع هستند که هر کدام می‌توانند به یک غذای ساده، طعمی بی‌نظیر ببخشند. انتخاب پنیر مناسب برای هر دستور پخت، می‌تواند نتیجه نهایی را به طور چشمگیری بهبود ببخشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع پنیر در آشپزی و کاربردهای جالب آن‌ها آشنا شویم.

انواع پنیرها از نظر بافت

پنیرها از نظر بافت به ۳ دسته نرم، نیمه‌سخت و سخت تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربردهای مختلفی در آشپزی دارند. در ادامه با هر یک از انواع این پنیرها آشنا می‌شویم.

پنیرهای نرم

پنیرهای نرم با بافت لطیف و نرم خود، طعمی ملایم تا قوی به غذاها می‌بخشند. این پنیرها به دلیل بافت نرم و قابلیت ذوب شدن بالا، در بسیاری از رسپی‌های آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین انواع پنیر نرم می‌توان به پنیرهای زیر اشاره کرد:

موزارلا: این پنیر سفید که در دو نوع موزارلای تازه (پنیر موزارلای توپی، پنیر مدادی، پنیر گیس بافت، پیچ و…) و موزارلای رنده شده (پنیر پیتزا) عرضه می‌شود، برای پیتزا، لازانیا، انواع فست‌فودها و روی سالاد ایده‌آل است.

ریکوتا: ب افت نرم و خامه‌ای این پنیر، آن را برای استفاده در لازانیا، پاستا، سالاد و تهیه انواع دسر مناسب می‌کند.

کممبر: این پنیر فرانسوی با پوست خوراکی و بافت نرم، در فست فودها، سالاد و تهیه سس‌های مختلف استفاده می‌شود. گذاشتن پنیر کممبر روی میز مزه نیز پرطرفدار است.

بری: این پنیر نرم و خامه‌ای، با طعمی قوی و کمی تند، برای تهیه سس‌ها، سالادها و دسرها بسیار مناسب است. از این پنیر برای درست کردن یک صبحانه لذیذ و خوشمزه نیز استفاده می‌شود.

دیپ‌های پنیر: دیپ‌های پنیر همان پنیرهای مایعی هستند که می‌توانید انواع خوراکی‌ها را در آن‌ها دیپ کنید و از طعم آن‌ها لذت ببرید. این پنیرها از انواع مختلف پنیر مانند پنیر چدار، گودا، پارمسان و … تهیه می‌شوند و بافت بسیار نرم و نزدیک به مایع دارند که با حرارت دیدن کاملاً به حالت مایع درمی‌آیند.

انواع پنیر آشپزی و استفاده جالب هر کدام در آشپزی

پنیرهای نیمه‌سخت

پنیرهای نیمه‌سخت نسبت به پنیرهای نرم رطوبت کمتری دارند، اما میزان رطوبت آن‌ها از پنیرهای سخت بیشتر است. این پنیرها به نام پنیرهای نیمه‌نرم هم شناخته می‌شوند. از جمله پنیرهای نیمه‌سخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گودا: پنیر گودا یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع پنیر در سراسر جهان است که ریشه در هلند دارد. این پنیر به دلیل طعم ملایم و بافت نیمه‌نرمش، برای بسیاری از افراد خوشایند است. از این پنیر در پختن ماکارونی، ساندویچ‌ها و سوپ‌ها کاربرد دارد.

گرویر: این پنیر سوئیسی با طعم آجیلی و بافت نیمه‌نرم خود برای صبحانه استفاده می‌شود؛ از این پنیر در پخت فوندو نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این، پنیر گرویر رنده‌شده در سالاد، پاستا، ماکارونی، ساندویچ و سایر غذاها و فست‌فودها استفاده می‌شود.

امنتالر: امنتال یا امنتالر، پنیر سوئیسی با طعم شیرین و آجیلی است که یک گزینه عالی برای میز مزه محسوب می‌شود. از پنیر امنتالر در پخت پیتزا و در انواع ساندویچ و فست فودها هم استفاده می‌شود.

پنیرهای سخت

پنیرهای سخت، یکی از متنوع‌ترین و محبوب‌ترین انواع پنیر هستند که با بافت متراکم و سفت خود شناخته می‌شوند. این پنیرها طی فرآیند تولید طولانی‌مدت و با خشک شدن تدریجی آب پنیر، به دست می‌آیند. در نتیجه، پنیرهای سخت دارای طعم غنی‌تر و ماندگاری بیشتری نسبت به پنیرهای نرم هستند. میزان رطوبت پنیرهای سخت نسبت به پنیرهای نرم و نیمه‌سخت بسیار سخت‌تر است. از رایج‌ترین انواع پنیرهای سخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارمسان: این پنیر ایتالیایی با طعم شور و تند، برای رنده کردن روی پاستا، سالادها و سوپ‌ها استفاده می‌شود. از این پنیر به صورت پودری روی سالادها و فست‌فودها نیز استفاده می‌شود.

چدار: این پنیر زرد رنگ انگلیسی با طعم قوی و تند، برای تهیه انواع سس‌ها، فست‌فودها و ساندویچ‌ها استفاده می‌شود. ترکیب پنیر چدار با پنیر پیتزا ترکیبی بسیار خوب برای استفاده روی پیتزا، پاستا، لازانیا و دیگر انواع فست فودهاست.

کاربردهای جالب پنیر در آشپزی

پنیر در صبحانه: پنیرهای نرم مانند ریکوتا و ماسکارپونه را می‌توانید در تهیه پن کیک، املت و انواع صبحانه‌های گرم استفاده کنید.

پنیر در غذاهای اصلی: پنیرهای سخت مانند پارمسان یا پنیر پارمسان ورقه ای و چدار را می‌توانید برای طعم‌دار کردن انواع پاستا، لازانیا، غذاهای گوشتی و انواع فست فودها استفاده کنید.

پنیر در دسرها و شیرینی‌ها: پنیرهای نرم و خامه‌ای مانند ماسکارپونه، بری و انواع پنیرهای نرم مانند پنیر لبنه را می‌توانید در تهیه انواع دسر مانند تیرامیسو، چیز کیک و موس استفاده کنید.

پنیر در تهیه سس و دیپ: پنیرهای نرم و نیمه سخت مانند چدار و گرویر را می‌توانید برای تهیه انواع سس‌ها سس بشامل و دیپ‌های پنیر مانند دیپ پنیر چدار استفاده کنید.

انواع پنیر آشپزی و استفاده جالب هر کدام در آشپزی

نکات مهم در انتخاب پنیر برای استفاده در آشپزی

انتخاب پنیر مناسب برای آشپزی، می‌تواند تفاوت چشمگیری در طعم و بافت غذای شما ایجاد کند. در ادامه، نکاتی را که باید هنگام انتخاب پنیر در نظر بگیرید، بیان می‌کنیم:

۱. به نوع غذا توجه کنید

برای غذاهایی که پخته می‌شوند، هم پنیرهایی با نقطه ذوب بالا مانند چدار، پارمزان یا گرویر مناسبند و هم پنیرهایی که نقطه ذوب پایین‌تری دارند. پنیرهای با نقطه ذوب بالا حین پخت کمتر ذوب می‌شوند و طعم بیشتری به غذا می‌دهند. پنیرهای با نقطه ذوب پایین‌تر، مانند پنیر موزارلا، با حرارت دیدن به راحتی ذوب می‌شوند و طعم ملایم‌تری به غذا می‌بخشند.

پنیرهای نرم‌تر مانند پنیر لبنه، پنیر خامه‌ای و انواع موزارلا برای سالادها مناسب‌تر هستند. این پنیرها بافت لطیف‌تری دارند و طعم ملایم‌تری به سالاد می‌دهند.

پنیرهای با بافت نرم تا متوسط مانند چدار، سوئیسی یا امنتالر و همچنین پنیرهای ورقه‌ای و دیپ‌های پنیر برای ساندویچ‌ها و برگرها مناسب هستند.

پنیرهای خامه‌ای و لطیف مانند پنیر لبنه و پنیر خامه‌ای برای کیک‌ها، شیرینی‌ها و دسرها مناسب هستند. این پنیرها بافت نرم و لطیفی دارند و طعم شور لطیف و خامه‌ای به دسر می‌دهند.

۲. به طعم مورد نظرتان توجه داشته باشید

اگر به دنبال طعمی ملایم هستید، پنیرهای تازه مانند موزارلا یا پنیر سفید مناسب هستند. برای طعم‌های تندتر و شورتر، از پنیرهایی مانند چدار، پارمسان یا گورگونزولا استفاده کنید.

پنیرهایی مانند گودا و پارمزان طعم آجیلی دارند و برای غذاهایی که به طعم قوی نیاز دارند، مناسب هستند.

۳. به کیفیت پنیرها توجه کنید

انتخاب پنیر با کیفیت، رمز خلق طعم‌های بی‌نظیر در آشپزی شماست. برای تجربه طعم اصیل و کیفیت برتر، بهتر است به سراغ برندهایی بروید که با استفاده از بهترین مواد اولیه و روش‌های سنتی، پنیرهای باکیفیتی تولید می‌کنند. برند کالین یکی از بهترین برندها برای علاقه‌مندان به پنیر است. این برند با تولید طیف گسترده‌ای از پنیرهای طبیعی و پروسس با طعم‌های متنوع، سعی کرده است طعم اصیل پنیرهای معروف دنیا را به علاقه‌مندان به پنیر عرضه کند. برای مثال، پنیر چدار کالین با طعم نزدیک به چدار انگلیسی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از این پنیر محبوب را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اگر قصد خرید انواع پنیرهای کالین از جمله پنیر دودی، پنیر گودا، پنیر چدار، انواع پنیر پارمسان (پارمسان طبیعی، پودری، دیپ پارمسان و پنیر پارمسان ورقه ای) و سایر محصولات لبنی مثل کره و خامه را دارید، می‌توانید از وبسایت کالین به آدرس calindairy.com دیدن کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6199473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha