۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۴

با هدف رفع نیازهای فناورانه صنایع بیوتکنولوژی دارویی؛

مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب ایجاد می‌شود

مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب ایجاد می‌شود

توافق‌نامه همکاری مشترک، مابین معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و مجموعه‌ای از سرمایه گذاران امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به منظور پاسخگویی اثربخش به نیازهای فناورانه در زیست بوم فناوری و نوآوری صنایع بیوتکنولوژی دارویی و افزایش عمق بومی سازی زیست فناوری دارویی و نیز رونق کسب و کارهای مرتبط در سطح ملی، ضروری است ایجاد یک مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب مورد توجه ویژه قرار گیرد.

با عنایت به این ضرورت و در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان زیست بوم صنایع این توافق نامه ۱۵ مردادماه جاری بین معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور - به نمایندگی، روح‌الله دهقانی - و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی - به نمایندگی، حسن مسلمی نائینی - و مجموعه سرمایه گذاران - به نمایندگی غلامرضا اخوان فرید - منعقد شد. براساس این توافق‌نامه، سرمایه گذار و جهاد دانشگاهی اقدام به ایجاد یک مرکز هم آفرینی با نسبت ۷۰ به ۳۰ می کنند.

حمایت از شرکت های فناور حوزه بیوتکنولوژی

موضوع توافق‌نامه، تسهیل و حمایت از ایجاد، توسعه زیست بوم نوآوری و افزایش عمق بومی سازی فناوری صنعت کشور با ایجاد مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب در ساختمانی شامل عرصه حدود هفت هزار و ۳۵۰ متر مربع و مجموع اعیان تقریبی ۱۸ هزار متر مربع که مجوزهای لازم در خصوص گسترش آن از شهرداری اخذ شده و متعلق به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی است.

حمایت از شرکت‌های فناور حوزه بیوتکنولوژی دارویی جهت هم افزایی و تولید با عمق فناوری بالا؛ ایجاد فبلب بزرگ ساخت و تولید مرتبط با صنایع زیست فناوری پزشکی دارویی، شناسایی و رفع نیازهای اساسی و گلوگاههای فناورانه صنایع داروهای نوترکیب و برنامه ریزی برای حل این نیازها در مرکز هم آفرینی و هم افزایی در تولید با مقیاس شرکت‌های دانش بنیان و تأثیر گذار در صنعت از جمله اهداف این توافق نامه است.

همچنین ایجاد فضایی حرفه ای برای تبدیل ایده صاحبان ایده به محصول و کسب و کارهای فناورانه در محیطی تخصصی، پویا، خلاق و نوآور با رعایت استانداردهای بین المللی، ایجاد ظرفیت صادرات محصولات و خدمات فنی و مهندسی با استفاده از کارگزاران تخصصی مستقر در مرکز هم آفرینی و ایجاد زمینه لازم برای فعالیت مشترک بین واحدهای فناور داخلی و خارجی و ایجاد کنسرسیوم ها و تعریف پروژه های فناورانه و فعالیت‌های پژوهشی کاربردی مشترک در صنعت داروهای زیستی در راستای این توافق نامه رقم خواهد خورد.

حمایت از تکمیل زنجیره ارزش توسعه محصولات جدید افزایش مقیاس و تولید محصولات فناورانه با محور ایجاد یک زیست بوم پویا و متعامل و ارائه خدمات تجاری سازی و توسعه کسب و کار به واحدهای مستقر در مرکز هم آفرینی نیز از دیگر اهداف این توافق نامه است.

حمایت پنج هزار میلیارد ریالی معاونت علمی جهت ایجاد زیرساخت‌ و تجهیز کارگاه‌ها

معاونت علمی و فناوری نیز در راستای انجام موضوعات و زمینه‌های همکاری مشترک این توافق نامه، موظف است شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در زمینه مرتبط با موضوع قرارداد را جهت همکاری و استقرار در مرکز هم آفرینی تشویق کند و برای تخصیص منابع مالی لازم جهت ایجاد زیر ساخت‌های فیزیکی و تجهیز کارگاه ها تا حداقل پنج هزار میلیارد ریال طی دوره به‌سازی و تجهیز در راستای حمایت از زیست بوم نوآوری از محل اعتبار مالیاتی، به مجموعه سرمایه گذاران با طی شدن تشریفات قانونی، حمایت و کمک کند.

همچنین مجموعه های توانمند و دارای صلاحیت بهره برداری از بخشهای مختلف مرکز هم آفرینی را به سرمایه گذار معرفی و به منظور ترغیب شرکتهای دانش بنیان و فناور برای استقرار و سرمایه گذاری در مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب تسهیلات و امتیازات تشویقی را در اختیار آنها قرار دهد.

معاونت جهت توسعه فعالیتهای فناورانه در این مجموعه از امکان استفاده از مبلغ دو هزار میلیارد ریال اعتبار حمایتی تحقیق و توسعه حمایت خواهد کرد.

اختصاص ساختمان پژوهشگاه رویان به مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی

جهاد دانشگاهی متعهد شد در راستای انجام موضوعات و زمینه‌های همکاری مشترک این توافق نامه، ساختمان متعلق به پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان واقع در اصفهان، منطقه ۱۷ شهرک نرگس را برای ایجاد شرکت و مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب در اختیار مجموعه سرمایه گذاران قرار دهد.

برنامه زمان بندی و توجیهات فنی اقتصادی جهت تکمیل و آغاز بهره برداری از مرکز، پس از تاسیس شرکتی که توسط سرمایه گذار و جهاد دانشگاهی در راستای ایجاد مرکز هم آفرینی راه‌اندازی می شود، توسط مدیرعامل شرکت اعلام خواهد شد.

کد خبر 6199575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha