۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۲

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

۱۱۵۰سارق در تله پلیس خراسان جنوبی/ کاهش ۱۷ درصدی دزدی ها در استان

۱۱۵۰سارق در تله پلیس خراسان جنوبی/ کاهش ۱۷ درصدی دزدی ها در استان

بیرجند- رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی از کاهش حدود ۱۷ درصد میزان سرقت‌ها از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان خبر داد.

خبرگزاری مهر_ گروه استان‌ها، یکی از موضوعات و در واقع نیازهای اساسی هر جامعه‌ای بحث امنیت است. امنیت یکی از زیرساخت‌های اصلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره محسوب می‌شود.

خوشبختانه ایران اسلامی در این مسئله جزو برترین‌های دنیا بوده و خراسان‌جنوبی با وجود مرز با کشور افغانستان نیز در سطح بالای امنیتی قرار دارد. این امنیت مدیون تلاش و مجاهدت نیروهای نظامی و امنیتی و همچنین مرزداران غیور کشورمان و مردمی هوشیار است. در این خصوص با سرهنگ کاظم صادقی، رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی به گفت‌وگو پرداختیم.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در گذری از تاریخ در هر جامعه‌ای بحث امنیت جز نیازهای ضروری و اولیه بوده که وجود داشته و باید هم باشد.

کاظم صادقی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر چند دستگاه‌های مختلفی در بحث برقراری امنیت دخیل هستند اما یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های امنیت ساز پلیس و مجموعه انتظامی است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: پلیس و مجموعه انتظامی برابر مأموریت و وظیفه‌ای که بر اساس قانون برایشان تعیین شده در قلمرو جمهوری اسلامی ایران از نوار مرزها تا عمق کشور با توجه به گسترگی این قلمرو در شهرها روستاها، کویر، دریا و مرز وظیفه امنیت را به صورت شبانه روزی انجام می‌دهند.

صادقی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در امنیت داخلی تأثیر بسیار زیادی دارد بحث سرقت‌ها است، بیان کرد: سرقت‌ها باعث می‌شود که مردم هم خسارت مادی و هم خسارت معنوی ببینند.

امنیت خوبی در استان حاکم است

وی ادامه داد: با تلاشی که مجموعه انتظامی در نقاط مختلف استان با همراهی مردم انجام می‌دهد خوشبختانه شرایط خوبی از نظر امنیت حاکم است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در بحث سرقت‌ها بسیار تأثیرگذار بوده بحث پیشگیری از سرقت‌ها است، بیان کرد: مردم خود مهم‌ترین رکن پیشگیری از سرقت‌ها بوده و دستگاه‌ها و نهادهای خصوصی نیز از ارکان مهم پیشگیری از سرقت هستند که باید روی این موضوع کار شود و در حوزه پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی اقدامات لازم انجام گیرد.

صادقی با بیان اینکه پیشگیری مزایایی بر حوزه درمان دارد یکی اینکه هزینه‌های پیشگیری کمتر از درمان بوده همچنین قدرت بازدارندگی ایجاد می‌کند و مسیر منفی را وارد جامعه نمی‌کند، گفت: همچنان که بحث حقوق شهروندی مهم بوده اگر بحث تکالیف شهروندی خودمان را در این حوزه انجام دهیم قطعاً با پیشگیری از سرقت مواجه خواهیم شد.

وقوع ۳۵۰۰ فقره سرقت در استان

وی از کاهش حدود ۱۷ درصد میزان سرقت‌ها از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تا ۲۵ مردادماه جاری ۳ هزار و ۵۰۰ فقره سرقت در استان اتفاق افتاده که در حوزه ۱۷ گانه موضوعات مختلف سرقت از نظر تعریف مجموعه پلیس بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در تمام شهرستان‌های سطح استان با کاهش سرقت مواجه هستیم، اضافه کرد: خوشبختانه سرقت مسلحانه در سطح استان وجود ندارند و سرقت به عنف نیز بسیار اندک بوده است.

صادقی در تعریف سرقت به عنف گفت: سرقتی که از سالمندان و یا خردسالان که قدرت دفاع از خود را ندارند در قالب سرقت به عنف ثبت می‌شود و سرقت‌های اندکی که در این حوزه وجود داشته صددرصد در استان کشف شده است.

وی تصریح کرد: از نظر فراوانی سرقت‌ها در سطح استان ۶۲ درصد سرقت‌ها در مرکز استان حدود ۹ درصد در سطح شهرستان طبس و شش و نیم درصد سرقت‌ها در سطح شهرستان قاین و حدود ۲۲ سرقت‌ها در دیگر شهرستان‌های استان رخ می‌دهد.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: با توجه به فراوانی سرقت‌ها برنامه‌های پلیس در سطح استان اجرا می‌شود.

قطعات و محتویات خودرو؛ بیشترین سرقت‌ها

صادقی بیان کرد: از نظر فراوانی وقوع سرقت‌ها بالاترین رقم را سرقت قطعات و محتویات خودروها با فراوانی تقریباً بیش از ۲۸ درصد در سطح استان به خود اختصاص داده و بعد از این سرقت سایر با ۲۴ درصد و سپس سرقت اماکن خصوصی با حدود ۲۲.۵ درصد است.

وی ادامه داد: بنابراین بیش از ۷۵ درصد سرقت‌ها در استان در همین سه موضوع می‌باشد.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی افزود: همچنین سرقت از منزل شش درصد، سرقت از خودرو حدود دو درصد و احشام حدود پنج درصد از مجموع سرقت‌های استان را به خود اختصاص داده است.

صادقی تصریح کرد: سال گذشته یک باند به صورت پراکنده در سطح استان اقدام به سرقت می‌کردند که با اقدامات خوبی که صورت گرفت این باند دستگیر شدند.

وی ادامه داد: در این باند نزدیک به ۷۰ فقره سرقت که در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سرایان و سربیشه اتفاق افتاده بود کشف شد و سارقان تحویل مراجع قانونی شدند و در زندان‌ها هستند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سطح استان ۴۵۰ فقره سرقت در طی ۵ ماهه امسال اتفاق افتاده است.

صادقی با اشاره به اینکه وضعیت خراسان‌جنوبی در حوزه سرقت‌ها در مقایسه با کشور وضعیت خوبی است، یادآور شد: همیشه در زمینه فراوانی وقوع سرقت‌ها در سطح کشور، خراسان جنوبی جزو استان‌های آخر قرار دارد و خوشبختانه شرایط خوبی در سطح استان حاکم بوده و جزو استان‌هایی هستیم که کمترین وقوع سرقت‌ها را داریم.

وی ادامه داد: در حوزه کشف سرقت‌ها نیز خراسان جنوبی جزو استان‌های برتر کشور بوده و این موفقیت‌ها را مدیون همراهی همیشگی و هوشیاری مردم و تلاش و مجاهدت پلیس آگاهی استان که به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها مرتبط در خصوص امنیت هستیم.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی در خصوص این پرسش که چند درصد از سرقت‌های وقوع یافته در استان کشف شده و افرادی که از آنها سرقت صورت گرفته آیا به حق و حقوق خود رسیده‌اند، گفت: در حوزه کشف هر سال یک شاخص از طرف مرکز ابلاغ می‌شود که در سال گذشته شاخصی که به پلیس آگاهی اعلام شد ۵۰ درصد بوده بنابراین خوشبختانه در سطح کشور یکی از استان‌هایی بودیم که به شاخص اعلام شده رسیدیم.

صادقی ادامه داد: امسال نیز شاخص ۵۵ درصدی کشف سرقت‌ها برای استان اعلام شده که تا امروز شاخص ۵۵ درصدی در این حوزه در استان محقق شده است.

وی بیان داشت: باندهای زیادی کشف شده از جمله باند سرقت احشام، باند سرقت منازل، باند سرقت باغ ویلاها و باند سرقت محتویات و قطعات خودروها بوده است.

دستگیری ۱۱۵۰ سارق

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سرقت نگران کننده زنجیره‌ای و مستقری که باعث نگرانی شود در استان نداریم، گفت: تعداد یک هزار و ۱۱۵۰ نفر سارق و مالخر در استان دستگیر شده‌اند.

صادقی با بیان اینکه بحث برخورد و دستگیری مالخران بسیار مورد تاکید بوده که کنترل و نظارت و شناسنامه دار شدنشان انجام تا اگر مال سرقتی بخرد برابر قانون با آنها برخورد شود.

وی تصریح کرد: در این راستا سال گذشته چهار مجموعه در استان پلمب شده که تأثیر زیادی در پیشگیری از سرقت‌ها داشته است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی از اجرای ۱۲ مرحله طرح مقابله‌ای از ابتدای امسال تاکنون در استان خبر داد و افزود: در این راستا ۳۳ باند در استان منهدم شده است.

صادقی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۸۰ دستگاه خودرویی که در سطح استان مورد سرقت قرار گرفته کشف و استرداد شده که اگر قیمت حداقلی ۲۵۰ میلیون تومانی برای هر خودرو در نظر گرفته شود ارزش این خودروهای سرقتی ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در طی این مدت ۱۲۰ دستگاه موتورسیکلت سرقتی در استان کشف شده که اگر قیمت حداقلی ۵۰ میلیون تومانی برای هر دستگاه در نظر گرفته شود حدود ۶ میلیارد تومان ارزش ریالی این دستگاه‌ها بوده است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی به تعریف کلاهبرداری پرداخت و گفت: بردن مال دیگری با سو نیت و استفاده از وسایل و عوامل متقلبانه است.

صادقی با اشاره به عوامل زمینه‌ساز کلاهبرداری افزود: اعتماد بی جا، خلاء ها و طمع‌ورزی و ساده انگاری‌ها از جمله این عوامل است.

وی به مصادیق کلاهبرداری در سطح استان اشاره داشت و یادآور شد: کلاهبرداری‌های تلفنی به عناوین مختلف، کلاهبرداری پیامکی با لینک‌های جعلی و دیگر موارد، شرکت‌های هرمی، کلاهبرداری از طریق خرید وسایل، کلاهبرداری از طریق خرید در فضای مجازی، کلاهبرداری از طریق رسید سازهای تقلبی از جمله این موارد است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۳ میلیارد ریال وجهی که از طریق تلفن‌ها و پیامک‌های جعلی مردم را مورد سو استفاده قرار داده و کلاهبرداری از آنها شده با اعلام به موقع به مجموعه پلیس برگشت داده شده است.

صادقی از مردم خواست تا به موقع این موارد را به پلیس اطلاع دهند و افزود: هر چند تنها شش درصد از مجموع سرقت‌هایی که در استان اتفاق افتاده مربوط به سرقت از منازل بوده اما تأثیر روانی زیادی در بین افراد دارد معمولاً احساس امنیت از محل زندگی از بین می‌رود.

مردم دوربین‌های مدار بسته را در محل زندگی خود جدی بگیرند

وی بیان داشت: برای پیشگیری از سرقت منازل توصیه می‌شود مردم راه‌های نفوذ به منزل را محکم کنند، بحث دوربین‌های مدار بسته را جدی گرفته و در مورد نگهداری اموال با ارزش در داخل منزل مراقبت بیشتری نمایند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه پیشگیری از سرقت خودرو نیز استفاده از پارکینگ‌ها، نصب دزدگیر خودروها، استفاده از مکان‌های مطمئن برای توقف در بین راه‌ها باید مورد توجه بوده و در داخل خودرو اگر افرادی به عنوان مسافر سوار می‌شوند اگر مواد آشامیدنی و خوردنی را تعارف کردند به هیچ وجه قبول نکنند.

کد خبر 6200160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha