۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۲

مهر گزارش می‌دهد+ فیلم و عکس؛

عبور ۱.۲ میلیون زائر از مرزهای خوزستان/ نکات پیشگیری از مسمومیت

عبور ۱.۲ میلیون زائر از مرزهای خوزستان/ نکات پیشگیری از مسمومیت

اهواز - با توجه به روند تردد و خدمات‌رسانی به زائران اربعین در مرزهای خوزستان، به زودی آمار تردد زوار از شلمچه و چذابه رقم بی‌سابقه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را رد می‌کند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: این روزها مرزهای اربعینی خوزستان یعنی شلمچه و چذابه شاهد حضور پرشور و نشاط زائران ایرانی و خارجی است که به عشق حضور در مراسم میلیونی اربعین حسینی در کشور عراق، وارد این دو مرز می‌شوند و گرمای شدید و هوای شرجی هم نتوانسته اندکی از این شور و عشق شیعیان به امام شهید خود را کاهش دهد.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از شانزدهم تا بیست و نهم مردادماه ۱۴۰۳، تردد یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۳۷۹ زائر در مرزهای شلمچه و چذابه برای شرکت در راهپیمایی بزرگ و میلیونی اربعین حسینی ثبت شده است.

در بازه زمانی مذکور ۳۳۹ هزار و ۷۶۰ زائر ایرانی وارد شده‌اند که ۶۹ هزار و ۸۴۶ نفر از مرز چذابه و ۲۶۹ هزار و ۹۱۴ زائر از مرز شلمچه بوده است. همچنین خروج ۸۳۲ هزار و ۵۴۸ زائر ایرانی ثبت شده که از این تعداد ۶۵۰ هزار و ۸۵۶ نفر از مرز شلمچه و ۱۸۱ هزار و ۶۹۲ زائر از مرز چذابه بوده است.

خروج ۸۵ هزار و ۲۵۰ زائر خارجی از ۲ پایانه مرزی به ثبت رسیده که ۶۰ هزار و ۱۶ زائر از شلمچه و ۲۵ هزار و ۲۳۴ نفر از چذابه تردد داشته‌اند. همچنین ۲۴ هزار و ۸۲۱ زائر خارجی وارد شده‌اند که ۱۹ هزار و ۸۴۴ نفر در پایانه شلمچه به ثبت رسیده و ۴ هزار و ۹۷۷ نفر از پایانه مرزی چذابه بوده است.

تردد روان‌تر از سال‌های گذشته

همچنین استاندار خوزستان گفت: با بهبود زیرساخت‌ها و استفاده از تجارب گذشته، تردد زائران اربعین حسینی در ۲ گذرگاه مرزی شلمچه و چذابه بسیار روان‌تر ازسال‌های گذشته شده است.

علی اکبر حسینی محراب در بازدید از مرز شلمچه اظهار کرد: علاوه بر بهبود زیرساخت‌های ۲ مرز چذابه و شلمچه، امسال اقدام‌های تأمینی و امنیتی بهتری برای راحتی و آرامش زائران تدارک دیده شده است.

رئیس ستاد اربعین خوزستان با بیان اینکه ترافیک خودروها در مسیرهای منتهی به ۲ مرز چذابه و شلمچه بسیار روان و بدون مشکل است، افزود: تاکنون گره ترافیکی در این مسیرها از سوی پلیس راه استان گزارش نشده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه از ماه‌های گذشته اقدام‌های زیرساختی مؤثری برای بهبود ترافیک مسیرهای منتهی به این ۲ گذرگاه مرزی انجام شده است، گفت: همه پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای میزبانی و پذیرایی شایسته از زائران اربعین حسینی در استان به عمل آمده است.

حسینی محراب بیان کرد: تردد زائران در مرز شلمچه با وجود ۴۸ گیت ورود و خروج بسیار روان است و زائران در کمترین زمان از گیت‌ها به سوی کربلا گذر می‌کنند.

وی با اشاره به پیک حضور زائران در روزهای آینده افزود: از ابتدای هفته جاری ازدحام بیشتری در مرزها گزارش شده است، امیدواریم با توجه به تمهیدات انجام شده و بسیج امکانات حشدالشعبی، ارتش و سایر دستگاه‌های دولتی که به کمک بخش خصوصی آمدند، در زمینه حمل و نقل و تردد زائران مشکل در مرز وجود نداشته باشد.

استاندار خوزستان گفت: همه تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی استان معطوف به فراهم کردن زیرساخت‌ها متمرکز شد و خدمات رسانی تا بازگشت کامل زائران به وطن ادامه خواهد داشت.

استاندار خوزستان به وضعیت گرمای هوا در چند روز اخیر در استان و گذرگاه‌های مرزی شلمچه و چذابه اشاره کرد و گفت: زائران اربعین حسینی سفر خود را در ساعات گرم انجام ندهد و به توصیه‌های پزشکی عمل کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

ثبت نام ۲۸۵ هزار خوزستانی در سامانه سماح

در عین حال تاکنون بیش از از ۲۸۵ هزار زائر خوزستانی ثبت نام خود را در سامانه سماح قطعی کرده‌اند.

مدیر حج و زیارت خوزستان گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۹۶۹ هزار نفر برای شرکت در مراسم بزرگ پیاده روی اربعین ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۹۶۰ زائر ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند.

محمد امین یاقوت با اشاره به اینکه تاکنون ۲۸۵ هزار و ۷۸۴ زائر خوزستانی ثبت نام خود را در سامانه سماح قطعی کرده‌اند، افزود: از این تعداد ۶۲۱ هزار و ۵۲۳ زائر مرز شلمچه و ۱۷۱ هزار و ۲۵۳ زائر مرز چذابه را برای ورود به کشور عراق و شرکت در مراسم بزرگ اربعین حسینی انتخاب کرده‌اند.

نکاتی برای پیشگیری از مسمومیت در راهپیمایی اربعین

همچنین رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت غذایی می‌شود، گفت: توصیه می‌شود در طول سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری شود، زیرا این مواد غذایی بسیار زود فاسد می‌شوند.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا اظهار کرد: زائران باید مراقب باشند که با گل‌ها و گیاهان سمی مسموم نشوند، زیرا تماس پوست با برخی از این گیاهان و یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت می‌شود.

وی افزود: در سفر از خوردن گیاهان و قارچ‌های خودرو اجتناب شود؛ نباید گیاهان یا قارچ‌ها را به دلیل مصرف آنها توسط جانوران، غیرسمی تلقی کرد، زیرا تشخیص گیاهان و قارچ‌های سمی از انواع بی‌خطر آنها بسیار مشکل است.

بختیاری‌نیا بیان کرد: رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت غذایی می‌شود. توصیه می‌شود در طول سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری شود، زیرا این مواد غذایی بسیار زود فاسد می‌شوند.

وی عنوان کرد: از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آنها شکسته نشده باشد. اگر فرآورده‌ای ظاهر و یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید و کنسروها را قبل از مصرف ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن حرارت دهید و سپس مصرف کنید.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: باید توجه شود غذاهایی که حاوی سس، تخم مرغ و خامه هستند بسیار زود فاسد می‌شوند بنابراین در سفر برای حمل مواد غذایی فاسدشدنی، از یخ‌دان مناسب استفاده کنید.

وی افزود: در مناطقی که حشرات زیادی وجود دارد، بهتر است روی پوست بدن به ویژه بدن کودک از کرم‌های دورکننده حشرات استفاده شود، اما باید توجه داشت استفاده دائم از این مواد سبب حساسیت بیشتر می‌شود. برای پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های باز هم پیراهن آستین بلند بپوشید و کودکان هم شلوار بلند بپوشند.

بختیاری‌نیا با اشاره به خطر مسمومیت با گاز خودرو گفت: هیچگاه در داخل اتومبیل با موتور روشن در مدت هر چند کوتاه نخوابید، زیرا این کار سبب بروز مسمومیت کشنده با منوکسیدکربن خواهد شد. همچنین از روشن کردن گاز پیک نیک در داخل چادر و یا اتومبیل یا در محیط‌های بسته دیگر خودداری شود.

ارائه خدمات هلال احمر به ۲۷۰۰ نفر

در عین حال مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان از بهره مندی بیش از ٢٧٠٠ زائر عتبات عالیات از خدمات امدادی در پایانه مرزی شلمچه و چذابه خبر داد.

وحید شعبانی در گفت و گویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به شروع طرح اربعین از تاریخ ۱۶ تا ۲٩ مرداد، ۲ هزار و ۷۱۴ نفر در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه از خدمات هلال احمر بهره مند شدند.

وی افزود: در این بازه‌ی زمانی ۳۳۸ مصدوم به ثبت رسیده است که ۲۸۰ نفر از آنها در محل، درمان سرپایی شده‌اند و ۵۸ نفر از آنها پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی و کمک‌های اولیه به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان ادامه داد: ۲ هزار و ۳۷۶ نفر از مراجعه کنندگان به قرارگاه‌های مرزی نیز از خدمات سلامت محور نیروهای هلال احمر استان خوزستان در مرزهای چذابه و شلمچه از تست‌های فشار خون و قند خون نیز بهره مند شدند.

شعبانی گفت: تعداد ۲۱۲ نفر پرسنل و امدادگر و نجاتگر در مرزهای چذابه و شلمچه در قالب ۴۳ تیم به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به زوار عتبات عالیات هستند.

تأمین آب شرب در مواکب

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان گفت: آب شرب در مواکب و پایانه مرزی شلمچه تأمین شده است و هیچ مشکلی در تأمین آب زوار اباعبدالله الحسین در این پایانه وجود ندارد.

صابر علیدادی در بازدید خود از مواکب و پایانه مرزی شلمچه با اشاره به اقدامات شرکت آبفا خوزستان در این پایانه مرزی گفت: در روزهای منتهی به زیارت اربعین پروژه‌های احداث ۹.۵ کیلومتر خط ۳۱۵ از میدان مقاومت تا تأسیسات شهدای شلمچه، اصلاح و بازسازی مخزن ۲۵ هزار متر مکعبی طرح جامع و اورهال ایستگاه پمپاژ طرح جامع شلمچه انجام شد.

وی افزود: با اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر توانستیم میزان تأمین آب در پایانه مرزی شلمچه را از روزانه ۷ هزار مترمکعب به ۹ هزار متر مکعب در شبانه روز ارتقا دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به احداث یک کیلومتر خط انتقال فاضلاب در پایانه مرزی شلمچه گفت: ۷۰۰ متر انشعاب نیز برای مواکب ایجاد شد.

وی با بیان اینکه جمعیت شهرستان خرمشهر ۲۰۰ هزار نفر است، گفت: با شروع سفرهای اربعین تاکنون یک میلیون تردد در پایانه مرزی شلمچه به ثبت رسیده و این نشان دهنده اهمیت اقدامات انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: برای تسریع در انجام امور در پایانه مرزی شلمچه ۲ شرکت آب و فاضلاب شهرستان دزفول و ماهشهر به‌عنوان معین انتخاب و با همه امکانات در این پایانه مرزی مستقر شدند.

علیدادی با بیان اینکه تاکنون مشکل حادی در زمینه آب و فاضلاب در پایانه مرزی شلمچه نداشته‌ایم، عنوان کرد: با این وجود ۲ پیمانکار به صورت آماده به کار در این پایانه مرزی مستقر شده‌اند تا مشکلات احتمالی در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود.

وی تصریح کرد: آب شرب در مواکب و پایانه مرزی شلمچه تأمین شده است و هیچ مشکلی در تأمین آب زوار اباعبدالله الحسین در این پایانه وجود ندارد.


به گزارش خبرنگار مهر، پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین در خوزستان هستند و مرز چذابه در خوزستان پس از مرز مهران و شلمچه سومین پایانه‌ها پرتردد زائران اربعین حسینی است.

در تقویم رسمی کشور چهارم شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمسی اربعین حسینی است.

هر ساله هزاران نفر زائر عتبات عالیات از سراسر کشور و یا کشورهای دیگر از این ۲ مرز در مراسم اربعین عازم کشور عراق می‌شوند.

کد خبر 6201800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha