۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۳۴

دبیر علمی کنگره بین‌المللی گل و گیاهان زینتی:

تصمیم‌گیری‌ خلق‌الساعه صنعت گل و گیاه زینتی را آسیب‌پذیر کرده است

تصمیم‌گیری‌ خلق‌الساعه صنعت گل و گیاه زینتی را آسیب‌پذیر کرده است

اردبیل- دبیر علمی ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی گفت: متأسفانه تصمیم‌گیری خلق‌الساعه و غیرکارشناسی در یک ماه اخیر به صنعت گل و گیاهان زینتی و صادرات آن لطمه‌ وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پژمان آزادی ظهر سه‌شنبه در مراسم آغازین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی در دانشگاه محقق اردبیلی، اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنگره هم‌افزایی و بهره‌مندی از تجربیات برجسته کشورهای پیشرو در این زمینه و پژوهشگران و متخصصان این حوزه است تا بتوانیم با تکیه بر علوم و فنون جدید در این بخش موفق عمل کنیم.

وی تصریح کرد: اوضاع خوبی را در بخش کشاورزی به ویژه صنعت گل و گیاهان زینتی شاهد نیستیم و فقدان یک شبکه‌سازی درست و فناورانه مانع از شکل‌گیری رویکرد صحیح در این بخش شده است.

دبیر علمی ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی گفت: فراتر از تحریم‌های بیگانگان، تحریم‌های داخلی و تصمیم‌های غیر کارشناسی و خلق‌الساعه در ماه‌های اخیر ضربه‌ای مهلک بر پیکره صنعت گل و گیاهان زینتی زده و باید مسئولان امر به دور از نگاه سیاسی، با تکیه بر نظرات کارشناسی در سطوح مختلف تصمیم‌گیری سعی کنند تا به نفع تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهند.

آزادی افزود: فراتر از نگاه ظاهری، باید از متخصصان امر در توسعه این بخش استفاده کرده و ذخیره ژنتیکی مهم و تأثیرگذار را در این بخش غنیمت بشماریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بهترین حفاظت از این سرمایه غنی استفاده و بهره‌برداری درست از گل و گیاهان زینتی است چرا که ورود بخش خصوصی و استفاده از توان آنها در توسعه این صنعت اشتغالزا و ارزآور می‌تواند شرایط بهتری را فراهم کند.

آزادی اضافه کرد: در نشست‌های تخصصی به تبادل دانش و فناوری‌های جدید اقدام می‌کنیم و سعی ما بر این است تا این کنگره را فرصتی استثنایی برای افزایش توانمندی متخصصان و کارشناسان در این حوزه کنیم.

وی بیان کرد: هر چند بخش کشاورزی به ویژه بخش گل و گیاهان صنعتی در سطح ملی دارای آسیب‌ها و نقص‌هایی است اما انتظار می‌رود در دولت چهاردهم بسیاری از این آسیب‌ها رفع شود.

آزادی در ادامه یادآور شد: برای برگزاری این کنگره ۲۰۷ مقاله به دبیرخانه ارسال شده بود که ۳۵ مقاله در قالب سخنرانی و ۱۶۳ مقاله به صورت پوستر پذیرش شده است.

آزادی تصریح کرد: ما علاوه بر دعوت از سخنرانان و اساتید برجسته داخلی، سعی کردیم از ۹ سخنران بین‌المللی از دانشگاه‌های هلند، ایتالیا، لهستان و استرالیا نیز استفاده کنیم تا زمینه برای آشنایی بیشتر با فناوری‌های جدید فراهم آید.

وی گفت: ارائه ۲۰ مقاله با محوریت اقتصاد و بازار فناوری‌های نوین، ۲۷ مقاله با محوریت تکنولوژی‌های جدید، ۶۲ مقاله با محوریت تکثیر گیاهان و تغذیه مناسب آنها، ۴۲ مقاله با محوریت تنش محیطی، آفات و بیماری‌ها و ۴۱ مقاله با محوریت فضای سبز و مدیریت منظر شهری در قالب این کنگره ارائه می‌شود.

آزادی افزود: در کنار اعتمادسازی، باید از ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره را بگیریم تا با مشارکت جدی توسعه صنعت گل و گیاهان زینتی با تکیه بر فناوری‌های جدید را شاهد باشیم.

دبیر علمی ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی خاطرنشان کرد: بند به بند بیانیه ارائه شده در این کنگره مورد پیگیری انجمن قرار خواهد گرفت و امیدواریم در کنار بهره‌گیری از ظرفیت گل و گیاهان زینتی در افزایش سلامت روحی و روانی تک تک افراد جامعه، به ارزآوری و اشتغال بیشتر از بابت توسعه این صنعت کمک مؤثری را داشته باشیم.

کد خبر 6201991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha