۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۳

خدادادی در موافقت با وزیر میراث فرهنگی؛

صالحی امیری سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد

صالحی امیری سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد

نماینده ملکان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در صحن علنی مجلس، گفت: سید رضا صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا خدادادی نماینده ملکان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در صحن علنی مجلس اظهار کرد: همکاران محترم! سید رضا صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد، او به جای سلیقه به برنامه بلند مدت متکی است و به جای نگاه جزیره‌ای رویکرد انسجام گرایی و گفتمان سازی و اجماع سازی دارد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را انسداد فرهنگی می‌داند. او اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن با انقلابی بودن و اسلامی بودن نه تنها تعارضی ندارد بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است این اضلاع در تعامل با یکدیگر ترسیم شود.

نماینده ملکان خاطرنشان کرد: صالحی امیری در هر مقامی بوده تلاش کرده با ایجاد وحدت، باغ ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی فرهنگی منطقه‌ای و جهانی با اسلام هراسی و ایران هراسی مقابله کند. ریاست ۵ ساله درخشان آقای صالحی امیری در کمیته ملی المپیک هنوز در بین اهالی ورزش به ویژه قهرمانان ملی زبانزد است. گفتمان حکمرانی او توسعه گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده، ورزش از نگاه او علاوه بر ورزیدگی و قهرمانی عرصه فرهنگی برای دیپلماسی جهانی بوده است.

خدادادی گفت: اگر بخواهیم تمام فعالیت‌های صالحی امیری را در کتابخانه ملی فقط و فقط در یک عبارت کلی بیان کنیم باید بگوییم او کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و بایگانی به یک نهاد فرهنگی پویا مبدل ساخت همانند کاری که با تأسیس موزه عبرت در دوران مسئولیتش به عنوان معاون در وزارت اطلاعات انجام داد.

وی ادامه داد: صالحی امیری در دوره مدیریتی محدود و اثربخش خویش در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات ارزشمند و ماندگار از خویش در عرصه‌های سیاست گذاری مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی بر جای گذاشت.

نماینده ملکان در ادامه صحبت‌هایش، بیان کرد: سید رضا صالحی امیری در زمره نخبگانی است که همگان او را با فرهنگ می‌شناسند، پس از استعفای وزیر وقت و به عهده گرفتن سکان وزارت ارشاد با به کارگیری توانمندی در شیوه‌های راهبردی مدیریت راه‌هایی را آغاز کرد که در یاد اهل هنر و فرهنگ این سرزمین حک شده است.

خدادادی گفت: شکل‌گیری شورای برنامه‌ریزی و تدوین سند چشم‌انداز فرهنگی کشور از جمله کارهای مهم صالحی امیری است و همه می‌دانیم که گردشگری حلقه واسط بین فرهنگی و صنایع دستی بیش از هر چیز نیازمند امنیت و آرامش است و احساس امنیتی که در آن ایران هراسی رنگ ببازد و گردشگران خارجی بدون هیچ واهمه موهومی به ایران عزیز سفر کنند.

وی افزود: امنیتی که فضای امن برای فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی فراهم کند و امنیت شغلی و معیشتی آنان را تأمین نماید و البته امنیتی که امنیت غارتگران میراث فرهنگی و قاچاقچیان اشیای گرانبهای تاریخی و تمدنی کشور را بر هم زند. امنیتی که حفظ صیانت از آثار تاریخی و باستانی و تاریخی ایران را تضمین نماید.

نماینده ملکان که در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی سخن می‌گفت عنوان کرد: صالحی امیری با ثبات و آرامش ذاتی خود و نیز با تدبیر انتقال بازی از زمین سیاست به فرهنگ توانست وزارت ارشاد را با منظومه فرهنگی کشور سازگار کند. میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی علاوه بر عظمت و ظرفیت‌های بالقوه آن وزارتخانه‌ای است که هنوز میان سه حوزه اصلی آن همگرایی بایسته ایجاد نشده است.

خدادادی بیان کرد: گردشگری با زیر مجموعه‌های متنوعش به جای پیشران بودن در عرصه اقتصادی کشور به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته همواره در حاشیه بوده، صنایع دستی نیز نتوانسته با بازاریابی مناسب دست آفریده‌های دو و نیم میلیون فعالان این حوزه، هنرمندان بومی را دلگرم کند.

وی بت اشاره به اینکه به دلیل بودجه اندک در وزارت میراث فرهنگی ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبتی در نگهداری دچار مشکل شده‌اند، افزود: این میزان از آثار تاریخی ثبتی به درستی نگهداری نشدند و هرگز نتوانستند در مرمت آثار تاریخی اقدام جدی کنند. صالحی امیری با تخصص ویژه‌ای که در حوزه دیپلماسی فرهنگی و مدیریت سازمان‌های فرهنگی دارد می‌تواند میان سه حوزه یاد شده در وزارت میراث فرهنگی، همگرایی ایجاد کند.

این نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی تصریح کرد: صد البته حکمرانی در وزارتخانه چند حوزه‌ای با مسائل و چالش‌های اساسی همراه است. شخصیت با فرهنگی و شایسته‌تر از آقای صالحی امیری که از رزمندگان دفاع مقدس است و عمری را در حوزه‌های گوناگون با صلاحیت تمام مدیریت کرده است وجود ندارد. امیدوارم با رأی قاطع شما همکاران فرهیخته شاهد اتفاقات مثبت در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باشیم.

تکمیل می‌شود

کد خبر 6202097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha