به گزارش خبرنگار هنري "مهر" حميد رضا شعيري در هم انديشي نشانه شناسي هنر با انجام يك سخنراني با عنوان رويكرد چالشي مطالعه نشانه -معناها در فرايند گفتماني پوستر هاي تبليغاتي ضمن بيان مطالب بالا گفت : عملكرد چنين حوزه اي به مطالعه نشانه -معناهايي كه نتيجه جريان هاي گفتماني بسته يا مراحلي تثبيت شده باشند ، محدود نمي شود بلكه آنچه اهميت دارد ، مطالعه عملياتي است كه با بررسي آنچه موجب بروز نشانه مي شود به درك دستگاه توليد معنا از بطن آن نشانه نائل مي شود .
وي با استفاده از اين پيش فرض نتيجه گرفت : از اين پس بايد به نشانه به عنوان عنصري درخدمت معنا فكر كرد و به نظام هايي كه نشانه ها در آن پرورش مي يابند به عنوان نظام هاي گفتماني دركنش نظر افكند . منظور از در كنش بودن نشانه فرايندي است كه دربرگيرنده سير شكل گيري و توليد نشانه ها - شدن آنها _ است و به مطالعه حالات تثبيت شده آنهاارتباطي ندارد .
شعيري با استفاده از اين نتيجه گيري خاطر نشان كرد : با اين اوصاف پوستر هاي تبليغاتي را به راحتي مي توان يكي از همين نظام هاي گفتماني قلمداد كرد كه با به كار گيري ويژگي هاي هنري و گفتماني ، جايگاه مهمي را از نظر به كارگيري كنش هاي نشانه -معنايي به خود اختصاص داده اند .
وي افزود : رويكرد چالشي مطالعه نشانه - معنا ها نشان دهنده اين موضوع است كه شكل گيري نشانه ها در اينجا بر دو محور اساسي تكيه دارد : 1. فرايند ارزشي كه دربرگيرنده چگونگي ثبت ارزش ها ، شكل گيري ، مبادله ، اوج ، حذف و نابودي آنها 2-.فرايند ي رخدادي كه در آن ، ديگر نتيجه اي كه نشانه به آن ختم مي گردد ، اهميتي ندارد ، بلكه آنچه اهميت دارد تاثيري است كه نشانه ها درچالش با يكديگر ، به عنوان مجموعه اي معنا دار ، پديد آورنده آن هستند .
وي در پايان تاكيد كرد : چگونگي حضور نشانه ها كنشي است كه قبل از هر چيز پيرامون خود را تحت تاثير قرار داده و موجي را به وجود مي آورد كه از ناپايداري نشانه ها و تزلزل معنا در شرايط خاص براي دست يابي به نشانه ها و معنا هاي متفاوت حكايت دارد .
نظر شما