۲ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۳

مهر گزارش می‌دهد؛

«لانو» در تنگنای بی‌آبی/ پروژه آبرسانی«خوشاب»مطالبه مرزنشینان

«لانو» در تنگنای بی‌آبی/ پروژه آبرسانی«خوشاب»مطالبه مرزنشینان

بیرجند- دهستان لانو از مناطق مرزی خراسان‌جنوبی علی‌رغم تعریف پروژه آبرسانی دشت خوشاب همچنان برای رفع مشکل آب بلاتکلیف است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: خراسان‌جنوبی، آب شیرین تنها ۲.۸ درصد از کل حجم آب‌های جهان را شامل می‌شود. سرانه آب مصرفی رو به کاهش بوده و خشکی در خراسان‌جنوبی یک واقعیت است.

فراوانی آب توهم بوده که باید با مدیریت مصرف برای پیشگیری از بیشتر بحرانی شدن اقدام کنیم. کم آبی، مسئله‌ای است که این روزها با گرمی طاقت‌فرسای هوا به معضلی جدی تبدیل شده است.

مردادماه امسال خراسان جنوبی تبش رو به بالا بوده و در اکثر روزهای این ماه در بیشتر شهرهای آن بیشینه دما ۴۰ و بالای ۴۰ درجه گزارش شده است. حتی شهر طبس این استان چند روزی جزو گرم‌ترین نقاط جهان گزارش شد.

اما آنچه در این روزهای گرم بیشتر اهمیت می‌یابد مسئله آب بوده که متأسفانه برخی از مناطق خراسان‌جنوبی با بحران کم‌آبی مواجه شده و این مسئله چالشی جدی در زندگیشان ایجاد کرده است.

وضعیت تأمین آب در روستاهای استان بحرانی است

از ۴۹۸ روستای استان که از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند ۳۹۰ روستا به صورت دائم و ۱۰۸ روستا به صورت موقت آبرسانی سیار می‌شوند.

حدود ۵۰۰ روستای استان مشکل آب آشامیدنی دارند که لازم بوده برای جلوگیری از مهاجرت و دیگر مشکلاتی که به این سبب ایجاد خواهد شد فکری به حالشان شود.

لانو یکی از دهستان‌های مرزی خراسان‌جنوبی بوده که مشکل کمبود آب در آن یکی از مشکلات اساسی این منطقه است.

تمام روستاهای دهستان لانو مشکل تأمین آب دارند

قربانی، عضو شورای اسلامی روستای لانو شهرستان سربیشه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات کمبود آب در روستاهای این منطقه اظهار کرد: دهستان لانو ۲۲ روستا دارد که در شعاع ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری حاشیه مرز افغانستان است و تمام این روستاها مشکل تأمین آب دارند.

عضو شورای اسلامی روستای لانو با اشاره به اینکه قول‌های فراوانی در خصوص رفع مشکلات آب روستاهای این منطقه داده شده است، یادآور شد: پروژه آبرسانی دشت خوشاب از سال ۹۷ که در هفته دولت روستاهای خوشاب و مشکوکی آب‌دار شده باقی مانده است.

منابع آبی در لانو آلوده و غیرقابل استفاده برای انسان است

قربانی با بیان اینکه آبرسانی به مردم در روستاهای این دهستان از طریق تانکر است، بیان کرد: اکثر روستاها هر روز نیاز به آب دارند با توجه به تراکم روستاها ۱۷ روستا پوشش سیار باید داده شود که هر دو روز درمیان یا سه روز درمیان آبرسانی می‌شوند.

وی در رابطه با اینکه آیا منابع آبی در این منطقه وجود ندارد، گفت: آب این منطقه آلوده و ۱۵ سال بوده که آب این منطقه برای شرب انسان غیرقابل استفاده بوده و حتی برای استحمام نیز قابل استفاده نیست.

عضو شورای اسلامی روستای لانو تصریح کرد: آب قنات‌ها در این منطقه برای بحث کشاورزی بوده و فعلاً در حد مصرف آب شرب می‌باشد و مردم برای دیگر مصارف راضی نیستند که این آب مصرف شود.

مشکل کم‌آبی بر آسیب‌های اجتماعی در منطقه لانو دامن می‌زند

قربانی با بیان اینکه نبود آب در این منطقه آسیب‌های اجتماعی را در پی داشته است، بیان کرد: ۷۰ درصد جدایی‌های زوج‌ها در این منطقه به سبب مشکلات آب بوده است.

وی گفت: پروژه دشت خوشاب که انتظار می‌رفت از سفر آیت الله رئیسی اجرایی شود و تکانی بخورد همان گونه که بوده باقی مانده است.

سرانه بهره‌مندی از خدمات آبرسانی در استان پایین‌تر از میانگین کشور

دوستی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در استان یک‌هزار و ۷۷۸ آبادی با جمعیت بالای ۲۰ خانوار و زیر ۲۰ خانوار تحت پوشش شرکت آبفای استان بوده که ۹۱۴ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که از این تعداد ۵۶۵ روستا دارای برخورداری از آب شرب هستند.

وی تصریح کرد: همچنین به ۱۱۱ روستا آب منتقل نمی‌شود و اکثراً تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان نیستند که دارای چشمه، قنات و یا شرایط عشایری هستند و این روستاها در برنامه آبرسانی شرکت قرار دارند که پروژه برای آنها تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی افزود: در روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان سطح یک پایدار ۱۹۴ روستا، ۶۵ روستا نیاز به پایدارسازی و ۶۰۵ روستا غیر برخوردار هستند.

دوستی با اشاره به اینکه شاخص بهره‌مندی استان از خدمات آبرسانی ۷۱.۶ درصد می‌باشد، گفت: این در حالی بوده که شاخص بهره‌مندی کشور ۷۵.۹ درصد است.

وی با بیان اینکه برای آبرسانی سیار برابر سرانه استاندارد باید به ازای هر نفر ۱۵ لیتر در شبانه روز آب برای مصارف شرب و بهداشتی است، اضافه کرد: برای هر خانوار متوسط ۵۰ لیتر سرانه استاندارد مصرف آب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی بیان داشت: شرکت آبفای استان آب شرب در روستاهایی که فاقد تأسیسات هستند را از طریق آبرسانی سیار و با تانکر تأمین می‌کند.

آبرسانی به ۵۰۰ روستای خراسان‌جنوبی از طریق تانکر

دوستی با اشاره به اینکه تعداد ۳۳ تانکر ناوگان سیار شرکت آب و فاضلاب استان بوده که به طور متوسط ۳۰ تانکر در مدار بهره‌برداری قرار دارد، یادآور شد: برای آبرسانی سیار در دوره گرما که از خردادماه تا پایان شهریورماه پیک گرما محسوب شده که نزدیک ۵۰۰ روستا آبرسانی می‌شود ولی به طور متوسط در مناسبت‌های مذهبی و اعیاد ۳۹۰ روستا به این آمار افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: در ایام اعیاد و مناسبت‌های مذهبی از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استفاده و ۱۰ الی ۱۵ تانکر به ناوگان آبرسانی سیار شرکت آبفای استان افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در خصوص مشکلات دهستان لانو در بحث آب گفت: حداقل سه بار در روستای لانو حضور یافته و از پروژه آبرسانی که برای این منطقه تعریف شده بازدید شخصی نموده‌ام.

پروژه آبرسانی دشت خوشاب پروژه‌ای سنگین و سخت

دوستی با اشاره به اینکه پروژه دشت خوشاب جزو پروژه‌های مهم بوده که به صورت میدانی بازدید شده و در جلساتی که در درح برگزار شده این پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: هدف از بازدید پروژه رفع مشکلات آن بوده است.

وی تصریح کرد: پروژه خوشاب یکی از پروژه‌های سنگین و سخت بوده به دلیل اینکه بستر آن سنگی و لوله‌های آن چدن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی بیان کرد: این پروژه تحت نظر قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) و توسط قرارگاه شهید ناصری در استان در حال انجام است.

دوستی با اشاره به اینکه فاز اول این پروژه در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده است، افزود: فاز دوم این پروژه نیز از مشکوکی تا کلاته مصیب و درخت توت در حال انجام است.

وی پیشرفت فیزیکی فاز دوم این پروژه را ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: فاز بعدی این پروژه نیز از درخت توت تا روستای علی هدیه است.

قرارگاه امام حسن مجتبی معین اجرای پروژه آبرسانی دشت خوشاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حال حاضر این پروژه فعال بوده و معین آن قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) بوده که در استان قرارگاه شهید ناصری آن را انجام می‌دهد.

دوستی با بیان اینکه این پروژه در دستور کار قرارگاه قرار دارد، تصریح کرد: قرار بوده فاز اول آن تا هفته دولت به بهره‌برداری برسد که متأسفانه به دلیل مشکلات اعتباری و بحث خرید لوله‌هایی که باید توسط خود قرارگاه انجام گیرد مواردی از این امر، این کار را به تأخیر افتاده است.

وی یادآور شد: این پروژه جزو برنامه‌های اولویت‌دار شرکت آب و فاضلاب استان و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی بیان کرد: پروژه‌های بسیاری در استان برای رفع مشکلات آب تعریف شده که اگر به مدار بهره‌برداری برسد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

دوستی ادامه داد: این پروژه‌ها به مرور زمان اجرا و پایداری شبکه آبرسانی را در استان به همراه خواهد داشت.

قطعی برق مشکلات بی‌آبی را در روستاهای استان دوچندان کرده است

وی گفت: در شرایط فعلی قطعی برق به خاطر مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد، است و همکاران شرکت توزیع برق دخالتی در قطعی برق منابع آب نداشته و بسیاری از روستاهای استان به دلیل قطعی برق، چاه‌های آب خاموش و امکان استحصال آب وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی افزود: تمام تأسیسات شرکت آبفای استان کاملاً در مدار بهره برداری بوده و هم مصارف بالا رفته و هم قطعی برق وجود دارد که مشکلات را دو چندان کرده است.

دوستی ادامه داد: این شرایط عمومی کشور بوده و اینکه تأسیسات شرکت دچار مشکل باشد این گونه نیست.

باید واقعیت کم آبی در منطقه خراسان‌جنوبی را همیشه در ذهن داشته باشیم اما این مسئله نیز با حمایت دولت و همت و تلاش دولتمردان با ارائه راهکار قابل حل بوده و نباید مردمی که مرزبانان این منطقه کشور هستند از این مسئله که جزو مسائل اساسی زندگی بشر بوده رنج ببرند و بدون شک اگر این مشکلات ادامه دار باشد تبعات فراوانی را در بر خواهد داشت.

کد خبر 6202853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha