۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵

معرفی کتاب؛

سرمایه‌داری جای خود را به پساسرمایه‌داری می‌دهد

سرمایه‌داری جای خود را به پساسرمایه‌داری می‌دهد

نویسنده این‌کتاب معتقد است سرمایه‌داری قطعا نابود خواهد شد و جای خود را به نظامی جدید می‌دهد که او آن را پساسرمایه‌داری می‌نامد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «چگونگی گذار از نظام سرمایه‌داری» نوشته پل میسل با ترجمه حمید طراواتی دربرگیرنده بحثی درباره چگونگی گذار از نظام سرمایه‌داری است و نویسنده‌اش باور دارد سرمایه‌داری قطعاً نابود خواهد شد و جای خود را به نظامی جدید می‌دهد که او آن را پساسرمایه‌داری می‌نامد.

نظام کنونی جهان نظام سرمایه داری، و کارکرد آن افزایش تولید ثروت و افزایش تولید سود است. این نظام تاکنون در این کار بسیار موفق بوده پروژه‌های بسیاری را اجرا و ثروت زیادی را تولید کرده است اما یکی از پیامدهای آن تخریب محیط زیست است.

تخریب محیط زیست پیامد بیرونی سرمایه داری ست یعنی هدف سرمایه داری تولید ثروت و سود بوده اما در جنب آن مقدار زیادی از دارایی بشر یعنی طبیعت را نابود کرده است بنابراین سرمایه‌داری در عین تولید ثروت مادی و حتی معنوی سبب نابودی ثروت طبیعی شده است و این تناقض بزرگی است این تناقض یعنی تناقض بین تولید ثروت مادی و نابودی دارایی طبیعی روز به روز تشدید شده و اکنون تکانه مهمی به نام تغییر اقلیم ایجاد کرده است. تغییر اقلیم می‌تواند کل تمدن را نابود کند و زندگی بشر را به خطر اندازد.

در همین حال در سی سال اخیر رویکرد نئولیبرالی به اقتصاد و رها کردن سرمایه از هرگونه تقید و نظارت سبب شده که بزرگ‌ترین نابرابری در تاریخ بشر ایجاد شود به گفته جوزف استیگلیتس، اقتصاددان بزرگ جهان اکنون قریب سیصد و پنجاه و نه هزار نفر از مردم جهان که آنها را می‌توان از ما بهتران نامید، نود و شش درصد سرمایه جهان را در اختیار دارند.

رشد نابرابری از درون سرمایه‌داری و تخریب محیط زیست به عنوان پیامد بیرونی آن همراه با رشد شدید جمعیت ساز و کار زندگی انسان را بر هم زده و باعث شده که در گوشه و کنار جهان شاهد فقر و مصیبت‌های بسیار باشیم تناقضات فوق متفکرین را به این نقطه رسانده که باید از نظام موجود گذر کرد و نظمی نو در انداخت، اما به وجود آمدن نظم نوین نیازمند داشتن طرحی جدید است بدون داشتن الگو نمی‌توان نیروی جامعه بشری را برای گذار بسیج کرد و به سوی آینده رفت.

پل میسن در کتاب خود الگویی جدید از جامعه‌ای جدید ارائه می‌دهد الگویی از یک نظام اقتصادی جدید که نه به صورت اراده گرایانه بلکه بر اساس واقعیات موجود و تکنولوژی بسیار پیشرفته زمان طراحی شده و از دل خود جامعه سرمایه‌داری بیرون می‌آید، این طرح جدید جامعه پسا سرمایه‌داری نام دارد که با آنچه در قرن بیستم به نام سوسیالیسم به اجرا گذاشته شد کاملاً متفاوت است و به همه نیازهای افراد بشر پاسخ می‌دهد. نام این نظام و الگوی اقتصادی جدید پسا سرمایه داری است.

کتاب مورد اشاره با ۴۸۶ صفحه و قیمت ۳۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6203408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha