۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۳۴

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

دستورالعمل‌های قانونی سفر اتباع خارجی/شرایط حضور در مراسم اربعین

دستورالعمل‌های قانونی سفر اتباع خارجی/شرایط حضور در مراسم اربعین

بیرجند-مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی گفت:برای حضور اتباع خارجی مقیم و غیرمقیم کشور و انتخاب مسیر ایران برای عزیمت به مراسم اربعین قوانین و دستورالعمل‌هایی مشخص شده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: استان خراسان‌جنوبی از استان‌های مرزی کشور بوده که با افغانستان دارای مرز مشترک است. این امر سبب شده که در این استان شاهد حضور اتباع خارجی که بیشتر تبعه افغانی هستند باشیم. اگر چه سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت گرفته در استان نیز خود عامل دیگر بر حضور اتباع خارجی در سطح استان بوده است.

گفتنی است در ایام اربعین نیز خراسان‌جنوبی محلی برای گذر تبعه‌های خارجی مسلمان برای عزیمت به کشور عراق و شرکت در پیاده‌روی اربعین است.

محسن صفایی، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی در پاسخ به سوالات مختلف در این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان خراسان‌جنوبی با بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و چهار شهرستان که هم مرز با این کشور هستند در طی بیش از چهار دهه میزبان مهاجران خارجی بوده است.

اقامت اتباع خارجی در ۲ شهرستان استان مجاز است

وی تصریح کرد: از ۱۲ شهرستان خراسان‌جنوبی تنها در دو شهرستان خوسف و بیرجند اقامت اتباع خارجی مجاز بوده و در ۱۰ شهرستان دیگر ممنوع است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: در خراسان جنوبی بالغ بر ۱۰ هزار اتباع خارجی اقامت دارند و با توجه به دستورالعمل‌ها و شرایطی که به استان ابلاغ شده استان میزبان غالباً اتباع افغانستانی است.

صفایی گفت: برابر دستورالعمل شیوه نامه اجرایی اربعین حسینی سال جاری تمام دارندگان مدارک معتبر دارای شناسه یکتای فعال در سامانه ملی مهاجرت را دارا هستند می‌توانند در سفر معنوی اربعین شرکت کنند.

وی با بیان اینکه اتباع خارجی در این زمینه می‌توانند به دو صورت حضوری و غیر حضوری اقدام کنند، افزود: به صورت حضوری از طریق دفاتر خدمات فعال در سطح استان ثبت نام انجام و به صورت غیرحضوری اتباع می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه سماح سازمان ملی مهاجرت نسبت به ثبت نام اولیه خود اقدام کنند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: زمان اجرای طرح از هشتم مردادماه لغایت ۲۷ مردادماه به مدت بیست روز بوده ولی طی مکاتبه‌ای که با اداره کل انجام شد این مدت با توجه به تفاهم ایران با عراق و با توجه به اینکه در سال جاری تا پایان صفر جریان اربعین ادامه خواهد داشت تا سوم شهریورماه این طرح تمدید شده و اتباع می‌توانند نسبت به ثبت نام برای سفر اربعین اقدام کنند.

صفایی یادآور شد: به منظور تسهیل و سرعت بخشی به جریان سفر، کاهش حجم تردد جاده‌ای، خدمت‌رسانی مطلوب و مدیریت مرزها در سال جاری برابر ابلاغیه‌ای که صورت گرفته افراد مقیم استان بسته به نوع مدرک از طریق مرز شلمچه مرز خروجی آنها در جریان سفر اربعین بوده و اتباع غیر مقیم که اتباع ترانزیت در استان نامیده می‌شوند و اغلب از پاکستان افغانستان و هندوستان خواهند بود از طریق مرز چذابه اعزامشان به کشور عراق انجام خواهد شد.

وی گفت: تعرفه برای اتباع اگر به صورت حضوری اقدام کنند ۲۵۰ هزار تومان بوده که از طریق دفاتر اخذ خواهد شد و اگر به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه سماح باشد این هزینه ۲۴۰ هزار تومان است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اسناد هویتی صادره از طریق فراجا سال گذشته با هر میزان اعتباری که صادر شده فاقد اعتبار بوده و در سال جاری باید نسبت به ثبت نام و اخذ سند خادم که از طریق مجموعه فراجا صادر خواهد شد اقدام کنند.

صفایی گفت: اتباع حتماً باید دارای شناسه یکتای فعال باشند و در صورتی که آن را نداشته باشند با مراجعه به اداره کل و دفاتر خدمات می‌توانند این شناسه را فعال سازند.

وی اضافه کرد: اتباع خارجی که مقیم کشور ایران نیستند و قرار بوده در این مراسم معنوی حضور پیدا کنند مرز میلک سیستان و بلوچستان و دیگری مرز دو قارون در خراسان رضوی مرز ورودی آنها خواهد بود.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: مدت اعتبار اسناد این اتباع چهارم شهریورماه است.

صفایی با بیان اینکه مصوبات مهمی در کمیته اربعین ویژه اتباع خارجی وجود داشته است، یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی توجیهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، استقرار تیم‌های مراقبتی، جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت ناوگان حمل و نقل که قرار شد از طریق انجمن صنفی نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند، پیش‌بینی و تعیین جایگاه سوخت، پیش‌بینی خودروهای جایگزین در صورتی که با حادثه‌ای مواجه شدند و ارائه خدمات خودرویی به زائران از جمله این موارد بوده است.

تحصیل ۱۷۰۰ دانش‌آموز تبعه خارجی

وی با اشاره به اینکه در استان حدود یک‌هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز و ۶۰۰ دانشجوی تبعه خارجی تحصیل می‌کنند، بیان کرد: اعتباراتی که در حوزه بین‌المللی جهت کمک به مجموعه‌های آموزشی صورت می‌گیرد در سطح استان در چند سال گذشته سبب احداث سه باب مدرسه در بیرجند، بهسازی و تجهیز چند مورد مدرسه و توزیع پک‌های آموزشی و لوازم‌التحریر در بین دانش‌آموزان شده است.

وی در خصوص قانون بحث اجاره و رهن و خرید ملک با هر کاربری به اتباع خارجه گفت: در بحث خرید و فروش املاک با هر کاربری به اتباع خارجی مطلقاً ممنوع است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: اما در مورد رهن و اجاره برابر ابلاغیه‌ای که اخیراً سازمان ملی مهاجرت داشته و برنامه‌ریزی که صورت گرفته و جلسات خاصی که با مراجعه حضوری با مشاوران املاک در استان صورت گرفته و همچنین اطلاع‌رسانی که از طریق فرمانداری‌ها و اداره کل به طور کامل انجام شده در این زمینه مجوز رهن و اجاره‌ای تعریف شده که با توجه به مراجعه‌ای که اتباع به مشاوران املاک دارند باید قبل از انعقاد قرارداد به اداره کل اتباع و مهاجران خارجی استانداری مراجعه نموده و بسته به نوع مدارک اتباع و در صورتی که جزو اتباع مجاز باشند و مشکلی نباشد این مجوز صادر می‌شود و بر اساس آن مشاوران املاک مجاز هستند تا این املاک را در اختیار اتباع برای رهن و اجاره قرار دهند.

صفایی افزود: در صورتی که تخلفی در این زمینه صورت گیرد در مرحله اول تذکر و در صورت تکرار مشاوران املاکی که تخلف کرده‌اند به مراجع قضائی معرفی و در نهایت واحد آنها پلمب می‌شود.

وی در مورد برخورد قانونی که با اتباع غیرمجاز در کشور و استان صورت می‌گیرد، بیان داشت: متولی شناسایی و برخورد با اتباع غیر مجاز در سطح استان در گام اول مجموعه فراجا و نیروی انتظامی است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: با توجه به گزارشی که انجام می‌شود بازدیدهایی از مراکز صنفی و کارگاهی انجام می‌گیرد و در صورتی که محرز شود تبعه غیر مجازی به‌کارگیری شده و بسته به نوع مدرکشان روند ورود و خروج از کشور در نظر گرفته می‌شود.

صفایی ادامه داد: همچنین در قالب طرح‌هایی که وجود دارد برخورد قانونی با این تبعه‌های غیرمجاز انجام می‌شود.

وی گفت: سیاست سازمان ملی مهاجرت سیاست قاطعی نسبت به این موضوع بوده و هیچ نوع مساعدتی با اتباع غیرمجاز وجود ندارد و به محض شناسایی با آنها برخورد قانونی صورت گرفته و برابر ضوابط از کشور اخراج خواهند شد.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: همه ساله از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی که در سطح کشور در بحث بیمه سلامت منعقد می‌شود برای هر استان تعدادی از افراد مشخص می‌گردد تا در قالب یک پروژه مشترک با توجه به اولویت‌بندی که توسط استان‌ها اعلام شده نسبت به تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتن اتباع و مهاجران خارجی آسیب‌پذیر اقدام می‌شود.

صفایی گفت: این اقدام با انعقاد صورت گرفته بین سازمان ملی مهاجرت، سازمان بهداشت و درمان و کمیسیون عالی سازمان ملل در امور پناهندگان صورت می‌گیرد.

۸۰۰ تبعه خارجی تحت پوشش رایگان بیمه سلامت

وی بیان کرد: در استان در سال جاری آمار در نظر گرفته شده برای استان حدود ۸۰۰ نفر از اتباع خارجی بوده که تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و طی یک سال از خدمات رایگان این بیمه برخوردار هستند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی در مورد به‌کارگیری اتباع خارجی توسط کارفرمایان بیان کرد: با محوریت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری فراجا و اداره کل اتباع و در سطح شهرستان‌ها با حضور نمایندگان فرمانداری در قالب گشت‌های بازرسی کار، از واحدهای صنفی، تجاری و کارگاهی در راستای به‌کارگیری اتباع خارجی بازرسی صورت می‌گیرد و در صورتی که کارفرمایی از اتباع خارجی مجاز برای کار استفاده کرده باشد بر اساس نرخی که هر ساله به عنوان جریمه مشخص می‌شود باید اقدام کند.

صفایی ادامه داد: آخرین مبلغی که بابت جریمه این کارفرمایان مشخص شده پنج برابر میزان دستمزد روزانه بر اساس روزهایی که کارفرما از این افراد استفاده کرده باشند است.

وی یادآور شد: در همین راستا توصیه می‌شود کارفرمایان قبل از هر گونه به‌کارگیری اتباع در خصوص نوع مدرکشان در مورد مجاز و غیرمجاز بودن و رسته شغلی آنها استعلامی از اداره کل گرفته تا بدون دغدغه نسبت به بکارگیری اتباع اقدام کنند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌جنوبی در خصوص خودروهای توقیفی مربوط اتباع خارجی گفت: جلساتی در این مورد در سطح استان در محل اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری به صورت ماهانه برگزار و خودروهایی که توسط عوامل فراجا از اتباع غیرمجاز شناسایی، کشف و توقیف شده جهت تعیین تکلیف مطرح که در این جلسه نماینده‌ای از دادگستری و نماینده امنیتی حضور داشته و با محوریت و ریاست اداره کل اتباع در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

صفایی ادامه داد: معمولاً اگر در خصوص ناوگان عمومی باشد سری اول با دید مساعدت رفع توقیف صورت گیرد ولی در صورت تکرار و خودروهای شخصی نسبت به تردد در مکان ممنوعه یا غیر ممنوعه بررسی‌ها انجام و خودرو طی دو تا یک سال توقیف می‌شود.

کد خبر 6203693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha