۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۰۲

کارشناس مذهبی:

زیارت اربعین بدون دفاع از مظلومین و مبارزه با ظلم معنا ندارد

زیارت اربعین بدون دفاع از مظلومین و مبارزه با ظلم معنا ندارد

قزوین- یک کارشناس مذهبی گفت: زیارت اربعین بدون مبارزه، جهاد، نصرت امام، دفاع از مظلومین و مبارزه با ظلم معنا ندارد.

حجت‌الاسلام سید مطهر علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اربعین دهه‌ای شگفت‌انگیز و شگرف است که در سال‌های اخیر نمود پیدا کرده و در حالی که دشمن هرساله به دنبال اقداماتی است که این جریان عظیم را خاموش کند، هرساله گسترش پیدا می‌کند.

کارشناس مذهبی بیان کرد: از ابتدای شروع جریان عاشورا در سال ۶۱ هجری که اولین اربعین بود تبیین حضرت زینب و امام سجاد علیه‌السلام سبب بیدار شدن وجدان افراد شد در اربعین همان سال ما شاهد آن بودیم که اجتماعی به‌سوی مرقد مطهر حرکت کردند و این حرکت عظیم اربعین از همان سال کلید خورد سبب قیام‌های متعددی از جمله مختار قیام کوفه و قیام مدینه شد.

وی ادامه داد: جریان تبیینی اسرای کربلا سبب بیداری مردم و حرکت اجتماعی از مردم به‌سوی حرم مطهر شد و این جریان سبب از بین رفتن بنی امیه و در پی آن نیز اتفاقات مهمی رخ داد و این توصیه اهل‌بیت (ع) است که شیعیان در این مسیر قرار بگیرند که البته در دوره‌های مختلف نیز با اقداماتی نیز تخریب و شخم زدن تلاش شد جریان اربعین خاموش شود اما اقیانوس بیکران اربعین مسیر خود را پیدا کرد و جریان اربعین سال‌به‌سال پررونق‌تر شد.

اربعین نشانه اقتدار امت اسلامی در نصرت امام است

علیزاده با تأکید بر اینکه در طی صدسال گذشته علما پایه‌گذار جریان اربعین شدند، عنوان کرد: اربعین نشانه اقتدار امت اسلامی در نصرت امام است، ماهیت اربعین تنها در زیارت صرف خلاصه نمی‌شود بلکه ماهیت اصلی مسئله قیام، مبارزه، جهاد و زنده نگه‌داشتن جهاد است و اینکه ما می‌بینیم مردم از جای‌جای جهان شور و شوق شرکت در این جریان را دارند نمی‌توان مقصد را صرفاً زیارت تعبیر کرد.

وی ادامه داد: اربعین نصرت و یاری امام است و در زیارت صرف نصرت امام معنا پیدا نمی‌کند و جریان اربعین پاسخ به «هل من ناصر من ینصرنی» امام در مسیر جهاد و مبارزه با ظلم است که در پی این اقدام صدای امام در جریان اربعین و عاشورا به گوش جهان می‌رسد.

این کارشناس تصریح کرد: پیام اربعین با حضور مردم مخابره می‌شود و مردم در پیاده‌روی اربعین با محوریت انسان آزاده سراسر جهان گرد هم آمده و حول محور و بغض مشترک مبارزه با ظلم، خونخواهی اباعبدالله و زنده نگه‌داشتن جهاد راهپیمایی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اربعین اثر تکوینی دارد و افراد در این جریان از یکدیگر انرژی می‌گیرند مطرح کرد: مردم با الگو گیری از ائمه در راستا برچیده شدن استکبار و ظلم گام برمی‌دارند پس می‌توان گفت پیام اربعین نجات تمام مظلومان عالم است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: ما باید برای رشد جامعه در جریان اربعین حاضر شویم در واقع هدف جریان اربعین نجات و اصلاح مردم است و در این حرکت اجتماعی برکاتی حاصل می‌شود که در حرکت انفرادی وجود ندارد به تعبیر دیگر نصرت امام در حرکت جمعی است.

علیزاده افزود: تربیت و رشد ما در جریان اربعین شکل می‌گیرد و ما در این مسیر آماده می‌شویم تا یاری گر امام زمان (عج) باشیم.

وی با تأکید بر اینکه بغض مشترکی که بین زائرین وجود دارد اسباب اتحاد می‌شود ابراز کرد: زیارت اربعین بدون مبارزه، جهاد، نصرت امام، دفاع از مظلومین و مبارزه با ظلم معنا ندارد.

جریان اربعین روایتی فراتر از زیارت دارد

وی با استناد به حدیث امام صادق (ع) گفت: کسی که عارف به‌حق بوده و امام را می‌شناسد برای زیارت اربعین حاضر می‌شود و زیارت او مانند هزار مجاهد بوده و هزار اسب را در این مسیر زین کرده است، سپس در ادامه ایشان تأکید می‌کنند که زائر در این مسیر هر قدمی که برمی‌دارد گویی در راه خدا گام برداشته و به خود آغشته شده است.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: این موارد نشان می‌دهد که جریان اربعین روایتی فراتر از زیارت دارد و در واقع تأکید به امر جهاد است حال با توجه به اهمیت این امر توصیه شده تا مردم در این جریان حاضر شوند و حتی اگر به هر دلیلی امکان حضور در این حماسه را ندارند به نیت جریان اربعین از منزل خود خارج شده و چند قدمی را پیاده حرکت کنند و خود را با هر روشی به این اقیانوس بزرگ متصل کنند.

وی ادامه داد: البته هیچ دلیل ساده‌ای نمی‌تواند عامل عدم حضور مردم در این حماسه بزرگ باشد اما اگر علت این عدم حضور موجه است باید به نیابت از جریان اربعین چند گامی را حرکت کند، طبق روایات کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند مشمول ثواب‌های بسیار می‌شوند که استناد این امر در روایات متعدد مطرح شده است.

علیزاده در پایان گفت: جریان اربعین تنها مختص به ایام اربعین نیست زیرا محوریت تنها زیارت صرف نبوده و اصل جهاد مطرح است که برای این جریان مهم ما باید در طول یک سال در مسیر گام برداریم و به این جریان عمق ببخشیم.

کد خبر 6203797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha