۲۳ دی ۱۳۸۶، ۱۴:۳۲

خطر نابودی صنعت مانیتور در برابر قاچاق و شبه قاچاق

عضو انجمن صنفی لوازم صوتی و تصویری کشور نسبت به خطر نابودی صنعت مانیتور در برابر قاچاق و شبه قاچاق هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر مسعود امیری در یک نشست خبری با اشاره به عمده روش جاری شبه قاچاق مانیتور گفت: در این روش شبه قاچاقچی در جایی مانند دوبی مانیتور را به چهار قطعه جداگانه تفکیک کرده و هر کدام از این قطعات منفصله را از طریق گمرکات مختلف و تحت نام اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت وارد کشور می کند در این روش عوارض گمرکی پرداخت شده به بهانه تامین قطعات یدکی است و نه کالای ساخته شده.

وی افزود: پس از ترخیص کالا از گمرک این افراد با فرایندی بسیاری ساده ، در یک کارگاه کوچک قطعات را سرهم نموده و در نهایت بدون پرداخت حقوق گمرکی محصول ساخته شده ( CBU ) ، عوارض تجمیعی و مالیات، محصول را در بازار به فروش می رساند. 

وی ادامه داد: علاوه بر انجام تمامی این کارهای خلاف قانون ، برای پرداخت عوارض کمتر در گمرکات، اقدام به کم اظهاری در قیمت خرید و تعداد کالا نیز می نماید.

امیری در ادامه به خطرات و خساراتی که شبه قاچاق مانیتور متوجه دولت می کند، اشاره کرد و از عدم پرداخت تعهدات قانونی ( شامل حقوق گمرکی ، تجمیع عوارض ، مالیات بر عملکرد ، 23 درصد بیمه سهم کار فرما و.... ) سخن گفت و افزود: ورود تعداد 150 هزار ستگاه مانیتور شبه قاچاق به بازار در سال موجب می گردد توان تولید و فروش این تعداد دستگاه از تولید کننده داخلی گرفته شود و دولت نیز بابت این موضوع  حداقل 5/2 میلیارد تومان درسال در آمد خود از دست می دهد.

وی هشدار داد: چنانچه این روند ادامه یابد، تولید سالیانه یک میلیون و 400 هزار دستگاه مانیتور متوقف شده و دولت در نهایت قریب به 26 میلیارد تومان از در آمد سالیانه خود را از دست می دهد.

عضو انجمن صنفی لوازم صوتی و تصویری عدم ارائه خدمات پس از فروش به مصرف کننده، نامطلوب بودن کیفیت محصولات به دلیل استفاده از قطعات نامرغوب ، تعمیری و دست دوم، پایین بودن عمر کالای عرضه شده توسط شبه قاچاقچیان، ضایع شدن سرمایه مصرف کننده را خطرات و خساراتی که شبه قاچاق مانیتور متوجه تولید کننده می کند، عنوان کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: تولید کننده جهت رقابت با شبه قاچا ناچارا مجبور است با سود کم یا با ضرر محصول خود را به بازار عرضه کند که خود به مرور موجب کاهش فروش می شود.

به گفته وی، کم شدن انگیزه فروش در نهایت کاهش تولید را به دنبال داشته و خود موجب به هدر رفتن ظرفیت تولید و سرمایه گذاری های انجام شده می شود به طوری که مادیران به عنوان اولین و بزرگترین تولید کننده مانیتور در ایران فقط از 70 درصد ظرفیت تولید خود استفاده می کند.

امیری تعدیل نیروهای مشغول به کار در امر تولید، کاهش تولید صنایع جانبی و در نهایت ورشکستگی تولید کننده واقعی و یا خروج از صنعت ( از 7 تولید کننده مانیتور فقط 2 تولید کننده باقی مانده اند ) را از دیگر خطرات و خسارات که شبه قاچاق مانیتور متوجه تولیدکننده می کند، ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه بیکاری و پایین آمدن نرخ اشتغال در کشور  و همچنین از بین رفتن فرصت اشتغال برای قشر تحصیل کرده از جمله خطرات و خساراتی است که شبه قاچاق مانیتور متوجه جامعه می کند، خاطرنشان کرد: در صورت نابودی تولید مانیتور در کشور ، 3000 نفر از افرادی که در این صنعت مشغول به کار بوده اند بیکار شده، و به همین تعداد در کشورهای چین و تایوان افراد مشغول به کار شده و منتفع می شوند.

عضو انجمن صنفی لوازم صوتی و تصویری خواستار اعطای مجوز ورود قطعات اصلی مانیتور و تلویزیون مثل پنل های ( ماژول ) LCD فقط به تولید کنندگان واقعی این محصولات که مورد تایید وزارت صنایع و معادن نیز هستند ، شد و گفت: همچنین مجوز صدور پروانه بهره برداری تولید باید فقط توسط خود وزارت صنایع و معادن صادر شود و از صدور سلیقه ای این پروانه ها توسط سازمانهای صنایع و معادن استانها جلوگیری به عمل آید.

کد خبر 620515

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha