۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۲۶

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

سختی‌ تولید «حسینیه معلی»/در موج‌های منفی هم واکنش مثبت بیشتر بود

سختی‌ تولید «حسینیه معلی»/در موج‌های منفی هم واکنش مثبت بیشتر بود

کارگردان «حسینیه معلی» با اشاره به سختی‌ها و چالش‌های تولید این برنامه بیان کرد که قبل و بعد از این برنامه هیچ پروژه‌ای نبوده است که به این میزان برایش وقت و زمان صرف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بشیر حسینی کارگردان «حسینیه معلی» با اشاره به این برنامه و شروع به کار فصل جدید آن به خبرنگاران بیان کرد: ما برای فصل آینده از ۲ ماه پیش شروع به کار کردیم. قاعده ای هم داریم که برای حس شخصی و دلی خودمان اگر نمی شود همه برویم به کربلا یک نفر از استودیو به کربلا برود و کار را به امام حسین (ع) تقدیم کند و اذن بگیرد که برای فصل بعدی کار کنیم.

وی درباره چالش های ساخت «حسینیه معلی» اظهار کرد: من آنقدر که با معلی زندگی کرده ام با خانواده ام نبوده ام و آنقدر شب ها به خانه نرفته ام که همسرم می گوید اگر شبی خواستی به خانه بیایی خبر بده.

حسینی اضافه کرد: هیچ برنامه ای در عمرم نه قبل از «حسینیه معلی» و نه بعد از آن سراغ ندارم که برایش این میزان وقت گذاشته شود و این وقت گذاشتن از سر شوق است. برای «حسینیه معلی» در همین فصل برای اولین بار چند صد بیت سروده شد و همه جوره برای آن کار می شود، همین مدل کار هم هست که برکت دارد.

کارگردان «حسینیه معلی» درباره انرژی در صحنه کار نیز گفت: ما خسته که می شدیم یک روضه ۱۰ دقیقه ای آخر کار دوباره ما را احیا می کرد و این چنین سر خستگی ها دوباره انرژی می گیریم. این فضا برکت امام حسین (ع) است.

وی در ادامه درباره سختی‌های کار عنوان کرد: ما ریزش هم داشته ایم و رویش ما کم بوده است. باید عوامل حرفه ای بیاوریم و شخص حرفه ای که بتواند این میزان کار کند، نداریم. ما ۳۰۰ سفر برای همین برنامه داشتیم و شما ممکن است فکر کنید سفر با هواپیما انجام می شود اما تجربه خود ما این بود که باید از مرکز استان دور شویم تا به آن سنت ها و آیین های (عزاداری) برسیم. چون در مرکز استان همه چیز کلیشه و شبیه پایتخت شده است و حداقل باید ساعت ها از مرکز دور شویم. اما چقدر از عوامل حاضرند این سفرها را بپذیرند. به روستایی می روید که گاهی ریشه های عمیق دعوای فرهنگی دارند و حاضر نیستند با هم کار کنند. گاهی بچه های ما کتک هم خورده اند و امثال این اتفاقات اصلاً ساده نیست و در این حرفه دیده نشده است. برخی که سفر اول را با ما آمدند حتی سفر ۵ روزه را تمام نکردند و بعد از ۲ روز خودشان برگشتند.

وی با اشاره به فصل بعدی این برنامه که ماه شعبان پخش می شود درباره سختی ساخت برنامه مناسبتی در ایام عزاداری و شادی عنوان کرد: برنامه شاد خیلی سخت تر است ما در غم و عزاداری هیچ محدودیتی نداریم و به شوخی به رفقا می گفتیم فقط نمی توانیم قمه زنی نشان دهیم ولی در شادی هیچ چیز نمی توانیم نشان دهیم. متاسفانه شادی های ما آنقدر تنوع ندارد. آیین هایی که داریم هم خیلی یک دست و هم خیلی مدرن شده است و شادی های سنتی ما در حال از بین رفتن هستند.

حسینی درباره راهکارهایی برای نمایش این سنت ها گفت: این می طلبد که ابتدا خود مردم به سنت هایشان افتخار کنند. ما معمولاً خودمان سنت هایمان را دوست نداریم و از آن خجالت می کشیم. امید ما در «حسینیه معلی» این بود که یک بار دیگر مدل عزاداری یا شادی آذری ها را ببینیم و بگوییم، ببینید چقدر جذابیت دارد.

وی درباره زمانی که برای سوژه‌ها صرف می‌شود، توضیح داد: ما در همه کارها خیلی آرمان گرایانه جلو رفتیم و خیلی از رفقایی که می آیند با ما کار کنند پشیمان می شوند. اینقدر وقت می گذاریم و برای یک سوژه و پرداخت آن کار می کنیم که شاید باور نکنید. مهمانی از عراق داشتیم که اطیاف زبیدی همسر شهید محمد الشیبانی راننده حاج قاسم در فرودگاه بغداد بود. برای همین یک سوژه که خروجی اش ۱۰ دقیقه از برنامه بود من یک سفر به عراق رفتم تا گفت و گو کنیم. یک هفته هم او و دخترش به ایران آمدند، گشتند، دخترش را به شهربازی بردیم و بعد برای بار سوم برنامه ضبط شد. او در همه این دفعات بارها خاطرات و روایتش را تعریف کرد و برای همین یک سوژه، بالغ بر ۱۰ روز وقت گذاشتیم.

داور برنامه «عصر جدید» در پایان درباره اینکه چقدر از برنامه سازان حرفه ای مشورت گرفته می شود، اظهار کرد: اگر کسی حرف اجرایی و واقعی داشته باشد ما استقبال می کنیم اما مشکل این است که همه اهل کلی گویی هستند. ما از نهادها برای آیین های مناطق مختلف کمک خواستیم در حالی‌که تحقیقات ناقص بود یا درست نبود چون از اینترنت چند نکته درآورده اند و ما خودمان می دانستیم که اشتباه است.

وی درباره برخی بخش های برنامه که واکنش های منفی به دنبال داشته است یاداور شد: نسبت بازخوردهای منفی به نسبت بازخوردهای مثبت خیلی کم است. ما فضای مجازی را می شناسیم و می دانیم چه صفحه ای چه بخش هایی را با چه هدفی می گذارند. نکته دیگر این است که برنامه بدون نقص وجود ندارد و حتماً اختلاف سلیقه هم مورد دیگری است که باید لحاظ کرد. در فرهنگ هیاتی نکته ای داریم که به حدیث تباکی اشاره دارد و اینکه حتی اگر اشک ندارید تباکی کنید. ما این فرهنگ را معرفی می کنیم ممکن است برخی مخالفت داشته باشند.

حسینی درباره دو حضور برادر روحانی در مناسبت های شاد این برنامه و واکنش های منفی به آنها عنوان کرد: درباره آن دو برادر چون بازخوردها برایمان مساله شده بود، خود ما از مرکز تحقیقات صداوسیما خواستیم تا پژوهش کند. فکر می کنم عددی بیش از ۸۸ درصد بازخوردها مثبت بود و زیر ۱۲ درصد منفی بود. اما در فضای مجازی موجی ایجاد می کنند که فکر می کنید منفی ها خیلی بالاست. چرا این موج ایجاد می شود چون اینها معمم هستند و این یعنی حساسیت مضاعف. ما در برخی سوژه ها خواستیم اصلاً خود را سانسور نکنند.

وی اضافه کرد: روحانی ای هم که کار کودک انجام می دهد از قدیم هم بازخوردهای منفی داشته است. حجت الاسلام راستگو هم چنین بازخوردهایی داشت و حتی از طرف هم صنف های خود این واکنش های منفی را می گرفت.

حسینی در پایان گفت: برنامه برای ما مهم است و اتفاقاً از چندین نهاد می خواهیم بازخورد و نظرسنجی بگیریم و همه جوره وقت می گذاریم.

کد خبر 6206242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha