در وبینار «اربعین، جلوه قدرت نرم در معادلات جهانی» مطرح شد؛

راهپیمایی اربعین نماد مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است

راهپیمایی اربعین نماد مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است

وبینار بین المللی «اربعین، جلوه قدرت نرم در معادلات جهانی » که از سوی موسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ ها برگزار شد، به کار خود  پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، وبینار بین المللی «اربعین، جلوه قدرت نرم در معادلات جهانی» که از سوی مؤسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها برگزار گردید، به کار خود پایان داد.

این وبینار که با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و با حضور اساتیدی از کشورهای مصر، سوریه، لبنان، آفریقای جنوبی، پاکستان و عراق برگزار گردید، به بررسی جایگاه حرکت عظیم و فرهنگ ساز اربعین، به عنوان بازتاب مؤثری در وادی قدرت در معادلات منطقه‌ای و جهانی پرداخته شد.

در این وبینار دکتر احمد راسم النفیس نویسنده و اندیشمند برجسته مصری، گفت: اربعین، می‌تواند علاوه بر حفظ و قوت شعائر و احکام اسلامی، وحدت و انسجام جهان اسلام را در نظرگاه جهانیان قرار دهد و باید مراسم اربعین را پاسداشت و آن را تقویت نمود. این استاد مصری با توصیه به تقویت جریان رسانه‌ای اربعین و نشر جهانی این راهپیمایی بزرگ گفت: لازمه‌ی خنثی سازی مکر دشمنان، هوشیاری و وحدت بیش از پیش مسلمانان است چون اربعین صرفاً به شیعیان تعلق ندارد بلکه متعلق به تمامی مسلمانان و آزادگان جهان است.

‌دیگر سخنران این نشست علمی، دکتر علی مسعود از اساتید دانشگاه ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، در وصف مراسم اربعین گفت: در راهپیمایی اربعین؛ همایشی از همدلی و مهربانی و کمک و خصیصه‌های ناب انسانی را به چشم می‌بینیم. همه در حال کمک و امداد دیگران هستند، آنهم بدون چشم داشت و انتظارات مادی. این همدلی و مهربانی درس بزرگی را به همه جهانیان می‌دهد. در زمانی که دنیا پر از روابط مادی گرایانه و ظلم به همنوع است، جایی در جهان پیدا می‌شود که جز مهر و انفاق چیزی در آن به چشم نمی‌آید. فریدون باقری رئیس مؤسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها ضمن تشریح برگزاری اهداف این وبینار، حضور میلیونی راهپیمایی اربعین حسینی از سراسر جهان را، پاسداشت و بیعت با قیام امام حسین علیه السلام و برائت از ستمگران و ظالمان روز یعنی آمریکا و اسرائیل دانستند و با اشاره به افزودن شکوه و عظمت هر ساله راهپیمایی اربعین امام حسین (ع) گفتند: آئین پیاده روی اربعین که هرساله با شکوه و عظمت افزوده می‌شود، یکی از نمادهای تمدن ساز برای مسلمانان و آزادگان جهان محسوب می‌شود.

وی همچنین به تأثیر گذاری اربعین در حوزه روابط بین‌الملل پرداخت و گفت: تأثیر گذاری راهپیمایی اربعین حسینی در روابط بین‌الملل به حدی است که در عصر کنونی از آن به عنوان قدرت نرم در سیاست خارجی و معادلات جهانی یاد می‌شود.

دکتر محمد رضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین الملل، اربعین را با توجه به ارتباطات چهره به چهره در فضای اجتماعی و افزایش تعاملات ملت‌ها در فضای مجازی، فرصتی برای شبکه سازی واقعی و مجازی دانست و اظهار داشت: اربعین زمینه تصویرسازی ایجابی از همبستگی و وفاق موحدان و دینداران و علاقمندان به شخصیت والای امام حسین (ع) از ملت‌های مختلف و زمینه ساز تقارب فرهنگ‌ها و نیز موجب همبستگی دو ملت مسلمان ایران و عراق را فراهم آورده است.

دکتر دهشیری با تاکید بر رویکرد تمدنی به اربعین، این آئین عظیم جهان تشیع را زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی با ویژگی‌های خردباوری، خودباوری، اخلاق مداری، معنویت گرایی و عدالتخواهی دانست.

دکتر محمدجواد اقاجری استاد دانشگاه و رایزن فرهنگی اسبق چین با اشاره به آیات قرآنی در خصوص اجتناب از تفرقه میان مسلمانان گفت یکی از دردهای جوامع اسلامی همواره تفرقه میان آنان بوده است که اندیشمندان بزرگی همچون سید جمال‌الدین اسد آبادی نیز به این موضوع اشاره داشته و درمان آن درد را اتحاد و همبستگی میان مسلمانان دانسته است که امروز تجلی این وحدت را راهپیمایی بزرگ اربعین می‌بینیم که نماد همدلی و مقاومت در برابر رژیم جنایتکار و کودک کش اسرائیل و استکبار جهانی را به نمایش گذارده و لرزه بر وجودشان انداخته به نحوی که رسانه‌های آنان حاضر نیستد گوشه‌ای از این عظمت را به تصویر بکشانند.

در ادامه دکتر محسن رفیعی، رئیس اندیشکده هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، ضمن بیان اینکه؛ این شجره طیبه ای که امروزه در هیأت راهپیمایی شوکتمند اربعین جلوه گری می‌نماید، همان نهال نورسی ست که حضرت زینب کبری سلام الله، آن را غیرت و درایت خویش، در قرن اول اسلامی آبیاری کردند، گفتند: واقفیم که؛ تمام قدرت رسانه‌ای نظام سلطه جهانی، سعی در بایکوت کردن یا تقلیل این حرکت عظیم فرهنگ ساز الهی دارند؛ اما امروزه، راهپیمایی خوش منظر اربعین در بلند جایگاهی قد برافراشته، که دشمنی و عداوت با آن، نمی‌تواند خللی در صلابت آن ایجاد کند.

شیخ خلیل الشاوی الحلبی از علمای لبنان از دیگر سخنرانان این وبینار گفت: نهضت امام حسین تا ابد زنده است زیرا حسین با خدا پیوند خورده بود و هر کس به خدا پیوست ابدی خواهد شد، وی همچنین افزود، امروزه عاشورا و اربعین یک مکتب ناب است که میلیونها انسان از هر قوم و قبیله‌ای و هر نژادی با گرایش مختلف دینی و با شعار لبیک یا حسین زیر پرچم او جمع می‌شوند زیرا یقین دارند که این مکتب به انسان کرامت، آزادگی و عزت می‌بخشد. وی همچنین گفت: غرب و حامیانش از هرگونه تلاش نمودند تا از راهپیمایی اربعین را کم رنگ جلوه دهند اما خدا خواست که هر سال بر کثرت راهپیمایی اربعین افزوده شود و این مسئله به عنوان یک قدرت معنوی مسلمانان، غرب را نگران کرده است.

حجت الاسلام استاد نقوی از کشور پاکستان در این وبینار نیز گفت: شخصیت امام حسین علیه السلام شخصیتی است که وجدان‌های بیدار هر انسان آزاده را در همه زمان و مکان را که مختص شیعیان نیست مجذوب خود کرده و با حضوری عاشقانه و ارادت قلبی در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و این یعنی تجلی قدرت نرم اسلام.

دکتر محسن صالح، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بیروت نیز گفت: هر مجلسی که برای امام حسین برگزار می‌شود مهم‌ترین وجه آن عقلانیت انسانی است. وی همچنین فرا ملی و فرا مذهبی بودن پیاده روی اربعین را از مؤلفه‌های قدرت نرم معرفی نمود.

کد خبر 6207855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha