۶ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۸

مسئول میراث فرهنگی درمیان خبر داد؛

ثبت ملی خانه «میر سرور امیاری» فورگ در فهرست میراث فرهنگی کشور

ثبت ملی خانه «میر سرور امیاری» فورگ در فهرست میراث فرهنگی کشور

بیرجند-مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان گفت: به منظور حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی، فرهنگی شهرستان، خانه تاریخی میر سرور امیاری فورگ در فهرست آثار ملی کشور، ثبت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیراسماعیل شهسواری صبح سه شنبه به خبرنگاران بیان کرد: پس از پیگیری‌های صورت گرفته توسط این نمایندگی و تفویض اختیار از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به استان و شهرستان‌ها، روند ثبت ملی آثار ملی در شهرستان درمیان سرعت بخشیده شده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان ادامه داد: در این راستا خانه تاریخی امیاری فورگ به شماره ۳۳۹۹ در شهرستان درمیان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان با بیان اینکه خانه امیاری فورگ، دارای دو طبقه و بنایی متعلق به دوره قاجاریه است، گفت: این بنای تاریخی در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر اسدیه و در روستای هدف گردشگری فورگ واقع شده که با توجه به اعتبارات بخشداری مرکزی، توسط دهیاری روستا تملک و هم اکنون به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهسواری افزود: گردشگران ضمن بازدید از این مکان تاریخی بسیار ارزشمند در فورگ امکان دریافت خدمات اسکان و پذیرایی را دارند.

وی اظهار کرد: روستای فورگ یکی از روستاهای هدف گردشگری محسوب شده که دارای مناظر طبیعی و تاریخی منحصر بفردی است و هرساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی بوده و ضرورت حفظ بافت تاریخی و فرهنگی این روستا و خدمات شایسته به گردشگران از اولویت‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان است.

شهسواری یادآور شد: بر اساس نامه ابلاغی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار خراسان جنوبی، این اثر تحت حفاظت و نظارت این وزارت است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان گفت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب و مرتکب تخلف، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و همچنین مرمت و بازسازی اثر، تنها با تأیید و نظارت این وزارتخانه ممکن خواهد بود.

کد خبر 6208055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha