۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۲۰

جمالی در نشست خبری؛

ایران در حوزه انتقال خون برترین کشور منطقه است

ایران در حوزه انتقال خون برترین کشور منطقه است

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، به ارائه گزارشی از وضعیت اهدای خون در کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی جمالی، بعد از ظهر سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ در نشست خبری پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون ایران، گفت: سازمان انتقال خون، یک سازمان مقدس است؛ زیرا، یک اهدا کننده خون از سن ۱۸ سالگی تا ۶۵ سالگی، با اهدای خون خود می‌تواند جان انسان‌های زیادی را نجات دهد.

وی افزود: اهدا کنندگان خون را می‌توان سربازان گمنام دانست که جان هموطن خود را نجات می‌دهند. البته، باید از کارمندان سازمان انتقال خون نیز به عنوان سربازان گمنام سلامت نام برد که مشغول خدمت به هموطنان خود هستند.

جمالی ادامه داد: ما از انتقال خون بهتر، وفاق ملی نداریم. زیرا، اهداکنندگان خون از هر دین و مذهبی هستند که فارغ از نگاه سیاسی و…، به هموطنان خود خون اهدا می‌کنند.

وی با اشاره به پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون ایران، افزود: در حوزه انتقال خون، کشور برتر منطقه هستیم.

جمالی گفت: اهدای صد درصد داوطلبانه، ذخایر خون، تأمین فرآورده‌های خونی و…، باعث شده به عنوان کشور منطقه شناخته شویم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به رشد ۹ درصدی اهدای خون در کشور، افزود: پیش بینی می‌کنیم همین روند را تا پایان سال ادامه دهیم.

جمالی به مشکلاتی که در حوزه تجهیزات انتقال خون وجود دارد، اشاره کرد و گفت: عوارض تزریق خون به علت نداشتن فیلتر، تا پایان سال ۱۴۰۴ از بین می‌رود.

وی افزود: در بحث پلاسمای خون، این آمادگی را داریم که با تولید کنندگان داخلی همکاری کنیم.

جمالی گفت: انتظار داریم وقتی به بخش خصوصی اعتماد می‌کنیم، به وعده خودشان عمل کنند.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های ما، عدم وابستگی به داروهای حاصل از پلاسما است. زیرا، نمی‌توان به خارجی‌ها اعتماد داشت که حتماً داروها را در هر شرایطی در اختیار ما قرار دهند.

جمالی گفت: اگر بخش خصوصی نتواند در این مسیر موفق باشد، ناگزیر خواهیم بود خودمان نسبت به احداث پالایشگاه پلاسما اقدام کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه نشست خبری با بیان اینکه هنگامی که سکان هدایت سازمان انتقال خون را در دست گرفتم برخی از فناوری‌ها را در اختیار نداشتیم، اظهار داشت: اگر فناوری‌های نوین را در اختیار نداشته باشیم به چشم‌اندازی که در نظر گرفته‌ایم، یعنی پیشتازی در سطح منطقه تا سال ۱۴۰۴، دست‌نمی‌یابیم.

وی با بیان اینکه پاسخگوی ۱۰۰ درصدی تأمین نیازهای بیمارستانی به خون و فرآورده‌های خونی هستیم، افزود: به طور مثال توانستیم در حادثه تروریستی کرمان، خون مورد نیاز برای تمام مجروحان حادثه را تأمین کنیم.

جمالی با بیان اینکه اهدای خون طی ۴ ماه نخست سال جاری ۹ درصد رشد داشته، تصریح کرد: اگر روند کنونی اهدای خون ادامه داشته باشد تا پایان دوران مدیریت ۳ ساله خود، اهدای خون بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است. در گذشته، میزان اهدای خون کاهش یافته بود به نحوی که این میزان به ۲۲ در هزار نفر رسیده بود که در حال حاضر به ۲۷.۳ رسیده است و اگر روند اهدای کنونی ادامه داشته باشد به ۲۸ می‌رسد.

وی ادامه داد: پیش از این نه تنها از منظر کمی بلکه از منظر کیفی نیز با مشکلاتی مواجه بودیم. آزمایش‌های خون در گذشته به روش دستی انجام می‌شد و سپس روش‌های آزمایشگاهی جایگزین روش‌های دستی شدند. پس از روش آزمایشگاهی، روش‌هایی مطرح شدند اما این احتمال وجود داشت که فرد مبتلا به ویروس هپاتیت باشد اما در آزمایش نشان‌داده نشود. مواردی وجود داشت که با وجود انجام تمام تست‌ها، اما بیماری به خون‌گیرنده منتقل شود.

جمالی با اشاره به تست «نت» گفت: بر همین اساس انجام آزمایش نت را در کشور آغاز کرده‌ایم که یک کار بزرگ است. شاید بتوان گفت که تا پیش از اجرای این تست نمی‌توانستیم بگوییم که در حوزه خون در منطقه پیشتاز هستیم.

وی با بیان اینکه استفاده از کیسه‌های خون فیلتردار افزایش یافته، تصریح کرد: استفاده از کیسه‌های خون فیلتردار سبب کاهش عوارض تزریق خون می‌شود. هنگامی که سکان هدایت سازمان انتقال خون را در دست گرفتم، میزان استفاده از کیسه‌های خون فیلتردار حدود ۲۵ درصد بود که این میزان را در سال گذشته به ۶۰ درصد رساندیم. میزان استفاده از کیسه‌های خون فیلتردار در سال جاری نیز بیش از ۷۰ درصد است و در نظر داریم که این میزان را تا پایان سال آینده به ۱۰۰ درصد برسانیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به آزمایش غربالگری آنتی‌بادی گفت: این آزمایش جزو واجبات است و انجام آن را آغاز کرده‌ایم. اگر تست غربالگری آنتی‌بادی انجام نشود این خطر وجود دارد که یک نوزاد به دلیل وجود آنتی‌بادی در خون پس از تزریق خون جان خود را از دست دهد.

جمالی در ادامه درباره بانک HLA نیز توضیح داد: سلول‌های بنیادی خونساز برای درمان برخی از بیماری‌ها مانند تالاسمی کاربرد دارند. نکته مهم و اساسی این است که باید فرد مناسب اهدا شناسایی شود و اطلاعات وی در بانک اطلاعاتی ثبت شود. کشور ترکیه مدعی است که بانک اطلاعاتی HLA این کشور یک میلیون است.

مدیرعامل سازمان خون ایران با بیان اینکه بانک اطلاعاتی HLA در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی HLA در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده تمام دستگاه‌ها موظف به انجام این موضوع هستند. بانک اطلاعاتی HLA باید با استفاده از روش‌های نوین مانند NGS انجام شود که پیش از این تحریم بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه امیدوارم سازمان برنامه بودجه، اعتبار مورد نیاز بانک اطلاعاتی HLA را تأمین کند، گفت: توسعه بانک اطلاعاتی HLA می‌تواند به بیماران کمک شایانی کند.

جمالی با اشاره به استفاده از روش‌های نوین در سازمان انتقال خون گفت: تلاش کردیم که روش‌های نوین کشورهای پیشرفته را در سازمان انتقال خون به کار گیریم. به همت همکاران و مردم توانستیم با وجود تمام سختی‌ها مانند تحریم‌ها و کمبود اعتبارات به دستاوردهایی نائل آییم و نواقص را برطرف کنیم. سازمان انتقال خون ایران به عنوان سازمان انتقال خون برتر آسیا انتخاب شده است. پنجاهمین سالگرد تأسیس انتقال خون ایران با تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله افق ۱۴۰۴ مصادف شد. سازمان انتقال خون ایران در منطقه پیشتاز است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه عدالت را در کانون توجه قرار داده‌ایم، گفت: تمام امکاناتی که به منظور انجام آزمایش‌های خون در استان تهران فراهم کرده‌ایم در استان‌های محروم و کم برخوردار کشور مانند سیستان بلوچستان و ایلام هم وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ اهدای خون گفت: متأسفانه فرهنگ اهدای خون در استان سیستان بلوچستان به خوبی ساری و جاری نشده است به همین دلیل با استفاده از ظرفیت دیگر نقاط کشور به این استان کمک می‌کنیم چرا که تعداد بیماران تالاسمی در این استان زیاد است.

کد خبر 6208539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha