بازخوانی سخنان نخست‌وزیروقت قطر/افشاگری درباره پروژه براندازی اسد

بازخوانی سخنان نخست‌وزیروقت قطر/افشاگری درباره پروژه براندازی اسد

در بازخوانی سخنان چند سال قبل نخست‌وزیر وقت قطر این واقعیت برملا می شود که بندر بن سلطان برای براندازی بشار اسد در سوریه بودجه‌ای ۲ هزار میلیارد دلاری را دریافت کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در بازخوانی سخنان چند سال قبل «حمد بن جاسم» نخست وزیر وقت قطر در یک گفت و گوی تلویزیونی، با این واقعیت مواجه می شویم که بندر بن سلطان برای براندازی بشار اسد در سوریه بودجه‌ای ۲ هزار میلیارد دلاری را دریافت کرده است. در ادامه این مطلب، خبرگزاری مهر به بازخوانی مصاحبه چند سال پیش حمد بن جاسم پرداخته است.

حمد بن جاسم نخست وزیر وقت قطر در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره ابعاد پشت پرده این کودتای نظامی، از نقش آفرینی مستقیم دولت عربستان و آمریکا در آن پرده برداشت و برخی دست‌های آغشته به خون صدها هزار نفر از مردم سوریه را برملا ساخت. اظهاراتی که نشان می‌دهد جنگی که به تخریب و ویرانی سوریه منجر شده و صدها هزار نفر را به کام مرگ کشاند و میلیون‌ها شهروند سوری را آواره کرد، نه یک انقلاب، بلکه کودتایی نظامی بود که در ادامه به جنگی تروریستی علیه سوریه منتهی شد.

حمد بن جاسم نخست وزیر سابق قطر در این گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که بندر بن سلطان رئیس اسبق سرویس اطلاعات عربستان و سفیر اسبق عربستان در آمریکا در زمان تصدی سازمان استخبارات (اطلاعات) عربستان سعودی، پرونده پایان دادن به حاکمیت بشار اسد در سوریه را در اختیار گرفت.

نخست‌وزیر سابق قطر ادامه داد: بندر طرح خود را برای انجام این مأموریت آغاز کرد تا بتواند ظرف مدت چند ماه حاکمیت سوریه را تغییر دهد. آنها و طبعاً ما می‌خواستیم انقلابی را در سوریه به راه بیندازیم که نتیجه آن از بین رفتن حاکمیت بشار اسد باشد.

بن جاسم ابراز داشت که بن سلطان برای این کار بودجه هنگفتی را درخواست کرد و در مجموع از جاهای مختلف برای وی حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار جمع آوری شد.

وی ادامه داد: ما در چند ماه اولیه بحران، مسئولیت این پرونده را بر عهده داشتیم، اما وقتی بندر روی کار آمد، خواست تا مدیریت اوضاع را در اختیار خود بگیرد؛ به این ترتیب بین ما و بندر بن سلطان اختلافاتی در مورد نحوه مدیریت این موضوع ایجاد شد.

حمد بن جاسم تصریح کرد: بندر بودجه هنگفتی را درخواست کرد و دولت‌های زیادی در این بودجه مشارکت کردند، اما قطر در آن زمان مشارکتی در تأمین این بودجه نداشت. در همین رابطه نشستی در ریاض برگزار شد که وزرای خارجه و اطلاعات و دفاع کشورهای قطر، عربستان و آمریکا و به نظرم ترکیه و امارات - اگر اشتباه نکنم- در آن مشارکت داشتند. ممکن است کشورهای عضو شورای همکاری نیز باشند که البته مطمئن نیستم.

کد خبر 6208625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NP ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      2 0
      چون عربستان سعودی هم معاندین که سال ها از عربستان خارج شدند به اروپا آمریکا متواری ساکن شدند داره و این معاندین خارج نشین عربستانی با آمریکا دسیسه های زیادی مثل معاندین فارس زبان خارج نشین ایران برای سوریه سال ها ترتیب دادند .
    • NP IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      2 0
      و عجیب اینه که از همه کشورهای منطقه ای و ایران چقدر راحت غربی ها معاندین افغانستان ، معاند عربستانی ، معاندین ایرانی فارس زبان جذب تحت اختیار برای اجرا عملیاتی کردن نقشه ها و برنامه های خود بر علیه کشورها پذیرفته اند !!
    • NP IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      1 0
      ایشون میگن مطمئن نیستم پس نمیشه زیاد صحبتش دقیق صحت کامل داشته باشه اما می تونه با حضور به خواست معاندین کشورها در حمایت از غرب و با نقشه در کشورهای غربی در منطقه سوریه انجام اجرا شده باشه به هر حال هر طرف پست پرده بنگریم رد غربی ها وجود داره سال ها وجود داشته حتی درحمایت از صدام حسین بر علیه ایران
    • NP IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      1 0
      تصور من همیشه این بود که ایران فقط معاندین خارج نشین داره اما بعد تو شبکه ها رسانه ها متوجه شدم معاندین افغانستانی خارج نشین ، معاند عرب خارج نشین کلی معاند از هر کشوری با اقامت توسط غرب برگزیده در اروپاساکن شدند که کار تخصصشون هم مثل معاندین فارس زبان خارج نشین ، همراه غربی ها فقط مشکل دردسر ساز
    • NP IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      1 0
      والا نمی دونیم چرا قانون برخورد حکم مجازاتی برای دستگیری و برچیده شدن معاندین خارج نشین از هر کشوری ساکن مقیم در اروپا غرب نیست ..