۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۵۷

کاظمی مطرح کرد؛

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور حاصل مطالعات کارشناسان بوده است

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور حاصل مطالعات کارشناسان بوده است

وزیر آموزش و پرورش گفت: تأثیر سوابق تحصیلی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است توسط تیم بزرگی از صاحب نظران و کارشناسان نظام تعلیم و تربیت تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمانه با مدال آوران و افتخارآفرینان المپیادهای علمی کشور با بیان اینکه موفقیت امروز شما حاصل زحمات مربیان، معلمان و والدین شماست گفت: قدر این نعمت را دانستن و شکر آن را به جا آوردن مدلی از بازخورد است که ما باید نسبت به این موفقیت داشته باشیم.

وی با اشاره به کسب ۵ مدال طلا توسط اعضای تیم المپیاد نجوم کشورمان گفت: این مدال‌ها در شرایط بسیار نابرابر و شرایط تحریمی توسط افتخارآفرینان نوجوان کشورمان به دست آمد؛ این در حالی بود که به دلیل شرایط تحریمی عده‌ای از نخبگان و مدال آوران گذشته ما نتوانستند به این مسابقات اعزام شوند که البته این دانش آموزان عزیز هم برای ما نخبه و مدال آور هستند.

کاظمی با اشاره به اینکه دیدار با شما دانش آموزان اولین دیدار من به عنوان وزیر آموزش و پرورش بوده است گفت: با وجود مشغله‌های کاری و فشردگی برنامه‌ها من اصرار به دیدار با شما دانش آموزان مدال آور المپیادی داشتم؛ زیرا این حوزه حوزه راهبردی ماست. این پیام را می‌خواهم به جامعه فرهنگیان و عموم مردم بدهم که حوزه المپیادهای علمی حوزه راهبردی ما در نظام تعلیم و تربیت است.

شناسایی استعدادها یک شبه اتفاق نمی‌افتد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلات زیرساختی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیار زیادی داریم؛ گفت: ما در شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر از سراسر کشور دچار اشکال هستیم و پراکندگی مناسبی در بین استعدادهای برتر کشور به گونه‌ای که از همه نقاط کشور استعدادها شناسایی شده باشند وجود ندارد.

کاظمی افزود: همچنین از دیگر مشکلات ما این است که شناسایی استعدادها یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید از پایه و از مقطع ابتدایی نخبگان علمی شناسایی شده و پرورش یابند. در حالی که ما در همین مرحله شناسایی هم مشکل داریم.

وی با اذعان به اینکه نتوانستیم شرایط مناسب برای شناسایی و پرورش نخبگان علمی را فراهم کنیم؛ گفت: رویکرد ما گسترش عدالت آموزشی با تقویت مدارس دولتی است تا بستری برای رشد و ارتقای دانش آموزان در مناطق محروم و کمتر برخوردار باشد.

تأثیر سوابق تحصیلی توسط تیم بزرگی از کارشناسان تعلیم و تربیت تهیه شده است اما اینکه در میدان اتفاقاتی افتاده است قابل بررسی و رسیدگی است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعیین پایه و سن شناسایی نخبگان علمی باید با لطافت و دقت صورت گیرد؛ گفت: حضور تمام وقت دانش آموز در کلاس‌های مختلف آمادگی برای المپیاد مناسب کودکان در مقطع ابتدایی نیست و ممکن است بسیار آسیب‌زا باشد. این آسیب‌ها ممکن است حتی غیر قابل جبران باشد لذا باید سعی کنیم نخبگان ما ضمن اینکه مسیر نخبگی را طی می‌کنند؛ از سلامت روحی روانی و جسمی بالایی هم برخوردار باشند.

کاظمی تاکید کرد: آنچه که برای ما مهم است حفظ سلامت روحی جسمی و روانی دانش آموزان نخبه در کنار رشد توانمندی‌های علمی آنان است.

وی با اشاره به موضوع تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور و میزان این تأثیر گفت: تأثیر سوابق تحصیلی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است توسط تیم بزرگی از صاحب نظران و کارشناسان نظام تعلیم و تربیت تهیه شده است. اینکه در میدان اتفاقاتی افتاده است قابل بررسی و رسیدگی است.

لزوم طراحی یک نقشه راه برای رشد و تربیت نخبگان المپیادی کشور

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های قانونی و آئین نامه‌های لازم فراهم شود گفت: حوزه نخبگانی وزارت آموزش و پرورش که در حقیقت نخبگان کشور هستند باید یک نقشه راه و یک چشم انداز روشن داشته باشد؛ باید بدانیم در ۵ سال آینده وضعیت سازمان دانش پژوهان و وضعیت نخبگان به چه صورت است. قرار است با چه ابزار و چه الزاماتی وضعیت نخبگان بهبود یابد. اگر الزامات و چشم اندازی نداشته باشیم شاید موفقیت‌هایی به دست بیاید اما مداوم نخواهد بود. اگر تداوم در موفقیت‌ها و رشد دستاوردها را می‌خواهیم باید برنامه و نقشه راه داشته باشیم.

کد خبر 6209988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha