۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۵۲

بازرس کل گیلان:

تالاب انزلی در رمق‌های آخر/ جلوی ورود فاضلاب گرفته شود

تالاب انزلی در رمق‌های آخر/ جلوی ورود فاضلاب گرفته شود

رشت _ بازرس کل گیلان با بیان اینکه تالاب انزلی در رمق‌های آخر قرار دارد، گفت: باید جلوی ورود فاضلاب به تالاب گرفته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد آقایی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت تالاب انزلی اظهار کرد: وضعیت تالاب بین المللی انزلی یکی از دغدغه‌های مردم گیلان، بندرانزلی، دوستداران محیط زیست همچنین جوامع محلی است.

رئیس کل بازرسی گیلان با بیان اینکه خروجی هر عمل و اقدامی که بر اساس عقلانیت باشد، خلق زیبایی است، گفت: برای تقابل با تهدید و آسیب‌های زیست محیطی تالاب انزلی و دیگر چالش‌ها نیازمند فهم، ادبیات و هدف مشترک در کنار عقلانیت هستیم.

آقایی، تالاب انزلی میراث ماندگار طبیعی دانست و بیان کرد: برخی سهل انگاری‌ها، سو مدیریت‌ها و بی توجهی‌ها تالاب انزلی را به رمق آخر رسانده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اجتماعی و اقتصادی تالاب انزلی افزود: تالاب انزلی زیستگاه پرندگان، خزندگان و حیوانات، منبع ارتزاق و اقتصاد جوامع بومی بوده و در حوزه گردشگری رونق ویژه ای داشت.

رئیس کل بازرسی گیلان با تاکید بر لزوم اقدامات جدی برای احیای تالاب انزلی بیان کرد: در طول چند سال اخیر با تلاش‌های صورت گرفته، تالاب نفس می‌کشد و حیات دارد ولی هنوز نیاز به کمک و مساعدت ویژه است.

لزوم رعایت حق آبه تالاب انزلی

آقایی با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی در ۲ حوزه کمی و کیفی به صورت جدی دچار آسیب، چالش و تهدید است، گفت: کاهش عمق آب و خشک شدن تالاب آسیب کیفی تالاب است در حوزه کمی نیز تصاحب اراضی تالابی، کاشت درخت و غاصبان با بداخلاقی به دنبال سودآوری و فروش زمین‌های تالاب به خریداران غیربومی از جمله این تهدیدات است.

وی با اشاره به اینکه مالکیت تالاب بین‌المللی انزلی بعد از به رسمیت شناخته شدن در کنوانسیون رامسر مشخص نبود، افزود: هر کس به نوعی در تالاب انزلی تصرف و ادعای مالکیت می‌کرد اما در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ با پیگیری‌های صورت گرفته به نام دولت و نمایندگی آب منطقه‌ای سند گرفته شد و نهایتاً سند به نمایندگی منابع طبیعی منتقل شد.

رئیس کل بازرسی گیلان با اشاره به اینکه آبخیزداری یکی از راه‌های کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از جاری شدن رسوبات و ته نشین شدن در رودخانه‌ها است، گفت: در احیای تالاب اراده مهم‌تر از اعتبارات است.

آقایی با تاکید بر لزوم رعایت حق آبه تالاب انزلی بیان کرد: وقتی آب وارد تالاب نشود موجب خشک شدن آن می‌شود که جلوگیری از احداث سد لاسک در شفت نمونه این امر بود زیرا بخش اعظم آب تالاب از آنجا وارد می‌شود.

به گفته وی، برداشت‌های بی‌رویه از آب تالاب برای اراضی کشاورزی از دیگر تهدیدات تالاب بین المللی انزلی است و کشاورزان به اضطرار و ضرورت این آب را برداشت می‌کنند، اگر در حوزه آب مدیریت شود دیگر کشاورزان به سمت آب تالاب نخواهند آمد.

رئیس کل بازرسی گیلان با بیان اینکه باید جلوی ورود فاضلاب به تالاب گرفته شود، گفت: فاضلاب‌های زندان، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و دستگاه‌های محلی از دیگر عوامل تهدید تالاب است که باید جلویشان گرفته شود.

کد خبر 6210007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha