۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۸:۵۹

یک متخصص جغرافیا و برنامه ریزی فضایی مطرح کرد؛

ضرورت احیای مسیر سنتی شهر نوش آباد به قم

ضرورت احیای مسیر سنتی شهر نوش آباد به قم

کاشان - یک متخصص جغرافیا و برنامه ریزی فضایی از ضرورت احیای مسیر سنتی شهر نوش آباد آران و بیدگل به قم سخن گفت.

امیر فخرآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات در مدیریت هر واحد سیاسی شناخت هویت است، اظهار داشت: شناخت جغرافیای فرهنگی و شناخت جغرافیای سیاسی هر منطقه نیز از دیگر عوامل در این موضوع هستند.

وی ابراز داشت: یکی از اهداف تقسیمات سیاسی همگنی اجتماعی و فرهنگی، ارائه خدمات بهتر و در نهایت رفاه، امنیت و آرامش و آسایش مردم هر واحد سیاسی است.

ضرورت احیای مسیر سنتی شهر نوش آباد به قم

این متخصص جغرافیا و برنامه ریزی فضایی تصریح کرد: یکی از بهترین طبقه بندی‌های سیاسی در هر منطقه، طبقه بندی است که از بعد فرهنگی، اجتماعی و… مردم هر واحد سیاسی بیشترین هماهنگی و همگنی لازم را داشته باشند.

وی گفت: رعایت و توجه به روابط و مناسبات متقابل محیط و فرهنگ دقت به تفاوت‌ها و تشابهات عناصر فرهنگی گروه‌های انسانی در ابعاد فضایی و مکانی، مطالعه و بررسی تغییرات فضایی گروه‌های فرهنگی، شکل‌گیری الگوهای فضایی فرهنگ توسط عملکردهای جامعه انسانی، مطالعه پیشینه فرهنگی هر منطقه، ردیابی و ریشه‎ یابی اشتراکات فرهنگی، مشارکت در بازساخت گذشته و پیشینه هر واحد سیاسی، مطالعه و بررسی فرهنگ غیرمادی اهرمی در خدمت امنیت بالاتر و تجزیه و تحلیل این مباحث یکی از ضروری‌ترین موضوعات بخصوص در تقسیم واحدهای سیاسی است.

فخرآبادی افزود: نتیجه رسیدن به مؤلفه‌های گفته شده پایداری اجتماعی، همبستگی و در نهایت هم افزایی و رشد امنیت پایدار منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته نوش آباد در منطقه کاشان پایتخت کویرات بوده است و بخشی از هویت این شهر را باید در روستاهای نواری جاده قدیم قم کاشان از جمله روستای آب شیرین جست و جو کرد و حتی تمام ساکنان روستای آب شیرین پسوند نوش آبادی دارند و لهجه مردم آن دقیقاً لهجه مردم نوش آباد است.

این متخصص جغرافیا و برنامه ریزی فضایی افزود: آب شیرین بخشی از جغرافیای فرهنگی و جغرافیای سیاسی قدیم شهر نوش آباد است و متأسفانه در تقسیمات سیاسی به این مهم توجه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از این جهت لازم است جهت خلق همبستگی اجتماعی پایدارتر، امنیت پایدار تر، در هم تنیدگی اجتماعی و نهایت رفاه و خدمت بهتر به مردم عزیزمان در تغییر واحدهای سیاسی منطقه تجدید نظر شود.

فخرآبادی خاطرنشان کرد: گذشته از این موضوع، کاشان با مشکل ترافیک و عبور و مرور انواع خودروها از جمله ماشین‌های سنگین روبروست که احیا این مسیر بخش عمده‌ای از این مشکل منطقه را حل خواهد کرد و دغدغه و موضوع عبور کمربندی شهید کریمی از مزارع شهر نوش آباد هم مطرح است از این جهت یکی از مهم‌ترین راهکارهای برون رفت از این موضوع و چالش‌ها احیای مسیرهای سنتی عبور و مرور از جمله مسیر شهر نوش آباد به آب شیرین است که از اتصال گره‌های سکونتگاهی نوش آباد-سلیمانیه-آب شیرین تکمیل می‌شود و به تقاطع آب شیرین واقع در محور قدیم قم-کاشان ختم می‌شود.

کد خبر 6210039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      1 0
      پرچم آب شیرین بالاست