۷ شهریور ۱۴۰۳، ۲۲:۱۶

معاون استاندار خوزستان:

بیش از ۱.۲ میلیون زائر اربعین از مرز های خوزستان گذر کردند

بیش از ۱.۲ میلیون زائر اربعین از مرز های خوزستان گذر کردند

اهواز - معاون امنیتی استاندار خوزستان گفت: بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار زائر اربعین حسینی، مرزهای خوزستان را برای تردد به سمت کشور عراق انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی الله حیاتی عصر امروز چهارشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان که در سالن شهید هاشمی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت، بیان کرد: سال گذشته پس از اتمام اربعین، بلافاصله جلسات استانی ستاد اربعین را تشکیل دادیم و در این مدت ۲۵ جلسه به ریاست استاندار و رئیس ویژه اربعین حسینی، ۱۷۰ جلسه کمیته‌های هجده گانه اربعین در استان خوزستان با رفع نواقص، کمبودها و آسیب شناسی از اربعین گذشته تشکیل شد.

وی، ماحصل جلسات اربعینی تشکل شده با راهبری استاندار خوزستان را عبور آسان، روان، ارزان و توأم با امنیت یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از سه میلیون و ۳۶۸ هزار نفر عبور کرده در کشور خواند و گفت: حدود ۳۴ درصد تردد زائران در ۲ پایانه شلمچه و چذابه بوده است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان با بیان اینکه اربعین امسال جلوه‌های متفاوتی از خدمتگزاری عاشقانه مردم خوزستان به زائران رقم خورد، اظهار کرد: از مبادی ورودی خوزستان تا ۲ پایانه مرزی بیش از ۲۵۰ موکب و ایستگاه پذیرایی، در مرز بین المللی شلمچه ۳۸۶ موکب و در مرز چذابه بیش از ۲۵۰ موکب مشغول پذیرایی از زائران آقا امام حسین (ع) بودند.

حیاتی اضافه کرد: همچنین مردم خوزستان ۷۰ موکب در مسیر کربلا تا نجف برپا کردند. حدود ۲۰ میلیون بطری آب معدنی و ۱۰ میلیون قرص نان در این ایام بین مواکب توزیع شد.

وی بیان کرد: علاوه بر آن یخ مورد نیاز مواکب شلمچه عراق و شیب عراق نیز بنا به دستور استاندار از محل جمهوری اسلامی ایران تأمین شد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان با اشاره به سایه بان ها و مه پاش ها، گفت: در شلمچه ۳۵ هزار متر مربع و در چذابه ۲۰ هزار متر مربع، کریدوری خنک برای عبور زائران فراهم کرد.

حیاتی ادامه داد: ویژگی که اربعین امسال را متفاوت از سنوات گذشته کرد، سطح روابط دیپلماتیک بین ایران و عراق در سطح وزرا کشور و استانداران استان‌های مرزی بود. همچنین بین استاندار خوزستان و استاندارهای میسان و بصره نیز ارتباط مستمری وجود داشت به گونه‌ای که اتاق عملیات مشترک در نقطه صفر ۲ مرز و با محوریت نیروی قدس و حشدالعشعبی عراق تشکیل شد که سبب شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات ۲ سوی مرز مرتفع و برای زائران خللی ایجاد نشود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه خدمات درمانی و مقابله با گرمازدگی، عنوان کرد: در مرز شلمچه یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی، سه درمانگاه و ۱۵ اتاق سرد فعال بود، همچنین در مرز چذابه به همین میزان مراتب درمانی انجام شد تا درمان زائران در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

حیاتی با اشاره استفاده از ظرفیت بیشتر حمل و نقل در اربعین امسال، افزود: در حمل و نقل ریلی ۴۷ رام قطار از عمق کشور تا مرز شلمچه نقل و انتقال زائران را انجام دادند که بیش از ۲۰۰ هزار نفر زائر از این شبکه ریلی برای رفتن به عتبات مقدس عالیات استفاده کردند.

به گفته معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان، از خرمشهر تا صفر مرزی شلمچه نیز بیش از ۸۰ هزار نفر زائر به وسیله ریل باس جابجا شده اند.

وی با بیان اینکه امنیت زائران در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه با برگزاری ۱۰ جلسه ویژه شورای تأمین با این محوریت، طراحی شد، اظهار کرد: طرح‌های امنیتی مدونی در چهار ناحیه در کریدورهای مختلف طراحی شد که بدون هیچ گونه رخدادی زائران به عتبات مشرف شدند.

حیاتی تصریح کرد: همچنین امسال پارکینگ‌ها به پایش تصویری و کنترل الکترونیکی مجهز بودند و هیچ سرقتی رخ نداد، همچنین نظام جدیدی از ساماندهی خودرویی در ۲ مرز در حوزه پارکینگ اتفاق افتاد.

وی گفت: بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در مرز شلمچه و بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در مرز چذبه نقل و انتقال زائران را برعهده داشتند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان بیان کرد: در یک شبانه روز ۱۰۳ هزار نفر از شلمچه عبور کردند بدون اینکه وقفه‌ای اخلال در تردد زائران ایجاد شود.

کد خبر 6210214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha