۸ شهریور ۱۴۰۳، ۳:۱۹

یوسفی عنوان کرد؛

بررسی ابعاد مختلف نظام ژنریک/ اهمیت کیفیت دارو

بررسی ابعاد مختلف نظام ژنریک/ اهمیت کیفیت دارو

دبیرشورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور، درباره اهمیت نظام ژنریک دارو، توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نازیلا یوسفی، در رویداد نظام ژنریک؛ بایدها و نبایدها، با بیان اینکه نظام دارویی کشور نیازمند تبیین روشن نظام ژنریک است، گفت: تمرکز در نظام ژنریک بر این اصل است که دارو باید کیفیتی معادل با داروی اصلی داشته باشد، اگر دارویی از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد، از سازمان غذا و دارو مجوز ورود به بازار را دریافت نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه نظام دارویی کشور بر پایه طرح ژنریک بنا شده است، افزود: برداشت متخصصان مختلف از موضوع ژنریک متفاوت است و در این نشست صاحبنظران حوزه دارویی کشور گردهم آمده‌اند تا ابعاد مختلف طرح ژنریک را بررسی کنند.

یوسفی گفت: باید تصویر مشترکی ترسیم شود تا نظام دارویی به سمت توسعه و بهره‌وری بیشتر هدایت شود.

وی با بیان اینکه رویداد نظام ژنریک با سه پنل تخصصی اجرا شد، خاطرنشان کرد: پنل اول با موضوع تأمین دارو و مقوله ژنریک با حضور سندیکای تولیدکنندگان واردکنندگان دارو برگزار شد.

به گفته یوسفی، در هر پنل این رویداد طیف‌های موافق و مخالف نظرات کارشناسی و تخصصی خود را به اشتراک گذاشتند.

وی درباره سرفصل‌های پنل دوم رویداد نظام ژنریک افزود: نظام ژنریک از منظر خدمات و مصرف دارو با حضور اعضای انجمن‌های داروسازان، بیماران مبتلا به تالاسمی، ام اس، داروهای بایوتک پزشکی و متخصصان اقتصاد سلامت برگزار شد.

نظام ژنریک و سیاستگذاری و تنظیم‌گری بازار دارویی بخش دیگری از سخنان دبیر شورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور را به خود اختصاص داد.

وی تاکید کرد: متخصصان سیاستگذاری نظام دارویی کشور در این پنل حضور دارند.

یوسفی با تاکید بر اینکه مسیر اصلاح و توسعه، مسیر تدریجی است، گفت: این رویداد آغاز گفتمانی با تمرکز بر طرح ژنریک است، طرحی که به صورت شفاف تبیین نشده و بنابر این یکی از فواید این تعامل بررسی نیازهای نظام دارویی کشور است.

وی با اشاره به اینکه مبحث ژنریک از طرف فرهنگستان علوم پزشکی به کرات مورد توجه است، خاطرنشان کرد: در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، شهید بهشتی اولین دانشگاهی است که تلاش دارد گفتمان نظام دارویی ژنریک را با حضور متخصصان مورد بحث و بررسی قرار دهد.

یوسفی درباره کیفیت داروهای تولید داخل، توضیح داد: فرض در نظام ژنریک این است که دارو باید کیفیتی معادل با داروی اصلی داشته باشد، این مهم باید با آزمایشات و تست‌هایی که انجام می‌شود، اثبات شود؛ ضمن اینکه اگر دارویی از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد از سازمان غذا و دارو مجوز ورود به بازار دارویی کشور را دریافت نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگر دارو به هر دلیلی بدون رعایت ضوابط و استانداردها وارد بازار شود، این دارو، داروی ژنریک نیست.

دبیر شورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور در تعریف نظام ژنریک، اضافه کرد: نظام ژنریک یعنی نظامی‌که در آن از کیفیت و استاندارد دارویی که در کشور تولید و عرضه می‌شود اطمینان داریم.

کد خبر 6210313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha