۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۸

کارگردان فیلم «در آغوش درخت»:

مخاطب‌شناسی نیاز امروز سینمای کشور است

مخاطب‌شناسی نیاز امروز سینمای کشور است

زنجان-کارگردان فیلم «در آغوش درخت»، مخاطب‌شناسی را یکی از نیازهای امروز صنعت سینمای ایران قلمداد کرد.

بابک خواجه‌پاشا شامگاه چهارشنبه در حاشیه اکران مردمی فیلم «در آغوش درخت» در زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پرداختن به دغدغه‌های خانواده ایرانی که منجر به بروز بحران از جمله طلاق می‌شود، دست‌مایه ساخت این فیلم بود، افزود: تلاش شد در این فیلم به زاویه دید کودکان به مسائلی که پیرامون بزرگترها رخ می‌دهد، پرداخته شود، این در حالی است که گاهی زندگی را از منظر خودمان می‌نگریم و متوجه نیستیم که برخی بحران‌ها در نگاه کودکان چگونه اتفاق می‌افتد.

فیلم «در آغوش درخت» تلاش کرده زاویه دید تازه‌ای به بحران خانواده از نگاه دو کودک داشته باشد

وی با اشاره به اینکه فیلم «در آغوش درخت» تلاش کرده است تا زاویه دید تازه‌ای به بحران خانواده از نگاه دو کودک داشته و این بحران را مورد بررسی و واکاوی قرار داده و راهکار جدیدی را به خانواده نشان دهد، اظهار کرد: شاید بتوان یکی از این راهکارها را صبر و فداکاری قلمداد کرد.

این کارگردان از ابراز علاقه خود به ژانر درام به ویژه در اتمسفر خانواده خبر داد و تصریح کرد: خانواده مهم‌ترین پایگاهی است که یک جامعه از آن برخوردار بوده و همه چیز از سیاست گرفته تا فرهنگ در درون خانواده شکل می‌گیرد. وقتی موضوع تربیت به درستی از درون خانواده شکل نگیرد، با ورود این فرد به جامعه، کار سخت بر دوش جامعه خواهد بود، بنابراین باید وقت بیشتری بر روی خانواده بگذاریم.

وی تاکید کرد: بی‌تردید اگر در مورد مضامین خانواده فیلم‌های بیشتری ساخته شود، چه بسا می‌توان هزاران موضوع و ایده منحصر به فرد را در این حوزه استخراج و در قالب فیلم تولید کرد، به همین خاطر تمایل دارم در این ژانر به فعالیت هنری خود به عنوان یک کارگردان ادامه دهم.

در عرصه هنرهای دراماتیک، فیلم‌نامه و نمایش‌نامه مهم‌ترین اصل به شمار می‌رود

خواجه‌پاشا با بیان اینکه بی‌تردید در عرصه هنرهای دراماتیک، فیلم‌نامه و نمایش‌نامه مهم‌ترین اصل به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: قطعاً نبود فیلم‌نامه خوب منجر به تولید فیلم بد خواهد شد، به همین خاطر معتقدیم برگزاری کارگاه‌های خوب در عرصه فیلم‌سازی و فیلم‌نامه‌نویسی به ویژه رجوع به فیلم‌نامه‌نویس‌های بکر با ایده‌های بدیع می‌تواند راهگشا باشد، هر چند اکثر این افراد در یک محیط آپارتمانی بوده و با این نگاه به فیلم‌سازی روی می‌آورند، لذا باید به سمت استفاده از هنرمندانی که هنوز در یک بافت اصیل‌تر هستند، سوق داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز ذائقه مخاطب تغییر کرده و نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد، ادامه داد: مخاطب امروز به جای اینکه مسیری را طی کرده و به سینما برسد، تلاش کرده است تا سینما را وارد خانه خود کند و با استفاده از پلتفرم‌هایی توانسته تا حدودی به این مهم دست یابد اما برای اینکه بتوانیم سینما را قدرت‌مندتر کنیم باید به یک قصد برسیم.

سینما باید تبدیل به یکی از تفریحات هفتگی خانواده‌ها شود

این کارگردان با تاکید بر اینکه سینما هنر با هم دیدن است و بی‌تردید ما با هنر با هم دیدن حس بهتری را درک می‌کنیم، عنوان کرد: برای این منظور ابتدا به ساکن سینما باید وارد سبد کالای خانوار شود که می‌توان در گام نخست این مهم را به صورت اجبار عملیاتی کرد تا تبدیل به یکی از تفریحات هفتگی خانواده‌ها شود و این می‌تواند مخاطب را به فضای با هم بودن عادت دهد.

وی در ادامه گریزی به وضعیت تولید آثار سینمایی با موضوع دفاع‌مقدس پرداخت و با اشاره به اینکه با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که تولیدات سینمایی کشور در عرصه دفاع‌مقدس کم نبوده است، ادامه داد: سئوال اینجا است که آیا این آثار در صنعت سینمای کشور توانسته است به یک اثر ماندگار تبدیل شود که این موضوع را می‌توان به تمامیت سینما تعمیم داد، یعنی نبود فیلم‌نامه‌ها با ساختار قوی در همه ژانرها منجر به این شده است که در اکثر ژانرها فیلم شاخص کم داشته باشیم.

کد خبر 6210352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha