۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۲۷

رئیس مرکز پژوهش‌های کربلا:

قیام امام حسین(ع) نهضت تربیتی عمیقی بود

قیام امام حسین(ع) نهضت تربیتی عمیقی بود

«هشتمین همایش علمی و بین‌المللی اربعین» در سالم خاتم الانبیاء (ص) واقع در حرم مطهر امام حسین (ع) آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، «هشتمین همایش علمی و بین‌المللی اربعین» در سالم خاتم الانبیا (ص) واقع در حرم مطهر امام حسین (ع) آغاز به کار کرد.

سومین سخنران مراسم افتتاحیه این همایش، استاد «عبدالامیر عزیز القریشی» رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلاء بود.

وی در سخنانش به ابعاد مختلف واقعه عاشوراء پرداخت و گفت: نهضت کربلاء نه تنها انقلابی علیه بی‌عدالتی بود، بلکه یک «نهضت تربیتی عمیق» نیز به شمار می‌رود.

استاد القریشی تصریح کرد: این نهضت دارای ارزش‌های تربیتی، آموزشی و اخلاقی فراوانی است که امام حسین (علیه السلام) با فداکاری‌ها و پایداری خود آنها را تثبیت کرد.

رئیس مرکز مطالعات کربلاء، قیام سیدالشهداء (ع) را بی‌نظیر دانست و توضیح داد: انقلاب امام حسین (ع) در بین مسلمانان بی‌سابقه بود و یک تاریخ جدید ایجاد کرد؛ زیرا برای اولین بار، قیامی برپا شد که به دنبال قدرت و ثروت نبود، بلکه با هدف «عزت و کرامت» و «محافظت از جامعه» به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه "نهضت امام حسین (ع) مظهر والاترین ارزش‌های انسانی است" تأکید کرد: این قیام از منافع شخصی و انگیزه‌های استبدادی عبور کرد و برای دفاع از اصول انسانی و عدالت ایجاد شد؛ و همچنان نمونه بارز مبارزه برای کرامت انسانی است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلاء درباره تعداد مقالات شرکت‌کننده در هشتمین همایش اظهار کرد: ١٤٨ پژوهش به دبیرخانه کنفرانس واصل شد که پس از بررسی‌های علمی، ١٠٠ عنوان از آنها پذیرفته شد.

شایان ذکر است «هشتمین همایش علمی و بین‌المللی زیارت اربعین» با موضوع و عنوان «زیارت اربعین؛ به سوی رویکردهای جهانی به انسان و تمدن (عنوان اصلی به عربی: زیارة الأربعین.. نحو مقاربات عالمیة للإنسان والحضارة)» به همت مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا (اسم اصلی به عربی: مرکز کربلاء للدراسات والبحوث) چهارشنبه و پنجشنبه ۷ و ۸ شهریور ۱۴۰۳ (۲۸ و ۲۹ آگست ۲۰۲۴ م.) برگزار می‌شود و اندیشمندانی از ۳۶ کشور جهان در آن به ارائه مقالات و سخنرانی‌های خود می‌پردازند.

«همایش علمی و بین‌المللی زیارت اربعین (نام در زبان اصلی: المؤتمر العلمی الدولی لزیارة الأربعین)» هر ساله با موضوعات مختلف از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا (بازوی پژوهشی آستان مقدس امام حسین علیه السلام) و با مشارکت دانشگاه‌های عراق و مجامع علمی خارج از این کشور فراخوان شده و در ایام اربعین در کربلای معلی برگزار می‌شود.

کد خبر 6210401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha