۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱

محمودی مطرح کرد؛

رایزنی برای بازگرداندن زندانی‌های ایرانی در ترکیه

رایزنی برای بازگرداندن زندانی‌های ایرانی در ترکیه

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه گفت: ما در کشور ترکیه و سایر کشورهای همسایه زندانیانی داریم یا ایرانیانی داریم که دچار مشکلاتی شدند که در حال تلاش هستیم بتوانیم آنها را برگردانیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا محمودی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی در خصوص آزادی یکی از هموطنانمان از عربستان اظهار داشت: در ایام حج تعدادی از شهروندان ما بنا به دلایلی برای آنها مشکلاتی در کشور عربستان ایجاد شد که سفیر و سرکنسول ما در جده با پیگیری‌هایی که انجام دادند که تقریباً همه شهروندان ایرانی و همه حجاجی که بودند به سلامت برگشتند.

وی گفت: روز گذشته آقای خزایی با پیگیری‌های مجدانه و همراهی و همکاری دولت عربستان به کشور برگشت، یک نفر دیگر از شهروندان ما در ایام حج برای او مشکلی پیش آمد که در عربستان هنوز بازداشت هستند که پیگیری‌های لازم را انجام دادیم همچنین ملاقات‌هایی که بنده در تهران با سفیر عربستان داشتم و مدیر کل خلیج فارس باقری سرپرست سابق وزارت امور خارجه و همچنین همکاران من در ریاض و جده با مقامات مختلف سعودی داشتند منتهی به آزادی او هم خواهد شد.

محمودی درباره اینکه شهید امیر عبداللهیان خیلی تاکید ویژه‌ای بر موضوعات مرتبط با کنسولی داشتند که خوب پیگیری شود به ویژه در بحث آزادی زندانیان ایرانی در سایر کشورها، تصریح کرد: یکی از ادارات زیر مجموعه اداره کل کنسولی در مجموعه بزرگ وزارت امور خارجه اداره حمایت‌های کنسولی و قضائی است. از شرح وظایف ما در مجموعه وزارت امور خارجه حمایت تام و تمام از اتباع شهروندان و ایرانیان خارج از کشور است. در هر شرایطی اگر برای آنها مشکلی پیش بیاید یا احیاناً کاری داشته باشند و یا تسهیلاتی لازم داشته باشند در چارچوب وظایف ما این تعریف شده و ما مکلف هستیم که این کار را با نهایت دقت انجام بدهیم.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه بیان کرد: از مرحوم شهید وزیر امیرعبداللهیان و همت او در این خصوص، من خاطرم هست که تقریباً در تمام سفرهایی که شهید امیرعبداللهیان انجام می‌داد چه به کشورهای همسایه و منطقه و چه به سایر کشورها محورهای کنسولی خصوصاً حمایت از شهروندان جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌هایشان می‌گذاشتند. در مذاکرات تلفنی که با وزرای خارجه و رؤسای دولت‌ها داشتند نیز این موضوع را به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌دادند و من خاطرم هست که در آن دوره اتفاقات خیلی خوبی افتاد.

وی ادامه داد: ما قبل از هر سفر یا در آستانه سفر محورهایی را برای وزیر امورخارجه ارسال می‌کنیم، بنابراین برای آقای عراقچی هم الان این اقدام انجام می‌شود. در معاونت کنسولی، ما برای هر کشور یک پرونده داریم، یعنی با توجه به اینکه اگر زندانی داشته باشیم یا اگر شهروندان ما مشکلاتی داشته باشند آن را در برنامه‌های وزیر و مدیران ارشد قرار می‌دهیم.

محمودی در رابطه با گفت‌وگوهای دو نفره و مذاکرات تلفنی، گفت: موضوعات اتباع و حمایت از شهروندان همیشه برای همه کشورها از موضوعات مهم و یکی از مؤلفه‌های اقتدار در دنیا محسوب می‌شود به همین علت وزرا و اخیراً آقای عراقچی که هم اهتمام ویژه را نسبت به این موضوعات دارند و در مذاکرات تلفنی اخیراً با وزرای خارجه که برای تبریک با او صحبت می‌کنند یکی از موضوعات مهمی که در گفت‌وگوها به آنها اشاره می‌کنند بحث اتباع هست.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه گفت: ما با کشورهای مختلف در خصوص موافقت نامه‌های انتقال محکومین و حمایت از اتباعمان قراردادهایی را داریم در همین چارچوب اخیراً دو موضوع خوب اتفاق افتاد، اول اینکه با همتی که سفیر ما در ارمنستان داشت پنج نفر از زندانیان ایرانی به کشور منتقل شدند، دوم اینکه از آفریقای جنوبی سفیر کشورمان در آن منطقه و البته به این علت که سفیر ما در موزامبیک هم است حدود ۱۰ نفر از ایرانیان و شهروندان ما که صیاد هم بودند و حدود ۱۸ ماه قبل در آب‌های آن کشور به علت ورود غیرقانونی بازداشت شده بودند،با پیچیدگی خاصی و توجه ویژه‌ای آزاد شدند و آنها هم دیروز صبح به کشور برگشتند و نزد خانواده‌هایشان در استان سیستان و بلوچستان رفتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما همچنین در کشور ترکیه و سایر کشورهای همسایه زندانیانی داریم یا ایرانیانی داریم که دچار مشکلاتی شدند که در حال تلاش هستیم بتوانیم آنها را برگردانیم. اخیراً یکی از شهروندان ایرانی که متأسفانه علیرغم پیگیری‌هایی که شد و حتی نامه وزیر امور خارجه به همتای خود در انگلیس بازداشت بود، به کشوری دیگر مسترد شد که در حال پیگیری هستیم و با اخذ وکیل و با حمایت‌های کنسولی امیدواریم که بتوانیم نقش مهمی در قبال شهروندان ایرانی ایفا کنیم.

کد خبر 6210451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha