۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۲۰

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

نگاه تخصصی یک جشنواره به «عکس»/ احضار در آخرین مکان چطور ثبت شد؟

نگاه تخصصی یک جشنواره به «عکس»/ احضار در آخرین مکان چطور ثبت شد؟

محسن کابلی هنرمند عکاس به نگاه تخصصی و جامع جشنواره تلویزیونی به مستند اشاره کرد و آن را کاری ویژه در عرصه عکاسی مستند دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن کابلی هنرمند عکاس تاکنون در جشنواره‌های متعددی حضور داشته و جوایز زیادی را دریافت کرده است. وی از عکاسان باسابقه در جشنواره تلویزیونی مستند نیز به شمار می‌رود و در دوره‌ سوم با مجموعه عکس‌ «آت اوغلان» برنده تندیس این بخش شد و در پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند نیز برای مجموعه عکس «مادران میانجی» شایسته تقدیر لقب گرفت. این هنرمند عکاس، امسال نیز با ارسال ۳ مجموعه عکس و ۵ تک عکس به جشنواره تلویزیونی مستند، متقاضی حضور در این رویداد شده است.

کابلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آثارش در جشنواره تلویزیونی مستند توضیح داد: مجموعه عکس «احضار در آخرین مکان»، ترکیبی از نگاتیوهای برخی افراد با آخرین مکانی است که حضور داشتند و سپس از دنیا رفتند. این مجموعه با تکنیک مالتی اکسپوژر انجام شده است. باید اشاره کنم که این مجموعه به صورت کاملا مستند، عکاسی شده و ترکیب‌ها با استفاده از نرم افزار فتوشاپ نیست. مجموعه دیگرم «انزوای جزیره» است که به جزیره آشوراده در بندر ترکمن می‌پردازد. این جزیره کاملا به دست فراموشی سپرده شده و تبدیل به یک جزیره متروکه شده است و عکس های من مرتبط با این فضا است. مجموعه سوم من نیز «غول خاکی» نام دارد و به ریزگردهایی می‌پردازد که در منطقه ترکمن صحرا هر چند وقت یک‌بار شدت می‌گیرد و اختلالاتی را در این منطقه به ویژه در زمان مسابقات پیست اسب‌دوانی به وجود می‌آورد. در این مجموعه یک روز از پیست اسب دوانی گنبد کاووس را به تصویر کشیدم. تک عکس‌هایم نیز از ترکیبی از زندگی اجتماعی مردم، مشاغل و ... است.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: به نظرم این جشنواره تبدیل به رویدادی قابل توجه و دارای اعتبار شده که به دلیل اصول و قواعد درست، مورد اقبال عکاسان نیز قرار گرفته است. باید اشاره کنم که هم‌اکنون در فضای عکاسی کشور، جشنواره‌ای با این فضا نداریم. متاسفانه این روزها جشنواره‌هایی برگزار می‌شوند که وقتی آثار عکاسان را دریافت می‌کنند، هیچ حق‌التالیفی پرداخت نمی‌کنند و حتی سرنوشت آثار برگزیده و جوایز آنها مشخص نمی‌شود. علاوه براین، بسیاری از جشنواره‌ها به صورت مقطعی یا تک دوره برگزار می‌شوند و ادامه‌دار نیستند. این اتفاق در حالی است که جشنواره تلویزیونی، در حال برگزاری هشتمین دوره متوالی خود است.

این هنرمند عکاس با اشاره به نگاه تخصصی جشنواره تلویزیونی به هنر عکاسی بیان کرد: جشنواره تلویزیونی، نگاه تخصصی و جامعی به عرصه مستند به ویژه هنر عکاسی دارد، چرا که در آن علاوه بر فیلم مستند، به عکس مستند و مستندنگاری نیز توجه شده و در بخش‌های جداگانه‌ای برگزار می‌شود. بدون شک این موضوع باعث ایجاد انگیزه در عکاسان و صاحبان قلم نیز می‌شود. دقت داشته باشید متولی برگزاری این جشنواره، شبکه مستند است و شاید زمانی که اسم این شبکه می‌آید، همه به یاد فیلم مستند بیفتند؛ با این حال، جشنواره تلویزیونی تمرکز جدی بر عکس و متن مستند نیز دارد.

وی با اشاره به حضور بخش عکس در دیگر جشنواره‌های هنری بیان کرد: بسیاری از جشنواره‌های هنری، بخش عکس نیز دارند اما متاسفانه این بخش‌ همیشه مهجور واقع شده و همانند یک بخش جنبی و حاشیه‌ای با آن رفتار می‌کنند. به نظر می‌رسد که در این جشنواره‌ها، سینما و فیلم از اهمیت بیشتری برخوردار است و چه بسا در مراسم اختتامیه نیز برگزیدگان بخش عکس خیلی تحویل گرفته نمی‌شوند.

کابلی در پایان گفت: خوشبختانه تا به امروز چنین موضوعی در جشنواره تلویزیونی مستند وجود نداشته و به عکس مستند به اندازه فیلم مستند توجه شده است. چنین اتفاقی باعث ایجاد انگیزه در عکاسان به ویژه هنرمندان جوان این رشته می‌شود و کمک می‌کند تا برای گرفتن فریم عکس‌های بهتر، حضور قوی‌تری در این رویداد داشته باشند.

کد خبر 6210476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha